י"ח בניסן תשע"ט 17:30
כשיש לו גם את המידה ההפוכה ממנה. זה הוכחה לזה שהמידה קנויה בו בעצם, חלק ממנו, ולא משהו חיצוני שעוד לא נטמע בו ולכן הוא צריך כל הזמן לשמור עליו ולהילחם נגד הפרעות (במילים אחרות-קנה את המידה ולא את מה שנראה כמידה).
זה גם הוכחה שהמידה היא כבר לא מהות האדם אלא "כלי עבודה", משהו נוסף על גבי צלם האלוקים/נשמה/כח הבחירה שבאדם.

דוגמאות:
1. ענווה- לא מתבייש להציג גם את מעלותיו כשצריך (למי שיש בו גאווה זו כמובן לא חוכמה).
2.גבריות- לא מתבייש להיות נחמד ולא טיפוס קר. יודע לוותר. יודע לכאוב. ולא מרגיש שזה מציג אותו כחלש.
3. נחמדות- יודע להילחם ולצאת נגד כשצריך. זה מראה שהנחמדות לא מגיעה מחולשה ורצון למצוא חן.
4. בגרות,רצינות- יודע להיות גם ילדותי כשצריך. יודע לצחוק הרבה. אם לא זה מראה שהבגרות מגיעה פשוט מתוך השלמה עם המציאות הדיעבדית הלא פשוטה. חוסר תקווה. כמו הכיוון ההפוך- ילד קטן ששמח כי הוא חי במציאות אוטופית מבחינתו.
5. שכלתנות- יודע גם להיות גם רגיש ורגשן כשצריך. אם לא זה מראה שהשכלתנות מגיעה מקצת ניתוק מהרגש ולא מתוך חיבור אליו והתגברות עליו כשצריך. הגברת המח על הלב.
6. רגישות לסביבה- כשאדם יודע להיות רגיש כלפי אחרים אבל כלפי עצמו לא כ"כ. זו הוכחה שהוא באמת טוב לב ולא שהוא פשוט מרחם על אחרים כמו שמרחם על עצמו (וכך הוא גם ידע להרים אחרים טוב יותר).
7. רוחניות- חיבור נכון לחומריות ולא פרישה ממנה.
8. רדיפת אמת-יודע מתי לוותר ולהתפשר כי לפעמים האמת היא שיש מציאות שגם היא אמת,רק סובייקטיבית.

כמובן שהדרך לקנות מידה בשלמות עוברת דרך קנייתה בחלקים. רק צריך תמיד להתבונן ולשאוף למטרה הסופית.

יש כמובן עוד הרבה דוגמאות. מי שרוצה להוסיף מוזמן.

י"ח בניסן תשע"ט 17:34
בעצם מתי שאדם יכול לבחור 'לפעול' במידה הזאת, והיא לא נעשית על אוטומט (או ההפוכה לה)

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 17:38
וזה קשה..
וגם צריך שבסופו של דבר הבחירה הזו לא תבוא משכל אלא כבר תהיה אינסטינקטיבית בתחום הרגשי-מידתי של האדם.
י"ח בניסן תשע"ט 17:46
אבל כמו שאמרת זה נקנה בחלקים חלקים.
שמעתי שכדאי להתמקד במידה אחת ולנסות לקנות אותה.. וב''ה יש לנו 120 שנה לזה(; (ואם לא בטח יגלגלו אותנו שוב)

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:02
אני אישית לא מתכווין לחכות 120 שנה...
אני רוצה כבר לסיים את העיקר ולהתחיל לחיות בכיף. כשהמידות מכוונות נכון לא אמורות להיות כ"כ בעיות בחיים. לא עם אנשים ולא עם האשה
י"ח בניסן תשע"ט 18:08
היום אם בקולו תשמעון..
זה היה בהומור כדי לקליל את הלחץ
הרב אשלג אומר שעניין הייסורים זה בגלל שהאדם לא מבין את ה' יתברך, לכן אין ספק כשעובדים על המידות ומבטלים את האגו בעצם חווים הכל אחרת

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:16
את סעיף 4 לעיל אני מיישם..
ואין לחץ, רק רצון לסיים את התהליך כמו עבודה סמינריונית מעיקה.

ואני מעדיף ההגדרה לתקן את האגו כי לפעמים אגו נצרך. לא?
י"ח בניסן תשע"ט 18:19
הכי חשוב שיהיה בשמחה
איזה תהליך בדיוק? זה שלשמו ירדת לעולם?
אממ לגבי האגו זה תלוי מה אתה מגדיר אגו

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:23
מרגיש שזה אחד מהתפקידים שלי בעולם.

