בשבע 412: טיפים לירידה במשקל לאחר החגים

פינחס ורבקה קופר , כ"ט בתשרי תשע"א

  • דיאטה דורשת תשומת לב מוחלטת, סבלנות ושינה טובה, ולכן לא מומלץ להיכנס לתהליך בשלב בו אתם מתחילים עבודה חדשה, פרויקט כלשהו, מעבר דירה או התחלה חדשה.
  • מומלץ לאכול במהלך היום 3 ארוחות עיקריות: בוקר, צהריים וערב ו-2 ארוחות ביניים. כשכמות הקלוריות נפרשת על מספר רב של ארוחות, הגוף משתמש באנרגיה בצורה יעילה ולא אוגר אותה מחשש למחסור.
  • דיאטה מאוזנת היא כזו שמכילה עד 500 קלוריות פחות מהצריכה הקלורית הרגילה של אותו אדם. לא מומלץ להפחית יותר קלוריות, שכן הגוף עלול להיכנס למצב 'שוק' וירצה לאגור את הקלוריות במקום להשתמש בהן כאנרגיה.
  • הקדישו זמן לקריאת הסימון התזונתי שעל המוצרים והעדיפו מוצרים המכילים יותר סיבים תזונתיים המסייעים בזירוז חילוף החומרים ויוצרים תחושת שובע לאורך זמן.
  • על התפריט היומי לכלול מוצרים דלי שומן, דוגמת מוצרי חלב עד 5%, בשר רזה כמו עוף והודו וירקות. כדאי להחליף את הפחמימות במזונות עשירים בסיבים תזונתיים, כמו אורז מלא, פסטה מחיטה מלאה, דגני בוקר ולחם מקמח מלא.
  • ניתן לשלב תוספי תזונה, המכילים סיבים תזונתיים הממיסים במים. פירות הם תחליף מצוין לצורך במתוק, אך רצוי להגביל את הצריכה לשני פירות ביום, שכן הם מכילים רמת סוכר גבוהה.
  • הקפידו על שתייה מרובה, ועדיף מים. קחו אתכם בקבוק ליטר וחצי והתייחסו לשתייתו כמטרה שיש להשיגה במהלך היום.
  • על מנת למנוע 'נפילות' וזלילת יתר עשו לעצמכם חוק: פינוק אחד ביום, כמו חטיף אנרגיה עד 100 קלוריות.
  • דיאטה מאוזנת צריכה לכלול פעילות גופנית, אך עשו זאת באופן הדרגתי ובנו תכנית אימונים הכוללת מטרות ביניים. מרבית האנשים שמתחילים דיאטה לא אוהבים לעשות ספורט, לכן בחרו אלטרנטיבות שישמשו תחליף התחלתי לפעילות גופנית: טיול בטבע עם המשפחה, עלייה במדרגות במקום במעלית, לקיחת הילד לגן ברגל או הליכה בפארק.
  • יתכן שבמהלך הדיאטה נוצר מחסור בויטמינים, ולעיתים יש לשלב תוספי תזונה וויטמינים. במקרה של נטילת תוסף תזונה היוועצו עם רוקח וערכו במהלך הדיאטה בדיקת דם המודדת האם הערכים מאוזנים. על אנשים החולים במחלות כרוניות ונוטלים תרופות מרשם להיוועץ עם רופא ודיאטנית בבניית התפריט היומי.

באדיבות שירלי קיטרון, דיאטנית ורוקחת ברשת 'סופר-פארם'.