בשבע 399: ביצה טובענית?

שמואל אדלמן , י"ט בתמוז תש"ע

תופעת הרווקות המאוחרת מעסיקה רבות את הציבור הדתי. בשנים האחרונות התפתחו ריכוזי רווקים ורווקות השוכרים דירות סביב אזור גיאוגרפי מסוים, כמו גבעת שמואל או מרכז ירושלים, שזכו לכינוי 'ביצה', אולי בהשראת אגדת הצפרדע והנסיך. סדרת הטלוויזיה המצליחה 'סרוגים', העוסקת בחייהם של רווקים בירושלים, העלתה לסדר היום הציבורי את הלבטים והקשיים הייחודיים לאוכלוסייה זו. ואולם, למי שסבור כי יציאה מהבית ומעבר לביצה כזו עשויים להגדיל את סיכוייו למצוא בן או בת זוג צפויה הפתעה. ד"ר יערית בוקק-כהן מהחוג לסוציולוגיה במרכז האוניברסיטאי אריאל שבשומרון טוענת כי ההפך הוא הנכון.

"הצעיר הדתי פוגש מדי יום ביומו צעירות רבות", כותבת ד"ר בוקק-כהן, "ומתקשה להחליט במי יבחר כבת זוג למסלול הטיול ושמו החיים. תופעה זו מזכירה מונח אשר הוטבע על ידי פרופסורית בתחום השיווק: 'פרדוקס המבחר'. ניסוי שנערך ע"י פרופ' שיינה איינגר בקליפורניה גילה כי בעמדת טעימה לריבה שהוצבה לקונים, 30 אחוז רכשו ריבה כאשר הוצגו 6 טעמים. זאת לעומת 3 אחוז בלבד שרכשו ריבה כאשר המבחר עלה ל-24 טעמים.

ד"ר כהן בוקק טוענת כי פרדוקס המבחר קיים גם בביצה. "ריבוי הרווקים והרווקות מקנה אשליה של שפע. גם אם נערכה פגישה מוצלחת או אף כמה מפגשים במהלכם התקבל רושם חיובי על ה'דייט', הצעיר/ה מתקשה להגיע להחלטה ו'לסגור עניין'. פרדוקס המבחר לפיכך, הופך את ה'ביצה' האטרקטיבית והתוססת לביצה טובענית, אשר הדיירים שלה מתבוססים בבוץ צמיג ומתקשים לצאת ממנה".

לייזי שפירא, במאי 'סרוגים' וחתן טרי ומאושר אומר בתגובה: "אני חושב שכל הדיון על אם הביצה טובה לרווקים או להיפך הוא מיותר. העובדה היא שיש ביצה והיא קיימת מכל מיני סיבות. הסיבה העיקרית בעיניי היא שהחברה הדתית מבוססת על קהילה, וקהילה בנויה על משפחה. אם אין לך משפחה אתה לא קיים, ולכן נוצרה קהילה אלטרנטיבית ואפשר להגיד אפילו משפחה אלטרנטיבית. אנשים מעדיפים להסתובב עם מי שדומים להם ולמצוא בהם נחמה. אם האופציה השנייה היא להיות ילדים חורגים של הקהילה ולקבל מבטים מרחמים או כועסים מכולם, עדיף בהחלט להיות בביצה".