חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

הרב לבנון: "הציבור באלון מורה מקבל הדרכות של 'לכתחילה'" - מקבץ חדשות

באלון מורה תוקפים את ארגוני הנשים שמיהרו להוקיע את הרב לבנון על תשובתו בעניין אי מינוי נשים למזכירות היישוב, ומדגישים כי הנשים אצלם פעילות בכל המערך הקהילתי.
27/05/10, 09:25
חגית רוטנברג

בשעה שהידיעה הזו תיקרא, הבחירות למזכירות היישוב אלון מורה יהיו כבר עובדה מוגמרת. אולם נראה כי הסערה שהתחוללה השבוע סביב אותן בחירות, שלא בטובתו של היישוב ושל הרב העומד בראשו, עדיין רחוקה מלשקוע. בתשובה שפרסם הרב אליקים לבנון, רב היישוב, בעלון היישובי, השיב לשאלת אישה שביקשה להתמודד לתפקיד חברת מזכירות. הרב לבנון קבע כי הדבר אינו ראוי, הן מהטעם ההלכתי שאין לאישה לכהן בתפקיד המוגדר כ'שררה', והן מטעמי צניעות, שכן ישיבה עם חבורת גברים אל תוך השעות הקטנות של הלילה אינה מצב של צניעות אידיאלית.

גורמים באלון מורה, המכירים את שואלת השאלה אישית, מספרים כי היא עצמה כלל לא גילתה התמרמרות כתוצאה מהתשובה שקיבלה. גם חברה אחרת ביישוב הסירה את מועמדותה ללא טרוניות בעקבות פסיקת הרב, תוך הבעת תקווה כי יימצא פתרון הלכתי שיאפשר גם לנשים להיבחר לתפקיד. אולם ארגוני הנשים למיניהם, לצד אישים נוספים באגף הנאור של המחנה, קפצו על המציאה כמוצאי שלל רב והמתקפה התקשורתית החלה בקול רעש גדול. אחת התוקפות החריפות היתה יו"ר 'אמונה' – תנועת האישה הדתית לאומית, ליאורה מינקה. בהודעה שפרסמה השבוע, קבעה מינקה כי נימוקי הרב לבנון היו לא פחות מ"פסוודו-הלכתיים" וכי "הדרת נשים ממשרות ציבוריות בנימוקים כאלו היא האסורה על פי ההלכה והמוסר היהודי". בשיחה שקיים 'בשבע' עם מינקה, מיהרה היו"ר להדגיש כי הרב לבנון הוא בעיניה יהודי יקר ורב זכויות, ודווקא משום כך היא מצרה וחרדה מ"הליכתו אל הקיצוניות החרדית".

בכל זאת, בעקבות תגובתך החריפה, השאלה המתבקשת היא מניין מקור הסמכות שלך לקבוע מהם נימוקים הלכתיים ומהי ההלכה?

"מדובר כאן בהכרעה חברתית ולא הלכתית. בהנמקות שכתב הרב לבנון לא מוזכר עניין הלכתי אלא טבע האישה ואופיה, זו מציאות חברתית. אבל השאלה כאן היא לא החריפות של דבריי אלא המהות. מה שאת מנסה לייצג פה זה לא עיסוק בדיון המהותי אלא להיתפס לעניין המילולי, זה סוג של בריחה מהתעסקות עם הבעייתיות שהוא מייצר". מינקה מוסיפה כי למיטב ידיעתה יש פוסקים גדולים וטובים שניתן לסמוך על דעתם בעניין בחירת נשים לתפקידים ציבוריים. לדבריה, היא גם לא היתה יוצאת נגד פסיקה פרטית של הרב לשאלה פרטית של אישה, "אבל כחברה אנחנו צריכים למצוא דרכים איך נשים לא תהיינה מודרות".   

שדולת הנשים בישראל פנתה השבוע לשר הפנים אלי ישי (ש"ס), בדרישה להדיח את הרב לבנון מתפקידו ולמצות עימו את הדין. השדולה רק לא שמה לב לגיחוך בפנייתה לשר, שלמפלגה בה הוא חבר כלל לא יעלה על הדעת כי תיבחר אישה.  

גם ארגון הנשים 'קולך' פנה במכתב ביקורתי למזכירות היישוב אלון מורה, ודרש לאפשר לכל אישה המבקשת זאת, לתרום מיכולותיה. יו"ר המזכירות, יהושע שרמן, השיב לארגון במכתב כי העובדות שהציג הארגון בפנייתו הינן שקריות, וכי "ההשתלחות הפרועה ללא בדיקה מעמיקה עם הנוגעים בדבר, הינה תעודת עניות לארגונכם".

