בשבע 388: הישיבה ממשיכה בדרכה

מעתה ואילך יימשכו הלימודים בישיבת הר-ברכה במסלול ישיבה גבוהה.הישיבה תסייע לתלמידים שהחלו במסלול ההסדר לסיימו בישיבה אחרת, והקשר האמיץ עמם לא ייפגע.

הרב אליעזר מלמד , א' באייר תש"ע

מעתה ואילך יימשכו הלימודים בישיבת הר-ברכה במסלול ישיבה גבוהה. הישיבה תסייע לתלמידים שהחלו במסלול ההסדר לסיימו בישיבה אחרת, והקשר האמיץ עמם לא ייפגע. מעלתם של התלמידים שקיבלו על עצמם להיאבק ולשבת בכלא.  הימין ניצח בבחירות, אבל מפלגת העבודה מנהלת את המדינה. הקשר בין גירוש יהודים למחדל האבטחה בפיקוד מרכז. ברוך ה' שיש לנו מדינה עצמאית. רמזי יום העצמאות ויום ירושלים. מאמציו של הגר"א לזרז עלייה לארץ לפני שתבוא פורענות נוראה על הגולה

נוכח מסע האיומים והלחצים של משרד הביטחון על תלמידי ישיבת הר ברכה, החליטה הנהלת הישיבה לסייע לתלמידים להירשם בישיבה אחרת הקרובה ברוחה, כדי שיוכלו לסיים בהצלחה את מסלול ההסדר בצה"ל.

אנו בטוחים שהקשר האמיץ עם התלמידים לא ייפגע, והם יבואו לבקר, ללמוד ולשאוב מרוחה של הישיבה ומאור תורתה. הם כולם אהובים ורצויים בבית מדרשנו.

הנהלת הישיבה החליטה שמעתה ואילך מסלול הלימודים בישיבה יהיה כבכל הישיבות הגבוהות, והננו שלמים עם עמדתנו הציבורית למרות המחיר הכבד שהישיבה משלמת.

אותם תלמידים שהחליטו שלא לקבל את הפתרון שהוצע על ידינו, ולהישאר בישיבה תוך נכונות להקרבה במאסר ממושך, מקדשים במעשיהם שם שמים. אשריהם שהם נתפסים על דברי תורה, ואשרינו שיש לנו גיבורים צעירים כאלה. הם עתיד האומה.

אנו מקווים שעם הזמן יתחלפו האישים במשרד הביטחון או שישובו בתשובה, ואז תוכל שוב ישיבת הר ברכה להציע לתלמידיה לשאת בגאון גם את השירות הצבאי במסלול ההסדר.

אנו תפילה שלמרות המשבר, בזכות עמדתה האיתנה והבהירה של הישיבה, היא תשגשג ותפרח בקליטת תלמידים ובהרחבת השורות ומסלולי הלימוד בישיבה.

קצת היסטוריה

כפי שנודע לי, כבר לפני חמש שנים הועלתה יוזמה לסגור את ישיבת הר ברכה על ידי ראש אכ"א אלעזר שטרן והרמטכ"ל דן חלוץ, בעקבות דברי ביקורת שכתבתי ב'רביבים' על מצב הדת בצה"ל, וכעונש על עמדת הסירוב לגרש יהודים. אולם אז צמרת משרד הביטחון לא הסכימה לסגור את הישיבה. יתכן שהבינו אז שבמסגרת השיח הציבורי הפתוח, מותר לכל אדם להביע את עמדתו, ואפילו אם הוא רב.

למרבה הצער, למרות שהציבור העניק את השלטון למפלגות הימין וראש הממשלה הוא מהליכוד - מפלגת העבודה, שכבר כמעט התרסקה, מנהלת בפועל את המדינה. אין תנופת התיישבות, אין ביטויי נאמנות לארץ ישראל, וסוגרים ישיבה בעוון השתתפות פעילה בשיח הציבורי. והאכזבה מכל מרכיבי הממשלה גדולה. רוממות ארץ ישראל וחופש הדעות בגרונם, וידיהם רפות.

ועם זאת, למרות הקושי שאנו ניצבים בפניו כעת, אינני מצטער על הבעת עמדותיי. קיימתי את חובתי המוסרית.

החייל היושב בכלא

אחד החיילים שנשפטו ל-28 ימים בעוון סירובם לעבור לישיבה אחרת, הוא נתנאל לישה, שבתושייתו הרבה הציל את חבריו מלינץ' בחברון, כפי שסיפרתי לפני שלושה שבועות.

