בשבע 393: קול אהרן

למרות שהדיסק כבר יצא בעבר, ההפקה החדשה של 'שומע קול בכיות' מומלצת לא רק לחובבי חזנות.

אמציה האיתן , י"ד בסיון תש"ע

'שומע קול בכיות', אהרן שלמה וייסמן, תזמור וביצוע: מנחם בריסטובסקי

אין שום חוק שאוסר על אמן להוציא דיסק פעם שנייה. אין אפילו תקנה כזו, וגם לא מנהג. וייסמן החליט שהוא רוצה שוב להוציא את האלבום, והפעם בהפקה אחרת – זו זכותו המליאה. בשבילי היתה זו הזדמנות נהדרת לשמוע את קולו של וייסמן, ואינני מצטער על אף רגע.

שמו המלא הוא אהרן שלמה וייסמן, ואנשי גוש דן זכו לשמוע אותו כבר במספר לא קטן של בתי כנסת באזור. יש לו קול טנור עוצמתי ועשיר, והוא בהחלט יודע להפיק ממנו את המירב. באלבום הזה מתייחד וייסמן בעיקר בתחום השילוב. הוא החליט שיש להשקיע כדי לקרב את הקהל הרחב אל החזנות הקלאסית, בעיקר את אלה שחוששים מקטעי החזנות ה'כבדים'. לשם כך, הוא משלב בתוך קטעי החזנות מנגינות מוכרות בסגנון של קרליבך ודומיו. המעבר בין קטע החזנות לבין השיר המוכר נעשה בצורה אלגנטית, ובהחלט מהווה חידוש מרענן. לגבי הרחבת קהל היעד, אני לא בטוח שזה ממש יעבוד, כי מי שסולד מחזנות אשכנזית לא יתמוגג מהאלבום הזה, ומי שחובב חזנות, אינו ממש זקוק לשירי קרליבך, כדי ליהנות מהמוסיקה. אבל, כמו בכל חידוש מוסיקלי מרענן, אין לי אלא לברך.

הרצועה ששבתה את ליבי במיוחד היא הראשונה – 'ממקומך מלכנו', מתוך קדושה לשבת. וייסמן מפליא בקולו בלחנו של וידר, והמקהלה ('קולות מן השמים' בניצוחו של רפי ביטון) מנעימה את הלחן הידוע של קרליבך, בשילוב מנצח של ילד הפלא דודי הרץ (יכול להיות שעד כתיבת שורות אלה, הוא כבר אינו ילד, אבל למי זה חשוב).

גם השילוב בין הלחן הידוע של 'ולירושלים עירך' מאת בן ציון שנקר לבין היצירה של מלבסקי, נשמע נהדר, כאילו נכתבו שני הלחנים יחדיו.

למען אלה התוהים על ההוצאה המחודשת, הוסיף וייסמן דיסק בונוס, ובו שלוש יצירות, ואפילו רצועת וידאו. אין לי התנגדות לקבל בונוס, וודאי שאשמח על 'קהילות הקודש' של מלבסקי, בביצוע מאוד מרגש, אבל הייתי מוותר בכיף על רצועת הווידאו. אם כבר עושים משהו, עדיף לעשותו כמו שצריך. צילום חובבני של הופעה, על במה מאולתרת, פשוט לא עושה לי את זה. 

בקיצור, אלה שלא הספיקו לרכוש את 'שומע קול בכיות' בהוצאה הקודמת, מוזמנים לעשות זאת עכשיו, ואפילו עם בונוס קטן.

seret@etrog.tv