שריה דמסקי, חבר מזכירות אלון מורה, אומר כי מדובר היה בתשובה פרטית לשאלה פרטית, ואולם גם אם השואלת או כל אישה אחרת היו בוחרות להציג מועמדות למזכירות, המועמדות לא היתה נפסלת, ואם האישה היתה זוכה למספיק קולות – היא היתה גם נבחרת לתפקיד. עם זאת, מדגיש דמסקי כי ב-31 השנים האחרונות לא כיהנה שום אישה כחברת מזכירות, שכן "הקהילה פה מקשיבה לדעת הרב. מה שהרב פוסק פה, מתאים לקהילה הזו ולא לכל העולם".

לגבי צורת פרסום הדברים בתקשורת, דמסקי אינו שבע רצון בלשון המעטה: "מי שהוציא את הדברים בצורה מעוותת כזו לתקשורת, כנראה רצה לפגוע בשמו של היישוב או בשמו של הרב. דרך הצגת הדברים שיקפה מציאות מעוותת כאילו הרב נגד נשים באופן גורף. זה פשוט לא נכון: רוב התפקידים הקהילתיים פה הם של נשים, כולל למשל רכזת קהילה, שעובדת יום ולילה. אבל על העיוות שנוצר פה רוכבים כל ארגוני הנשים למיניהם". 

דוידי בן ציון, חבר קהילת האברכים ביישוב וראש מטה המאבק של אלון מורה, מתקומם נגד ההשתלחויות של גופים ואישים השבוע נגד הרב לבנון, ואף רואה בהן צביעות: "לפני ארבעה חודשים כולם הצדיעו לרב אליקים על פעולתו בפורום 'תקנה', ואמרו – אשרי הציבור שיכול לטפל בדברים כאלו בכזו חשאיות ורגישות. הפסיקה של הרב לגבי נשים במזכירות פשוט באה למנוע מצבים כאלו: במקום שיבואו בעוד ארבע שנים לפורום 'תקנה', נעשה עכשיו פורום 'מניעה'. בתבונה הרבה של הרב אליקים ושל חז"ל, הוא אומר: במקום שניצור סיטואציות שיובילו לחששות ואירועים מביכים שנצטער עליהם אחר כך, בואו נמנע את זה מראש". גם בן ציון מדגיש כי אין שום הגבלה גורפת על נשים בתפקידים שונים במערך היישובי, ההיפך הוא הנכון.

הרב לבנון עצמו מעדיף שלא להתייחס יותר לפרשה. כחלק מההבהרות שהתפרסמו בשמו השבוע, יצא גם מכתב ששלח לח"כ ציפי חוטובלי, אשר זכתה לתמיכתו בהחלטתה להתמודד לבחירות בליכוד ולכנסת. חוטובלי ביקשה להבין את פסיקת הרב האחרונה, ובמכתב ששלח לה, הסביר הרב לבנון בין השאר כי "תשובתי מכוונת ומתאימה להתנהלות הציבורית באלון מורה, בה מודרך הציבור בהדרכות של 'לכתחילה'. לא כן הדבר בציבוריות הכללית. נסיבות החיים מחייבות אותנו לגייס את כל הכוחות החיוביים, התורמים לבניית מארג מתוקן וטוב יותר ולרתום את כולם לטובת הכלל". מבין השורות בתשובתו זו, יוכלו לקבל הסבר גם התוהים לגבי חברותו של הרב לבנון בפורום 'תקנה' ובמועצת יש"ע, לצידן של נשים כמו יהודית שילת ושרה אליאש, הנראית כסותרת את פסיקתו הנוכחית.    

במאמר שמתפרסם השבת בעלון 'גילוי דעת', מתייחס הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע-חברון וראש הישיבה, לסוגיית נשים ותפקידים ציבוריים וקריירה בכלל. בדבריו מסביר הרב ליאור כי עיקר חשיבות תפקידה של האישה הוא בבניין הבית והחינוך, במיוחד לנוכח הבעיות בדור הנוכחי. לדבריו, יציאה לעבודה של האישה אפשרית מבחינה הלכתית, אך איננה לכתחילה. בעניין חברות במזכירות יישוב, קובע הרב ליאור כי ניתן להתייחס אליה כמינוי מקצועי ולא כשררה, אולם אין התפקיד הולם היטב את תכונות האישה.