בשבע 390:בשבילי ההיסטוריה

טיול של מדריך חילוני עם שתי צעירות דתיות הופך למסע רוחני מעניין, גם אם קצת ארוך מדי, על אמיתות חיינו.

עפרה לקס , ט"ו באייר תש"ע

גיורא לוינשטיין, איש של תנ"ך, היסטוריה וארכיאולוגיה, לקח רעיון ש'בער לו' וסביבו פיתח את ספר הביכורים שלו. לוינשטיין רצה להמחיש, בכל מאודו, שעם אחד אנחנו, ולכן, עם כל הקשיים ויש ערימות רבות של כאלה, אנחנו יכולים לחיות יחד, חילונים ודתיים.

לוינשטיין לוקח את שלומית הדתייה המאמינה והשמרנית, את תרצה חברתה האדוקה והחכמנית ואת רז, מדריך הטיולים החילוני, אפיקורס, ולא עם הארץ, אך צדיק בכל רמ"חיו, ונוטע אותם בטיול של חמישה ימים במדבר. זהו טיול סיום החניכה של שלומית, שהופכת להיות מדריכת טיולים ורז, החונך בוחן אותה. בקיאותו של רז בתנ"ך ובהיסטוריה הארצישראלית מקשים מאוד על תרצה שלא להיקלע איתו לוויכוחים סוערים, למגינת ליבה של שלומית שמבקשת ממנה לחדול.

הטיול הזה, מסתבר הוא תחילתו של מסע, אותו עושים תרצה ורז לאורך כל הספר. בהמשך משתכנעת  תרצה ונוטשת את ההתמחות המשמימה בעריכת דין (יסלחו לי המתמחים), ויוצאת אל מרחבי הטבע, השבילים ההיסטוריה והתנ"ך.

אט אט מגלים דפי הספר ששלומית הגיעה אל לימודי הדרכת הטיולים כשהיא פצועה נפשית, בגלל בעיה הלכתית ומעשה קשה שעשתה בעקבותיו, ושאחרי רז רודפות חוויות קשות ממלחמת יום הכיפורים. בין השניים נכרתה ברית אותה הם מכנים 'ברית המצורעים', ותרצה מבקשת להתחבר אליה עם שאלות קשות ביהדות שהיא פתאום מעזה לשאול.

לוינשטיין עשה עבודה. הוא שזר עלילה מלאה ורומנטית אל תוך פולמוסים דתיים מורכבים ואליהם ארג המון נוף, טבע תנ"ך וארץ ישראל.

ואולם, בדרך להוכחת הנקודה שלו הוא מציב דיאלוגים ארוכים ומתפלמסים. אמנם כן, כל אחד מהוויכוחים מבהיר נקודה אחרת, וההבנות הולכות ומתפתחות, אבל לטעמי היה עדיף להשתמש בנפה בעלת חורים קטנים יותר, ולהשאיר רבים מהדיאלוגים מחוץ לספר. גם אם הקורא לא היה מבין את כל המגדל שבונה לוינשטיין, הרי שאת עיקרו הוא היה קולט, וזה בהחלט אמור להספיק לכותב.

גם על השטחיות שבדמויות יש להצר מעט. למרות שהרעיון שמוביל את לוינשטיין הוא פריצת חומות ובדיקת גבולות, הדמויות הראשיות ודמויות המשנה צפויות. האחת מאוד דעתנית ולא סובלנית; השנייה, מאמינה ופגיעה והשלישי תמיד סבלני ונאמן לאמיתותיו. טוב היה עושה לוינשטיין אם היה מעגל וממלא מעט את הגיבורים, מסגל להם גם התנהגויות שאינן צפויות, ולא רק אצל תרצה שמתפתחת במהלך העלילה. ובכל זאת, במהלך מאות העמודים, הקורא לא יכול שלא להיקשר לחבר'ה האלה, שאיתם הוא עושה כברת דרך.

אגב, המסקנות אליהן מגיע לוינשטיין בספר הן מפתיעות ומעוררות מחשבה. מי שיקרא אולי יצטרך לצלוח התפלמסויות ארוכות, אך ירוויח דמויות שיש להן מה לומר ושאלות וגם תשובות מעוררות מחשבה על דרך החיים שלנו כאן, כדתיים וכעם אחד.

ofralax@gmail.com