בשבע 399: שאלת השבוע תשובות הגולשים

גולשי ערוץ 7 , י"ט בתמוז תש"ע

בשם הרייטניג

לעיתונים הגדולים בארץ ולכלי התקשורת יש אג'נדה מאוד פשוטה - עשה מה שיאהבו. המטרה: הרייטינג. כל השאר למעשה לא חשוב.
הם רוצים לכתוב דברים שינעמו לאנשים, שיהיו נוחים, שאנשים יזדהו עימם.
ארה"ב לוחצת? זה מזכיר לאנשים חוסר תמיכה ובעיות כלכליות. לכן לחץ מארה"ב זה לא טוב, אז נכתוב בעד דרישות ארה"ב ובגנות הממשלה. פועלים לגרש מכאן ילדים של עובדים לא חוקיים? מי לא ירגיש הזדהות עם תמונה של ילדים שעומדים להיות מגורשים... כמובן שנראה את זה, ונכתוב נגד זה.
והם יודעים להפנות את זה גם לכיוון השני: פעילי הטרור מהמשט פוגעים בחיילים ישראלים? בכל זאת החיילים הם הבנים שלנו (והצופים והקוראים מזדהים עם החיילים) לכן נראה כמה פטריוטים אנחנו, ונכתוב בענק כמה החיילים גיבורים וכמה גרועים הם פעילי הטרור.
גלעד שליט? זו בכלל הזדמנות להקפצת הרייטינג.לא משנה מה יקרה אחרי זה, או למה לא כדאי לעשות את העסקה, העיקר שבאופן המיידי אנשים יזדהו, וזה יביא לרעש – לרייטינג.

אסא דן, קציר

יש עוד פתרונות

ההתגייסות התקשורתית למען שחרור גלעד שליט היא, כהרגלה, חד צדדית. הפתרון המוצע הוא אחד בלבד – שחרור מחבלים. אין אופציות אחרות. מסבירים לנו כל הזמן שהרווח משחרורו של גלעד שליט מרובה על ההפסד שבשחרור מחבלים. ואם כבר מציגים את הצד המתנגד לשחרור מחבלים תולים את דעתו בנקמה אישית, ולא כחשש מפני פיגועים עתידיים. את הצד המתנגד לעסקה מציגים כחסר רגישות כלפי משפחת שליט. אם אנשי התקשורת המגויסים היו באמת רוצים לגרום לשחרורו של שליט, הם היו צריכים ללחוץ על סנקציות נוספות, הכבדת הסגר ואי שחרור ראשי חמאס כפי שקרה בשבועות האחרונים.

הקמפיין החד צדדי אמנם משמר את הנושא בתודעה שלנו, שזה לא רע, אך מצד שני משדר חולשה ורפיסות. החמאס מזהה את החולשה שלנו לכל חייל ומיד מעלה את המחיר. חישוב כלכלי פשוט – היצע מול ביקוש, ככל שאתה יודע שהצד שכנגד להוט לקנות, אתה מסרב למכור ומעלה את המחיר. מחשבה קצרת טווח, המאפיינת את השמאל הישראלי, גורמת לנזק ארוך טווח.

מאיר דנה-פיקאר, בית חג"י