נכון. אבל התכוונתי לאותה הגדרה שנראה לי שאת גם מגדירה.
אביא דוג'- מציעים למישהי בחור ממש טוב. היא יודעת שחברה שלה ראויה אליו יותר. אם היא לא מוותרת זה אגו?
י"ח בניסן תשע"ט 18:28
זה מה שה' זימן לה, עם זה היא צריכה ללכת..
דוגמא אחרת, בחור שקצת מאחר וממהר לדייט ואז בשל איזה סיבה נתקע בפקק, מתחיל להתעצבן על כולם או שחושב שאולי יש סיבה שבגללה הוא צריך להתעכב..
אני חושבת שזה הבדל בין ענווה לענווה פסולה

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:33
פתרת בעזרת אמונה בעיה של מידות..
אני מנתב לתיקון מידות שורשי בלי "עזרים" (לא שח"ו אני נגד אמונה).
לדעתי זו מחשבה בריאה אם מסתכלים על זה ככה
י"ח בניסן תשע"ט 18:36
אם לא חיבור לרובד הנשמתי שהוא מעל טעם ודעת?
נכון שה' בחסדיו נתן לנו טעמים למצוות ולעבודתו פה, (והיום שתורת הסוד כבר מונגשת אז בכלל) אבל לעניות דעתי הקטנה זה הרבה מעל הסבר לשכל

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:39
לטוב (כמו לרע) בלי קשר למאמין או לא. לכן תיקון הנטיות הללו בפני עצמן זה גם רצון ה' (בנוסף כמובן למה שאמרת)
י"ח בניסן תשע"ט 18:41
אתה מתכוון לרובד של הנפש?

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 18:46
ובדיוק יותר פה-הרוח ונשמה דנפש (רגש ושכל טבעיים)
זה לדעתי תיקון הרובד הטבעי של האדם.
י"ח בניסן תשע"ט 18:59
אתה אומר לתקן ברבדים הנמוכים יותר?
אני מכירהאת זה ממקום של בעצם לחזור לטבע האמיתי שלנו. כי הנטייה לטוב היא מעצם האלוקות שבנו, והנטיה לרע היא מהצד הנמוך יותר

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 19:02
אני מתכווין לטוב של נפש בהמית, כמו שיש גם לגויים.
זו גם כוונתך?
י"ח בניסן תשע"ט 19:17
למה שתרצה בעצם להשאיר את זה שם?

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 19:20
אלא לתקן את זה אחרי שעל הרבדים העליונים שציינת כבר עבדתי (אולי אצל בנות הסדר ההפוך מתאים יותר כי הטבעיות שלהן מתוקנת יותר באופן טבעי)
י"ח בניסן תשע"ט 19:23
נקודה מעניינת

הכלי הזה, שבור אני משתמש בו

 

 

י"ח בניסן תשע"ט 17:41
וככה אני מבין גם את כוונת הרב במוסר אביך, חלק ג' 'בירור המידות ונסירתן'
(הפרדת המידות ונסירתן)
מעתיק קטע קטן:
''וצריך לזה חקירה פרטית על כל המדות ועניניהן, איך הן מתמצרות אלו באלו וע"י מה הן מתמצרות, כדי לדעת אפשרות הפרדתן. אך הלימוד הזה יכול להיות מתחלף בכל אדם, שיש נפשות שסדרי המצרים במדותיהם מחולפים מבנפשות אחרות, וזה ראוי להמצא מצד חלוף הדעות והציורים המתחלפים באיש מבמשנהו. ומ"מ נראה שיש למצא כללים קרובים באופן שיהי' יותר קל לכ"א לברר דרכי המצרים ולדון על הפרט ללכת בדרך טובים''

מוסר אביך ג א – ויקיטקסט
י"ח בניסן תשע"ט 17:51
העיקרון באמת משם. פשוט למדתי את זה לפני כמה שנים ולא זכרתי בדיוק את דבריו, וגם הוספתי משלי דברים, ולא רציתי לתלות אותם ברב.
י"ח בניסן תשע"ט 17:56
היא ע''פ ההרגשה שלי ומה שאני רואה במציאות (בעצמי ובאחרים) פחות או יותר.. אז אני מסכים איתך מכל הבחינות.
שמח שכיוונתי לדעתך
י"ח בניסן תשע"ט 18:06
כל פעם מחדש אני מתפעל מההסתכלות הישרה, הפשוטה וגם העמוקה שלו.
בגלל זה ברור לי שזו הדרך הנכונה. היא טבעית. ובגלל זה גם הקושי שלה. קדושת החומר מאתגרת יותר מקדושת הרוח
י"ח בניסן תשע"ט 18:29
י"ט בניסן תשע"ט 13:51
איך חוק ההשתוות הקיים בטבע, פועל בכולו ממש וגם בנפש האדם ובעולמו הרוחני.
השאיפה הזו להגיע לאיזון הנכון והמדוייק, כדי להצליח לפעול ממקום פנימי נכון, ביחס לעצמך וביחס לאחרים.
בעיניי, זה מה שגורם לאדם להגיע להרגשת ה'שלם' באמת מבפנים. ההכרה וההפנמה שבמציאות יכול להתקיים 'גם וגם', ולא רק 'או או', וזה היופי שבלהיות מורכב, שלם שגם יכול להשלים.
וכשמצליחים להבחין,להכיר ולעשות את זה בתוכנו פנימה, הדרך הרבה יותר קלה ונהירה לאפשרות לקיים את ההסתכלות ודרך העבודה הזו גם עם אחרים סביבנו בשמחה ובהירות המחשבה,הלב והדעת.
תודה על זה.

 

זה מתחיל כאן וברגע הזה, ומשם זה רק מוסיף והולך.

כן, כך נראה דבר מורכב להפליא. 

 

י"ט בניסן תשע"ט 15:27
י"ט בניסן תשע"ט 20:51

אולי יעניין אותך