דור שלישי - לכישלון

משה למפרט, כ"ו בניסן תשס"ו,

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

לפני כמה ימים פגשה אמא שלי במנהל בית ספר ידוע באזור השפלה וכמה מאחיי לומדים בשלוחותיו השונות. שיחה קצרה עם הנ"ל גררה משפט מצידו ש-"אני לא שומע רדיו, ולא קורא עיתונים". אמי המשיכה ושאלה אותו "נו, אז מה אתה כן שומע ?", תשובתו היתה שהוא מתחבר מהסלולארי לחדשות ערוץ שבע.

אותו מנהל אינו איש טכנולוגיה, וגם לא נער/ה מתבג/רת השולט/ת ברזי הטכנולוגיה. הוא בסך הכל עוד אדם מן הישוב. ברגע ששמעתי שהוא משתמש בזה, הבנתי כי מה שחשבתי עליו הרבה זמן - נכון.
בחודש האחרון ייצרו האתרים הללו כ-200,000 דפים נצפים. בלי פירסום, בלי חשיפה, רק מפה לאוזן.

חברות הסלולאר השונות, שפכו מליונים בנסיון לדחוף טכנולוגיות חדשות. בין הטכנולוגיות הנ"ל ניתן לספור את האינטרנט הסלולארי (WAP), הודעות מולטימדיה (MMS) ורבים אחרים, ובראש ובראשונה את הכישלון המסחרי המהדהד של הדור השלישי.

אז הנה, חברות סלולאר יקרות (תרתי משמע), הנה "טיפ" מסחרי שיעזור לכם.

כפי שרבים מכם יודעים, אני מחזיק במכשיר דור שלישי של חברת אורנג'. את הנ"ל רכשתי (או ליתר דיוק קיבלתי מהעבודה) על מנת לשמש אותו כמודם סלולארי, וגם קצת בשביל ללמוד את התחום המעניין והמאתגר הזה.

מולהב לאחר שקיבלתי את המכשיר, נכנסתי לדף הבית של אורנג' והתחלתי "להנות" מתכניו העשירים של הדור השלישי.

עשירים אמרתי? כלום. שום דבר מעניין לא היה שם. את החדשות שיש שם אני יכול לקבל חינם ברדיו או בטלוויזיה או בעיתונים. באגף תוכניות הבידור לסוגיהן קיבלתי את אותו הזבל מהטלוויזיה ומדור המשחקים היה סתם יקר.

 

אחורה בזמן

בסביבות פסח לפני שנתיים, מכור כבד שכמוני קלט שמתישהו הוא יעזוב את הבית. בין אם זה ישיבה ובין אם זה כל מסלול אחר שאבחר, וכמובן גם האתגר ללמוד טכנולוגיה חדשה - עניין אותי.

כתוצאה מכך, התחלתי פשוט ללמוד כל טכנולוגיה אלחוטית שרק ידעתי שהיא קיימת. באותה תקופה קראתי מאות ואלפי דפי-ענק ברשת על כל טכנולוגיה אפשרית בתחום, ההבדלים והשימושים. חיפשתי טכנולוגיה שתעבוד על כל מכשיר שעומד בתקן סביר ובעיקר - תהיה זולה.

בסופו של דבר החלטתי לעבוד עם WAP. לקראת ה' באייר, יום ההולדת של הפורומים של עזרא כתבתי את הגירסא לסלולארי של הפורומים ופירסמתי אותה בצורה צנועה. מה שעבר משם והלאה - הסטוריה.

זה התחיל בכאלו שניצלו את החודש-חינם שאורנג' נותנת ואחר כך נשארו לאחר שהפכו את התיבות הפרטיות שלהם לתחליף זול ונוח ל-SMS, עבר בגולשים ש-"שרפו" ככה שיעורים משעממים בנסיעות וכדומה.
אנשי השיווק של אורנג', אנשי סלקום, תלמדו: אם תתנו את אותו זבל שמקבלים בטלוויזיה בעיתונים לא תהיה לאיש סיבה להתחבר לשירותי ה"תוכן" שלכם. את הזבל שאתם מנסים למכור אני מקבל חינם ומנסה להתפטר ממנו.

התוצאות הדהימו גם אותי: רק בחודש האחרון ייצרו האתרים הללו כ-200,000 דפים נצפים. בלי פירסום, בלי חשיפה, כמעט ורק מפה לפה.

אני לא יודע את הסטטיסיטקה המדוייקת של "חדשות ערוץ 7" באתר של אורנג', אבל ידוע לי שמדובר באחד האתרים הפופולאריים בין גולשי הסלולאר של החברה הזו - גם זה בפירסום מינימליסטי בעליל תוך דחיקה של הקישור לעמוד השני והשלישי.
באותה ההזדמנות אגב, אתם מוזמנים להתקשר לשירות הלקוחות של אורנג' ולהתלונן על דחיקת ערוץ שבע לתחתית התפריט (זאת בעקבות תלונות של עוכרי ישראל). זה גם לא עולה אגורה: *054 מכל מכשיר שלהם.

אני לעומת זאת, באפס תקציב וקצת כשרון תכנות, עשיתי הרבה יותר - פיתחתי מערכות עם ערך מוסף אמיתי, ולא זבל בשינוי דקורציה.

אנשי השיווק של אורנג', אנשי סלקום, תלמדו: אם תתנו את אותו זבל שמקבלים בטלוויזיה בעיתונים לא תהיה לאיש סיבה להתחבר לשירותי ה"תוכן" שלכם. את הזבל שאתם מנסים למכור אני מקבל חינם ומנסה להתפטר ממנו.

אם תתנו משהו אחר, אמיתי, שונה - תצליחו.

בברכת גלישה נעימה (וד"ש למגורשי גוש קטיף הגולשים פה דרך הסלולארי)

משה.