בשבע 400: דמותרבות

הרב ד"ר בני לאו,בעקבות התקליטור 'פרקי בובות'.

ירעם נתניהו , כ"ו בתמוז תש"ע


הוא גם רב, גם ד"ר וכעת – גם שחקן. הרב ד"ר בנימין לאו, רב קהילת רמב"ן בירושלים ומלמד בבית מורשה בירושלים, כעת גם מלמד ילדים. בעצם – בובות ילדים. בתקליטור הדי-וי-די 'פרקי בובות', הרב לאו לומד עם הבובות יוני ונוּני, אח ואחות, משניות ממסכת אבות, ובימים אלו רואה אור 'פרקי בובות 2'.

הרב פתח בקריירת משחק?

במשך כעשרים שנה, מאז בְּנִי הבכור היה בגן ילדים, הקפדתי להעביר שיעור בגני ילדים. המשחק הוא רק אמצעי שמאפשר להכניס את הילדים לריכוז גבוה יותר.

עד כמה הרב היה מעורב בתסריט?

לכל פרק קדם לימוד משותף של הצוות שברר עם עצמו גם את התוכן וגם את הסגנון. הלומד ילד דומה לכותב על דף חלק, ולכן התסריט מחייב לחשוב בכובד ראש על כל משפט והוא דורש דיוק רב, גם אם התוצר הסופי נשמע או נראה קליל ומשעשע.

איך ההרגשה ללמד תורה בובה במקום בן אדם?

אתה משתחרר מההרגשה הזו. בזמן המשחק הבובות הן הילדים שבאו ללמוד אתך ואתה רואה בהן בני אדם לכל דבר ועניין.

מי הבובה האהובה על הרב – יוני או נוּני?

לצעירים יש הנחמדות שלהם, לגדולים את התחכום. יוני ונוני פועלים כאחים לכל דבר, כולל המריבות, ההצקות, הפיוס והביטחון של הביחד. אי-אפשר להפריד אותם.

אם כבר 'התרגלנו' שיש יצירה דתית המיועדת למבוגרים, בזמן האחרון יש אווירה של יותר ויותר יצירות דתית המיועדות לילדים, כמו 'ערוץ מאיר לילדים'. זה תהליך טבעי?

אומרים שכשביאליק התייאש מהעם שסירב לשמוע לקולו המוכיח ("אכן חציר העם") הוא פנה אל שירת הילדים וניסה להעביר דרכם את התורה. ילדים שחפים מכל ציניות, מניפולציות ודעות קדומות נותנים לתורה לזרום ולנבוע בשחרור ובשמחה.

הרב ראה את 'בגן של דודו'? מה דעתו?

אני יכול לראות את השמחה בעיניים של דודו כשהוא מרכז את הילדים מסביבו לשעת סיפור או לשיר. אני משתדל להתייצב לכנסים של גננות ולהעביר להם את האחריות שלהן ברישום הדף החלק הזה. לבוא פעם בשבוע לספר סיפור זה דבר אחד, אבל להחזיק גן שנה אחרי שנה, בשגרה ובשיווי משקל – זו כבר משימה אחרת. מגיעה להן הצדעה.

לאחר טבילת האש בעולם הילדים – יש תכנון להוציא ספרים ילדים?

איני יודע. למילה הכתובה יש עוד יותר כוח וצריך פניות גדולה לזה. אם נזכה – אולי.

yiramne@gmail.com