בשבע 399: על סדר היום

העניין האיסלמי דומיננטי יותר מאשר הנושא הפלשתיני אצל מחבלים מקרב ערביי-ישראל. ח"כ ישראל חסון- קדימה, סגן ראש השב"כ לשעבר.

רוני ארזי , י"ט בתמוז תש"ע

בחצי השנה האחרונה התירו השב"כ והמשטרה לפרסם כמה פרשיות שונות של מעורבות ערבים ישראלים בביצוע מעשי טרור נגד יהודים. השבוע נרשם שיא בפעילות זו, עם פרסום דבר מעצרה של חוליית טרור מוסלמית מאזור העמקים, העומדת מאחורי שורה של מקרי תקיפה נגד יהודים ונוצרים על רקע לאומני, בהם רצח נהג המונית יפים ויינשטיין, בתחילת השנה. מכתבי האישום שהוגשו נגדם עולה כי שבעת חברי החוליה פעילים בארגוני הטרור העולמיים אל קעידה והג'יהאד העולמי. בשיחה עם 'בשבע', מזהיר ח"כ ישראל חסון (קדימה), מי שהיה סגן ראש השב"כ, מפני הידרדרות של ממש במערכת היחסים שבין ערביי ישראל למדינה.

האם שיתוף הפעולה הגובר בין ערבים ישראלים לארגוני טרור, בפך כבר לתופעה?

"יש כאן תהליך שהוא מאוד בעייתי, ללא ספק, אך זו תהיה טעות בעיניי להכתים את המגזר כולו. יש גל פונדמנטליסטי בכל העולם המוסלמי ובמקביל הנהגת ערביי ישראל כיום, או לפחות זו שבאה לידי ביטוי בכנסת, שמה את עיקר הדגש על הלאומיות ולא על האזרחות. מול לחץ כזה מתקבלות תופעות לוואי ודרך אגב, אפשר היה לצפות לתופעות רבות יותר. אני מעריך שזה לא קורה, בגלל נטיות שישנן בעד תהליך של השתלבות בחברה הישראלית בצורה כזו או אחרת".

מהן הסיבות שמביאות לדעתך את ערבי ישראל לבחור דווקא בדרך הטרור?

"אין בחיים מצב שסיבה אחת מובילה אותך לאיזשהו מקום. זה שילוב של אישיות, סביבה ואידיאולוגיה. אבל דבר אחד בטוח: שאנשים שחיים בתחושה של קיפוח בלי תקווה, אז מחשבות שונות ומשונות צומחות להן בראש. אחד מחברי החוליה שנחשפה השבוע הוא בדואי. יש אנשים כאלה ויש אנשים שהאידיאולוגיה שלהם היא קיצונית ומוטרפת והם מחפשים את הדרך לבטא את זה. בכלל, מערכת היחסים ההדדית שבין אזרחי מדינת ישראל הערבים ובין המדינה לא נמצאת על המסלול הנכון. מצד אחד האוכלוסייה הערבית במדינת ישראל עוברת שינוי מאוד משמעותי בתחום ההשכלה והאורבניזציה, ומתקרבת יותר לחברה המערבית, אך מצד שני גובה התקרה שלהם כל כך נמוך, בהשוואה לשאר האזרחים, כך שחייהם נתונים בלחץ. אבל שלא נטעה - האשמה היא בשני הצדדים".

איך אתה מסביר את ההתחברות במקרה שנחשף השבוע דווקא לארגוני טרור עולמיים ולא, למשל, לחמאס?

"כנראה שחמאס לא מספיק להם. הם מדברים על משהו שברמה האידיאולוגית הוא הרבה יותר רחב. זה פן איסלאמי יותר מאשר פנים פלשתיני. זה לא שיש בעיית זמינות לחמאס, כי הוא ממש מעבר לפינה. לחמאס יש את המטרות המוצהרות שלו, אבל העובדה שהוא משתייך לתנועה האידיאולוגית שנקראת 'האחים המוסלמים' די מוסתרת, משום שאחרת, הירדנים והסורים וכל מי שאתה רק מעלה על דעתך, 'יטפלו בהם'. לפיכך, הבחירה היא באל קעידה שלא מסתתר ומבהיר שמבחינתו זו 'מלחמת הכל בכל'".

בוועדת החינוך של הכנסת נחשף השבוע שיותר מ-100 גנים בצפון פועלים תחת התנועה האסלאמית. איך ניתן לדעתך לעצור את תהליך ההקצנה?

"יש עלייה של פונדמנטליסטים ושני הצדדים אשמים בכך. הרי איזו סיבה יש לכך שיהיו 100 גנים לא מוכרים? כנראה שאין מספיק גנים או שמספקים אותם במחירים שהאוכלוסייה הזו לא יכולה לעמוד בהם. אז אם מדינת ישראל לא מוכנה לסבסד את המגזר הערבי, מתקבלת התופעה הזו, כי מישהו צריך למלא את החלל שנוצר. הילד בסוף צריך ללכת לגן, ואם למשפחה יש ששה או שבעה ילדים והיא לא יכולה לשלם 500 שקל לחודש לגן פרטי, היא הולכת לגן שעולה לה 100. אם אתה רוצה שהתנועה האסלאמית לא תתקיים, עליך לעודד יותר ממלכתיות. כשיש לאדם אלטרנטיבה הוא יכול לבחור, וכשאין לו אז הוא הולך לכל המוסדות האלה".

נקודת חיכוך מרכזית נוספת בין ערביי ישראל למדינה היא מזרח ירושלים. מה עמדתך בעניין הדרישה האמריקנית להעלות את הנושא לדיון במסגרת השיחות העקיפות?

"הפתרון בירושלים לדעתי יהיה פתרון תוצאתי, והוא לא יכול להיות בשלב הזה של המשא ומתן. רק לאחר יישוב הסוגיות כולן, ירושלים תהיה תוצאה שנגזרת מהן. אם כשאנחנו מתייחסים לסוגיית הגבול, כוונתנו לגבולה המוניציפאלי של ירושלים, אני מאלו שאינם מאחלים למדינת ישראל שבעוד 15 שנה יהיו בתוך הגבול הזה 600 אלף פלשתינים. אני לא רוצה לשלם סדר גודל של קרוב למיליארד דולר ביטוח לאומי, כי יש לי לאן להעביר את הכסף הזה. אני יודע על מה למדינת ישראל אין סמכות וזכות מוסרית לוותר, וזו המורשת ההיסטורית שלה. אבל אני גם לא רוצה שיהיו 600 אלף פלשתינים תחת שלטוני".

פרויקט גן המלך שיזם ראש עיריית ירושלים אמור להכשיר 66 בתים לא חוקיים, ולהכניס 22 נוספים לתוכנית פינוי-בינוי. הזעם הערבי על שום מה?

"מי כמו הדתיים הלאומיים צריכים להבין כמה כואב פינוי של בית, גם אם הוא נבנה כחוק וגם אם לא. מותר שתהיה לנו רגישות לצד השני, שתבוא לידי ביטוי באופן שהדברים נעשים. לפעמים ה'איך' חשוב כמו ה'מה'. אני חושב שמי שמבין שבצד השני יש בני אדם, לא זקוק להסברים נוספי