בשבע 401: חיים אודם, מעצב כלי המקדש ב'מכון המקדש'

ירעם נתניהו , ד' באב תש"ע

כשחיים אודם עלה בגיל 26 מגאורגיה לארץ ישראל, הוא לא דמיין שהוא יהיה זה שיעצב את מנורת המקדש ועוד כלים בעבור מכון המקדש. גם לא כשהוא סיים תואר שני באקדמיה לאמנות, שם למד עיצוב, עיצוב אדריכלי, אמנות, גרפיקה וגרפיקה ממוחשבת. אודם, 62, הוא אדריכל, יוצר, פסל ומעצב והוא חתום על כלים רבים של מכון המקדש: מנורת הזהב, הציץ, כיור הנחושת, ואף על סמל המכון (ארון הברית) ועוד. נוסף על עבודתו במכון הוא גם מעצב ומבצע אדריכלות פנים, ארונות קודש, נרתיקי ספרי תורה, מעצב פנים של בתי מלון, משרדים, בתי כנסת, מסעדות ועוד.

 

אתה יכול לכמת במילים את ההרגשה כשיוצרים כלי לבית המקדש?

"חדוות יצירה, אחריות גדולה, ניסיון עצום כי על ידי היצירה מתקרבים לרמת 'חכם לב'".

אתה פועל את פעולתו של בצלאל בן אורי בן חור, לפני מעל 3,000 שנים. מרגיש אליו חיבור מיוחד?

"איפה אנחנו ואיפה הם. אין מה להשוות".

יש אי אלו הכנות מיוחדות לפני שניגשים למלאכה?

"תפילה מעומק הלב. אצלי זה מתבטא בנשיאת הסוודר שאמי, שתהיי בריאה, סרגה עוד בהיותינו עמוק בגלות. על הסוודר מופיע סמל מדינת ישראל והמנורה. וכש-22 שנה אחרי הציע לי הרב ישראל אריאל לייצר את המנורה הרגשתי שכל הזמן הזה היא הייתה מונחת על לבי".

את ההוראות לַמידות וכדומה אתה מקבל מהמכון עצמו. אם כן במה מתבטאת החירות שלך כמעצב?

"המכון, בעזרת תלמידי ישיבת 'בית הבחירה', עשה מחקר ממצה על כל הכלים. לאחר מכן יש פסיקה של הרב אריאל, ורק אח"כ האמן יכול לגשת לעבודה. ומכאן יש לאמן ים פרוס לחדוות היצירה, ים ממש".

אפילו משה נתקשה ביצירה של מנורת הזהב מקשה אחת. איך עשית זאת?

"עד בוא אליהו לא נדע איך עשה זאת משה רבנו. במקרה שלי הייתה סיעתא דשמיא כי עבדתי במפעל ציפוי והגעתי למסקנה שצפוי עבה הכוונה למקשה אחת. הרב אריאל הסכים אתי".

אתה עולה להר הבית בכל יום רביעי ובכל ראש חודש. אתה עדיין נתקל בבעיות מצד המשטרה?

"מי שעולה בקביעות – בדרך כלל לא עושים לו בעיות כי כבר מכירים אותו, אבל תמיד יש יוצאים מן הכלל".

מה דעתך על רבנים שאומרים שאסור לעלות להר? האם הם מונעים מפחד, מאדישות או מחוסר ידע הלכתי בנושא?

"אני מעדיף שלא לדבר לשון הרע. והמבין יבין".

מה הכלי הבא שייצא תחת ידך?

"כיור הנחושת ובזיכי לבונה, בתקווה להמשך פורה".

תכניות אישיות לעתיד?

"כדי לעבוד ברצינות בעבודה אמנותית במתכת נדרשת שעה וחצי עבודה על כל סנטימטר, ולשם כך צריך אנשים קבועים שזה יהיה המקצוע שלהם. אני חולם להקים מכון להכנה ולשכלול של מקצוענים בתחומי האמנות השונים".