שוק חופשי (או - גם ביו"ש - סעו באוטובוס!)

משה למפרט, כ"א באייר תשס"ז,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
בתור לובש מדים, נאסר עליי בפקודה ליסוע בטרמפים, למעט כאשר הטרמפ יוצא מבסיס צבאי. אם נוסיף את כרטיס ה"חוגר" שלי שמאפשר לי נסיעה באוטובוסים וברכבת חינם, נגיע למסקנה שאני מסתובב הרבה מאוד בתחבורה ציבורית.
סיבות אלה, ואחרות (הורים...) הביאו אותי במהלך השנים האחרונות להסתובב ביו"ש בעיקר בתחבורה ציבורית. עכשיו אני כבר שומע את פרצי הצחוק מהתגובות, על התדירות העלובה (לרוב) וזמני הנסיעה הארוכים, ובכלל "הכי טוב טרמפים", אבל לא נורא, תתאפקו ותקראו עד הסוף.
 
האמת היא, שהטרמפים, לענ"ד, פוגעים בההתיישבות.
 
"טרמפים" משמעותם רכב פרטי. כאשר נער או נערה ממתינים לטרמפ ישנו מישהו אחר שמשלם את הדלק ואחזקת הרכב על הנסיעה הזו. עם הזמן, הנער והנערה שלנו ייתחתנו ויזדקקו לרכב על עלויותיו המטורפות, ובדרך יעצרו לדור הבא שעכשיו נוסע בטרמפים וחוזר חלילה.
"אגד" מוציאה אוטובוס מי-ם לבני ברק בתדירות של כל 5 דקות, היא יודעת שהציבור החרדי ימלא את האוטובוס עד שלא יהיה מקום אפילו לעמוד.
 נכון, ישנם יישובים ומקומות קטנים שמדובר בכורח המציאות, אולם מדובר בחלק מהמציאות שלענ"ד - ניתן וחובה לשנות.
הטרמפים הם תופעה פחות או יותר יחידה להתיישבות (גם בגליל ובנגב). במרכזי הערים כמעט ולא תראו טרמפים כשיטת תחבורה יום-יומית לבית הספר או לישיבה. יש אוטובוס או מוניות שירות ולמי שיש רכב - יש. תוסיפו את בעיית הפקקים החמורה במחסומים על הקו-הירוק או סתם במרכזי הערים, תופעה שאני סובל ממנה יום-יום בבוקר (להגיע מפ"ת לצ. רעננה - לוקח לעיתים יותר מ-3/4 שעה!!!) ותגיעו למסקנה שהרכב הפרטי הוא מבזבז זמן ברמות מטורפות.
 
"אגד" וקווי ה"מהדרין" לחרדים.
 
"אגד" אינו פילנטרופ. הציבור החרדי דרש אוטובוסים שבהם לא נוסעים במרכזי הערים, אלא רק משכונה חרדית בעיר הזו לעיר אחרת, והוסיף ודרש את כל השטויות וההמצאות של הציבור החרדי ("מהדרין" אעלק). אגד הסכים והציבור הזה דואג לקיים את הצד שלו בעיסקה. כאשר "אגד" מוציאה אוטובוס מי-ם לבני ברק בתדירות של כל 5 דקות, היא יודעת שהציבור החרדי ימלא את האוטובוס עד שלא יהיה מקום אפילו לעמוד.
 
ניקח לדוגמא את בית-אל: ליד היישוב ישנו בסיס צבאי ענקי. לאור קיומו של הבסיס הזה, אגד שולחת לבסיס (וליישוב) אוטובוסים בתדירות של פעם בשעה-שעה וחצי. והנה זה פלא - ברגע שיש אוטובוס בשעות סבירות ותדירות נסבלת, התגלה די מהר כי גם תושבי היישוב ממלאים אותו, מה שעודד הוספה של אוטובוסים גם בשעות שבהם אין או אין כמעט חיילים. האוטובוס האחרון מבית אל - בשעה 23:30. מכובד בהחלט.
מי-ם לקרית ארבע/חברון יש אוטובוס כל עשרים דקות בממוצע, פשוט כי יש מי שימלא אותו.
 
כאשר האוטובוסים מלאים אפשר להתעקש ולהילחם על עוד אוטובוס בלילה או בצהריים גם אם הוא פחות מלא, וגם על קיצור המסלול שלו. אפשר גם (למשל) לתעדף את האוטובוסים במחסומים ובכך לקצר את זמן ההגעה שלהם או דברים מהסוג הזה.
 
 
לענ"ד, תחבורה מסודרת ונוחה תקל את חייהם של תושבי יו"ש, ותעודד אנשים שעד היום חששו לגור ביישובים ולתת להם זריקת מרץ. "אגד" כבר הוכיח בעבר שהוא נוסע לכל מקום בכל מזג אוויר או מצב בטחוני, ויעשה את זה בשמחה רבה יותר כאשר האוטובוסים יהיו מלאים.