מנועי החיפוש ועלמא דשיקרא

משה למפרט, א' באדר ב תשס"ח,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
מי מאיתנו שלא מכיר את מנועי החיפוש השונים או את האינטרנט, יהפך עד מהרה למיושן, מטופש וגם חסר כלי אמיתי לחיפוש ומציאת מידע. גם מי שלא אוהב את האינטרנט או אף מתנגד לו (כמו בת-דודתי החרדית לעייפה) ימצא את
מדובר בכלי שניתן "לעבוד" עליו, ולכן צריך התייחס לעמודי התוצאות בהתאם - בביקורת
עצמו עד מהרה מתחבר מהעבודה או מבית של חבר, רק כי הוא צריך לחפש משהו.
"גוגל", נחשב אולי למנוע חיפוש גאוני, אבל הכלים בהם הוא משתמש הם אלגוריתמים ממוחשבים בסך הכל. עם הזמן, אנשים הבקיאים בתחום החלו לנתח את האלגוריתם ולנצלו על מנת לקדם אתרים ודפים שלהם לראש תוצאות החיפוש. החומר הרב שפורסם ברשת בנושא מאז מאפשר לכל אחד לעשות את העבודה ובאמצעים פשוטים וזולים.

העסק התחיל בערך בסביבות 2003, בעת בה מתנגדי המלחמה בעיראק העלו לראש התוצאות על חיפוש הביטוי "כישלון חרוץ" (miserable failure) באנגלית את אתרו הרשמי של הבית הלבן. מהלך דומה נעשה בתקופת מלחמת לבנון השניה בה תוצאות הביטוי "כישלון חרוץ" הקפיץ את דף הבית של משרד ראש הממשלה כתוצאה ראשונה.

גם אנשי השיווק והפרסום יודעים את זה, ומשקיעים בהתאם. תוך זמן קצר צצו עשרות חברות בשוק שהתמחותן היא "קידום אתרים" או SEO. עם הזמן התחלקו החברות לשתיים -אלו שעובדות רק בכלים לגיטימיים (White Hat - כובע לבן) ואלו שעובדות בשיטות שמטרתן היא לשקר על מנוע החיפוש ("כובע שחור" - Black Hat). לא אלאה את הגולש הלא מקצועי בשיטות העבודה של אלו או אלו, ורק אסתפק ואומר שההבדל הוא בסוג החומר בו הם מלעיטים את הגולש ואת מנוע החיפוש.
אגב, גם הקישורים של דפי זהב בדף הבית והחדשות של ערוץ 7, כמו ה"קישורים ממומנים" בתחתית דפי האתר אינם מיועדים לגולשים  אלא למנועי חיפוש. גולשי ערוץ 7 לרוב לא מעניינים אותם וגם מנהל הפרסום של האתר בעברית יודע את זה.
 
צוותי מנוע החיפוש "גוגל" ומתחריו הלא-קיימים-באמת לרוב לא טומנים את ידם בצלחת ועושים מאמץ לסנן מהתוצאות אתרים המבצעים קידום "שחור", אבל כמו שזה נראה - בעברית לפחות - ממש, אבל ממש לא הולך להם.
 
בפעם הבאה שאתם רואים טקסט לא ברור באיזה אתר ומילים מודגשות ללא צורך - דעו לכם, זהו חלק מהבלוף. כך גם הפרדה בין אותיות קישור (ו' החיבור, ה') לבין מילות מפתח.
 
אז מה עושים?
 
שום דבר, רק לדעת שמדובר בכלי שניתן "לעבוד" עליו, ולהתייחס לעמודי התוצאות ככאלו שאולי עברו מניפולציה. גולשים מנוסים יותר יעדיפו לחפש מילות מפתח לא נפוצות על מנת למצוא חומר איכותי ש"מסונן" מהתוצאות או להשתמש במנועי חיפוש שונים מדי פעם.