בתוך כך התבשרנו שבוגר ישיבתנו, סרן שי רוזיליו, מ"פ בצנחנים, עושה חיל ונבחר לקבל ביום העצמאות תעודת הצטיינות בבית הנשיא. בשנה הבאה הוא אמור בעז"ה לחזור לשנתיים לימוד בישיבה, ולאחר מכן ימשיך במסלול הצבאי.

מחדל האבטחה בפיקוד שעסק בגירוש יהודים

עוד לפני שהגיעה ענת קם לשירות בפיקוד מרכז, עמדותיה היו ידועות. בחקירתה טענה שצה"ל עסק בפשעי מלחמה נגד הערבים, ולכן חשה כי חובה עליה לאסוף את המידע הנדרש, כדי שכאשר יחקרו את פשעי המלחמה שצה"ל מבצע יהיו בידיה העדויות לכך. ואע"פ כן, ללא שום תחקיר היא קיבלה רשות לראות את כל המסמכים הסודיים. גם השופט זאב המר, בהחלטת המעצר של החשודה, אמר: "נדהמתי מהמחדל הבלתי נתפס בסדרי אבטחת המידע הרשלניים, נראה לי שגם באי כוח הצדדים שותפים לתדהמה זו".

אני לא כל כך נדהם, כאשר צה"ל עוסק בגירוש מתנחלים, ואינו מבחין בין אויב לאוהב, בין מי שתומך בצה"ל למי שמתנגד לצה"ל, הוא מאבד את המיקוד שלו. הוא שוכח את מטרתו, להגן על העם מפני אויביו הקמים עליו לכלותו. הוא פועל על פי פקודות, ולא על פי ערכים ומטרות. הוא עוסק באובססיביות בחשיפת פוטנציאל הסירוב לגרש יהודים ובהענשת אישים המביעים עמדה התומכת בכך, ומתעלם מאלה ששוללים את עיקר פעילותו.

במצב כזה, אין פלא שהוא נכשל בדברים הבסיסיים ביותר. וכך למרות היתרון העצום בכמות ובאיכות הוא נכשל במלחמת לבנון השנייה, וזו גם הסיבה לתוצאה הבינונית מינוס של מבצע 'עופרת יצוקה'.

יום העצמאות

ולמרות כל הסיבוכים והקשיים, ברוך ה' שיש לנו מדינה עצמאית, ואנו יכולים להתווכח על דרכה. כמה התקדמנו ממצבם של אבותינו בימי הגלות והשפלות. ועל כן נודה לה' בהלל וברכה על החסד הגדול שעשה עמנו בדורות האחרונים.

אמר לי אדם שזכה לעלות לארץ לפני כחמישים שנה במסגרת אחת מהתנועות החלוציות, שלא האמין שתוך זמן קצר יחסית יראה התפרקות ערכית שכזו, כאשר ראשי המדינה חשודים בפלילים, ושוכחים את מטרתם - לבנות את העם בארצו.

אבל הסכמנו שגם לא היה יכול לדמיין לפני חמישים שנה עד כמה תתפתח המדינה במספר היהודים החיים בה, בכלכלה החזקה, בעוצמה החברתית, בבניין מוסדות החינוך והתורה, ובהתיישבות המתפתחת ביהודה ושומרון, שלמרות כל הקשיים ממשיכה לגדול מבחינה כמותית ואיכותית, בקצב כפול משאר כל האזורים שבמדינת ישראל.

רמזים נפלאים ליום העצמאות ושחרור ירושלים

אינני רגיל לעסוק בתורת הרמז, אולם לכבוד הופעת ספרו החדש של הרב שמואל יניב שליט"א 'התגלות', אביא מקצת מהרמזים המופלאים שהזכיר בנוגע ליום העצמאות.

שנת הקמת המדינה תש"ח, היא השנה ה-5708 מבריאת העולם. ובפסוק ה-5708 מתחילת התורה נאמר: "והביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשתה והיטיבך והרבך מאבותיך".

ובפסוק ה-5700, כנגד השנה שבה התחילה השואה, נאמר: "ויחר אף ה' בארץ ההיא להביא עליה את כל הקללה הכתובה בספר הזה".

ובפסוק ה-5727, כנגד שנת מלחמת ששת הימים, נאמר: "ועשה ה' להם כאשר עשה לסיחון ולעוג מלכי האמורי". ומלך ירדן ששלט בירושלים נקרא 'חוסין' - אותיות 'סיחון'.

