השימוש הפסול במילה "אורתודוכסי"

נתנאל קראוס, כ"ד באלול תשע"ו,

השפעת אימוץ לקסיקון חיצוני על תדמית היהדות. ההבדל בין מדף מעדני שוקולד ומדף תכשיטים הנאמדים על ידי מביני עניין. ומשפט קצר על ההבחנה בין מנהיגים וחברי קהילות.

אורטודוכסי, אורתודוקסי, איך שלא תרצו. זוהי מילה שהמקור שלה הוא ז'רגון חיצוני ליהדות. מי המביטים מן החוץ ומנסים לעשות סדר על ידי הצמדת תוויות לקבוצות של פרטים שבאופן כולל מונים את האומה הישראלית.

כאשר מי מאיתנו עושה שימוש במילה אורתודוכסי הוא מדמה את עולם היהדות למדף מקורר של מעדני שוקולד. יש דני, יש מילקי, מעדן הגולן, קרלו, יש מעדן פרווה העשוי סויה - וכולם מעדני שוקולד. למתבונן מן החוץ זו עשויה להיות תמונת המראה של עולם היהדות. גוונים. זרמים. שיטות. זו צורת התבוננות התואמת עולם המושתת על ידי הפוליטקלי קורקט, המכנה המשותף הנמוך ביותר והרצון להימנע מאמת שתפסול חס וחלילה מישהו אחר. כאוס רציני בין "כולם בסדר" לבין "כולם צריכים ללמוד להסתדר". נכון, כולם צריכים ללמוד להסתדר אך אדם יכול להחזיק ביהדות ולומר בביטחון כי זו הדרך.
 

"אורתו-מה?!". מבט משתומם. (Pixabay)
 

את המילה אורתודוכסי יש למחוק מהלקסיקון הישראלי ולהתפלא בתמיהה בעת ציונה. במקומה נעשה שימוש במילה "יהדות". כאשר מי מאיתנו עושה שימוש במילה יהדות הוא מדמה את עולם היהדות לדוכן תכשיטים בו מוצגת שרשרת זהב לצד שרשרות נוספות המצופות סגסוגות שונות המתדמות לזהב. יהלום לצד זרקון. מותג לצד מה שאינו. היהדות לא צריכה להיות מוצגת כזרם נוסף אלא כעיקר. השיח בכללותו צריך להיות מנותב לא על ידי מפתחי ז'רגון חיצוני אלא לנבוע מתוך עולם הערכים היהודי.

אם אומרים אורתודוקסי צריך להשתומם. מה הכוונה. מה זה אומר. המילה הזו. אורטודוכסי. יהדות. אז תגיד יהדות. למה אתה אומר אורתודוכסי. שמרן? מה זה אומר שמרן? מישהו ששומר על ערכיו. אז תגיד.

חשוב להבחין בין מנהיגים לחברי קהילות. בין אנשים שרוצים לנתב, לכופף, להשפיע ובין אנשים שרוצים מעט יידישקייט, השתייכות, לפעמים אף ברמת הטעימה. ונקודה זו כבר שייכת לסוגיות רחבות יותר של קירוב.

שנה טובה.