בשבע 393: צוהר ללימוד התורה?

חגית רוטנברג , י"ד בסיון תש"ע

מי שביקש לחוות את תיקון ליל שבועות שקיים ארגון רבני 'צוהר' בתל אביב השנה, יכול היה לקבל באירוע תורה מפיהם של עיתונאים בעלי שם כמו בן דרור ימיני, רינו צרור וג'קי לוי, שחקנים ויוצרים כמו עמוס תמם וניצן חן רזאל, ואנשי אקדמיה דוגמת ד"ר אביעד הכהן וד"ר תמר רוס. רבנים היו שלושה בלבד, ביניהם הרב שי פירון והרב יואל בן נון. השם הצורם ביותר ברשימה היה העיתונאי יאיר לפיד, שמלבד היותו חבר הקהילה הרפורמית באזור מגוריו, חתום גם על ספר בו הוא מעניק פרשנויות עצמאיות וכפרניות לגיבורי התנ"ך.

התמיהות על הרכב חבורת המרצים ושייכותם לערב שאמור להיות מושתת על לימוד תורה, מתחדדות יותר לאור העובדה שעל היוזמה והביצוע אמון דווקא גוף רבני. הרב רונן נויבירט, מבכירי ארגון 'צוהר' וממארגני תיקון ליל שבועות, מסביר בשיחה עם 'בשבע' כי המענה לכל התמיהות שלעיל טמון בשאלת מטרתו של הערב. "המטרה שלנו בערב הזה היא למשוך ציבור חילוני ללמוד תורה. רצינו ליצור מקום בו ייווצר חיבור בין הציבור החילוני לתורה, בין חילונים לדתיים".

האם כל אחד יכול ללמד תורה? מדוע אין כמעט רבנים בתכנית הערב?

"מרבית המרצים בערב זה מגיעים מהעולם הדתי, ויש להדגיש כי בשום נקודת זמן אין מצב שבו רק מישהו חילוני מרצה, תמיד יהיה איתו רב. כשיאיר לפיד ורינו צרור נמצאים בשיח עם הרב שי פירון, המטרה היא מתוך השיח הזה להצמיח את הלימוד, כדי לחבר את הציבור החילוני ללימוד".

הרב מיכה הלוי, רב שכונת נחלת יצחק בתל אביב וראש הישיבה הגבוהה בשכונה, מכיר גם הוא מקרוב את האוכלוסייה שאינה שומרת מצוות בעיר, וידיו רב לו גם בענייני קירוב אותו ציבור לדברי תורה. דווקא מתוך העמדה הזו, הוא מסתייג בחריפות מהגישה הרבנית הכללית שמייצגת פעילותו של ארגון רבני 'צוהר', המתבטאת ביתר שאת במתווה של תיקון ליל שבועות התל אביבי הנדון.

הרב הלוי מדגיש תחילה כי הוא לא מכוון את דבריו לאישים או לפרטים: "אני מדגיש שדבריי הם ללא שום התייחסות לפרטי האירוע, למרצה כזה או אחר ולאנשים השותפים, אלא לשיטה עצמה בלבד. בתיקון ליל שבועות זה אנו מוצאים ביטוי קיצוני לשיטה זו של הוזלת התורה. הציבור החילוני רוצה משהו שירומם אותו, ובכך רואה את תפקיד הרבנים".

השיטה המנגישה את דברי התורה לחילונים באופן זול, אומר הרב הלוי, פסולה מכל וכל: "אני חושב שתיקון ליל שבועות כזה, בעצם מוזיל את התורה על מנת שתהיה נגישה לא כתורה של קודש, אלא כטקסטים בלבד וחומרים רוחניים לכל דורש. זו שיטה פסולה בעיניי לכל אורך הדרך".

מבחינתו של הרב הלוי, אירוע כזה אינו יכול להיכלל תחת הכותרת של 'תיקון ליל שבועות': "אני לא רואה פה שום קשר לתיקון ליל שבועות. כל זה נועד לתת לאנשים חוויה שהם שותפים. אני לא חושב שזה תפקידו של רב, אלא עליו לרומם את הציבור. עיסוק משותף סביב דברי תורה, כאשר זה ייקח אותם לעולמו הפילוסופי הכפרני וזה ייקח אותם לעולמו הדתי – רק בשביל עצם השיתוף – לא עושה כלום בעולמו הרוחני של אף אחד מן הצדדים".