הניסיון להקדים לעלות ארצה לפני הפורענות

סיפרו תלמידי הגאון מוילנא שעלו בשליחותו לארץ לפני קרוב למאתים שנה, שכמה וכמה פעמים ראוהו כשהוא מתהלך בחדרו בסערת נפש, וכולו דאגה מהפורענויות הנוראות שחזה ליהודים בחו"ל. וחזר ודיבר פעמים רבות עם תלמידיו, שרק על ידי קיבוץ הגלויות ובניין הארץ אפשר להינצל מהייסורים הנוראים של חבלי משיח.

וכיוצא בזה כתב אח"כ הרב אלקלעי בספרו 'שלום ירושלים' (בפתיחה, ובפרק ד), שנכתב בשנת ת"ר: "אם תיגאלו בשיבה לארץ בשנת ת"ר - וייטב לכם; ואם לא - אז בשנת ת"ש בתשישות, עם מלך אכזר שיתיש אתכם - תעלו גם תעלו".

רמזי הפסוקים בדניאל

בדניאל ח, יג-יד: "ואשמעה אחד קדוש מדבר, ויאמר אחד קדוש לפלמוני המדבר: עד מתי החזון התמיד והפשע שומם תת וקודש וצבא מרמס. אלי עד ערב בוקר אלפיים ושלוש מאות ונצדק קודש". והחזון הזה היה לקראת הקמת בית המקדש השני, שעמד על פי המסורת 420 שנה. ומאז ועד שנת תש"ח עברו 2300 שנה.

ובדניאל יב, יב: "ומעת הוסר התמיד ולתת שיקוץ שומם ימים אלף מאתים ותשעים. אשרי המחכה ויגיע לימים אלף שלוש מאות שלושים וחמישה". הרי שני מספרים - 1290, 1335.

מעת שהתגבש האסלאם כדת במותו של מוחמד (632), ונוצרה האימפריה האסלאמית ששלטה במזרח התיכון ועיכבה את חזרת ישראל לארצם, עברו 1290 שנה עד שאומות העולם החליטו בחבר הלאומים (1922) שהממשלה הבריטית תהיה אחראית לייסד בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

ו-1335 שנים אחר התגבשות האסלאם, בתשכ"ז, שחררה מדינת ישראל את ירושלים והר הבית.

מסורות מהגר"א

מסורת היתה מהגאון מוילנא, שישנם שני ימים בספירת העומר שהקליפה אינה שולטת בהם, והם מסוגלים לבניין הארץ ולהחשת הגאולה. יום העשרים לעומר (ה' באייר - יום הקמת המדינה) ויום ה-42 לעומר (כ"ח באייר, יום שחרור ירושלים).

ולכן בעת שעלו תלמידיו לארץ ליישב את ירושלים בשנת תקע"ב, כיוונו את יום עשרים לעומר להנחת היסוד להקמת 'בית מדרש אליהו' על שם רבם. ואמרו אז תלמידי הגאון ברוח קודשם, כי על ידי הנחת היסוד לבית המדרש ביום זה נפתח חלון במחיצת הברזל שבין השמים לארץ, להחזרת החיבור של זכות אבות שהיה נפסק מאז חורבן בית המקדש.

וכן אח"כ כיוונו ממשיכיהם להניח ביום העשרים לעומר את אבן הפינה לשני הבתים הראשונים לשכונה החדשה שנבנתה מחוץ לחומות - "נחלת שבעה", בשנת תרכ"ט. 

וביארו שיום זה הוא "יסוד שבתפארת", שכולל את כל הספירות, ורומז להשפעת מידתו של יעקב אל יוסף, שבכוחו להתגבר על שרו של עשו לבנות את הארץ (עפ"י ספר 'קול התור' פרק חמישי עמ' 114, 'מוסד היסוד' עמ' 184, מדרש שלמה עמ' 53).

ורבנו הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל, היה מדגיש את יום עלייתו של מרן הרב קוק זצ"ל לארץ, שהיה בכ"ח באייר שנת תרס"ד, שמאותו יום החל להאיר בעולם אור תורת ארץ ישראל.

ששים ריבוא

מובא בשם הגאון מווילנא בספר קול התור (א, ט): "ענה רבנו, אם יהיה אפשר להעביר לארץ ישראל ששים ריבוא בפעם אחת, צריכים לעשות זאת מיד, כי מספר זה של ששים ריבוא כוח גדול ושלם להכריע את הס"מ (השטן) בשערי ירושלים". ואכן בעת הקמת המדינה היו בארץ קצת יותר מששים ריבוא יהודים, ובמלחמת ששת הימים היו ששים ריבוא גברים.