כשאני הייתי בסיטואציה כזאת, החלטתי לא לחשוש, ואני עדיין באותה דעה.
מה שכן, כדאי שהשאלה תהיה ברורה ו"על השולחן", ושיהיה ברור מה אתה מחפש ומה השאיפות שלך, והיא צריכה להיות מודעת לזה שאתה לא בכיוון של החברות שלה ושהן לא בכיוון שלך
כדאי גם לך להיות מודע - האם אתה תרצה להגיע איתה ל"ערב חברות רווקות לשעבר ונשואות היום" כשאתה יודע מי החברות? האם היא תאפשר לך?
זה די דומה למשפחה, בשני הבדלים:
1 משפחה לא בוחרים, וחברות כאלה היא בחרה. זה לא אומר שהיא אוהבת בהן הכל, אבל זה אומר שהיא מכילה אותן
2 משפחה זה לתמיד, חברות יכולות להתחלף. יכול להיות שהיא בחרה בחברות האלה מסיבות שהתאימו לזמן מסוים, וכנשואה הנוכחות שלהן תפחת משמעותית
עוברים מקום מגורים, שינוי סדרי עדיפויות, הבילויים והיציאות עם חברות עוברים להיות בעיקר עם הבעל.
אני לא הייתי נותנת משקל לאופי החברות שלה.
כל עוד היא שומרת על עצמה הפוך זה רק מדהים בעיני.
וכן אני כנראה כבר הולכת להזדעזע מהתגבות פה של "תחשוב שוב."..
מזעזע חח
הבחורה רצינית מצוינת ... ואפילו שומרת ראש עם חברות שלה ולא נגררת אחריהם .
איפה הבעיה??
שהיא רואה גם בנשמות חילוניות חברות??
שיש לה פתיחות מחשבתית?
כל עוד החברות שלה יודעות מי היא ומה הגבולות שלה .
למה לחפש בעיות
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
מבחינתי הבעייה שמדובר במישי שהייתה פעם במקום xוגבוה, היום היא במקום y שגם אני נמצא בו, חושש ממש שאולי זה רק תחנה בהמשך הירידה שלה למקומות שפחות מתאימים (לי)
א. כמו שכתבו זה אחרי החתונה קשרים משתנים
מה שחשוב זה מי היא ומה היא רוצה
ב. לי יש כמה קשרים משמעותיים עם חברות לא דתיות מלאות במידות טובות
ממש לא כל אדם חילוני רק 'מוריד אותך ומכשיל אותך'
מאוד תלוי על מה החברות מבוססת
[ ומי שמכיר אותי יכול להעיד שאני עדיין נשארתי דוסית לגמרי]
ג. אם זה מפריע לך אתה מוזמן לשאול אותה-
גם מאוד תלוי מאיפה החברות- אולי זו הסביבה שלה? חברות מהלימודים מהעבודה?
ד. לדעתי ללא בירור מולה זה ממש לא משהו שהייתי פוסלת עליו . .
א. כדאי לפתוח את זה איתה ולהבהיר לה מה הכיוון שלך (בנעימות כמובן ובצורה ברורה מאידך).
ב. אפשר לשאול אותה איך את מסתדרת עם החברות מבחינת הפער הדתי ביניכן? התשובה לזה תוכל לתת לך הרבה מאד מידע ועם שאלות המשך תוכל להבין מה המשותף בינה לבין החברות ומה המיוחד שהיא מוצאת בהן וגם לאן היא שואפת להגיע).
ג. המצב הרוחני של אדם חרדלי הוא לא תמיד יותר טוב מאדם לייט. צריך לבדוק לעומק. השבוע יש את האזכרה לרב אלישע זצ"ל שזעק את זה הרבה פעמים וזעקתו עדיין מהדהדת לי בראש.
בהצלחה
מה פירוש האמירה "המצב הרוחני של אדם חרדלי הוא לא תמיד יותר טוב מאדם לייט. צריך לבדוק לעומק. השבוע יש את האזכרה לרב אלישע זצ"ל שזעק את זה הרבה פעמים וזעקתו עדיין מהדהדת לי בראש."
בהנחה ש"מצב רוחני" הוא היחס לדת, האמירה הזאת מוזרה לי.
האם הכוונה שיש חרד"לים בודדים (הכי "שקצים") שמצבם כרגע נמוך משל לייטים בודדים (הכי "דוסים")?
או שכוונתך שיש פרמטרים מסוימים שבהם צריך להעריך רוחניות? כי אם כן, זה יכול בהחלט להיות, אבל השאלה עד כמה הפרמטר האחר חשוב או רלוונטי לאדם שמעוניין לדעת
אענה בקצרה במילותי: הרבה מודדים רוחניות לפי הקפדה במצוות מסויימות- חומרות, מתי הוא מגיע לתפילה, כמה הוא מקפיד על כמה מצוות, בעיקר כאלו בין אדם למקום. המצוות האלו הן וודאי חשובות אבל הן רק חלק.
ההסתכלות הנכונה היא על כלל האדם, בין אדם למקום, בין אדם לחבירו ובין אדם לעצמו.
בדרך כלל פחות מסתכלים על מצב הבין אדם לחבירו ונתפסים לסממנים החיצוניים (החשובים גם הם) כמו אורך החצאית, פיאות, זקן וכולי כי הם הכי נראים מהר לעומת מידות ובן אדם לחבירו וכולי שזה דבר שלוקח קצת יותר זמן לראות
מעט הזמן שבידי לא יספיק לשמוע רבים משיעוריו של הרב אלישע
אני מבין את הטענה באופן עקרוני
אבל ברור לי שאדם שנזהר במצוות בגלל שהוא דתי הוא ברמה דתית גבוהה יותר מאדם שמקיים מצוות - חשובות ככל שיהיו - בגלל ש"כך מרגיש לו נכון", או סתם בטעות.
ברור שחצאית ארוכה/זקן ופאות הם סממנים חיצונים בלבד.
אבל הקפדה אמיתית על מצוות לאורך זמן ובהתמדה הם לא סממנים חיצוניים אלא חלק מהאישיות
אדם שמקפיד על תפילות במניין וזמניהן, לומד תורה בקביעות, מפריש מעשרות מרווחיו, מקפיד על הלכות ברכות, על הלכות שבת, על הלכות לשון הרע ועל הלכות כשרות - משקיע ברוחניות שלו הרבה יותר מאדם שאינו עושה את אלה וכן רואה סרטים וסדרות בפיקוח מינימלי, מתלבש בדרך שההלכה לא רואה כראויה.
אלה דוגמאות קלאסיות של "חרד"ל" לעומת "לייט". שלא לדבר על המקום שרוחניות תופסת בעיניהם של חרד"ל לעומת לייט. כולל שיעוריו של הרב אלישע עצמם.
אז כתוכחה כמובן אפשר לומר הכל, אבל כשמגיעים לשאלת עם מי להתחתן, מדובר בקריטריונים שלדעתי הם די מוצקים ובעלי משמעות
העיקרון הוא לראות לעומק ולרוחב ולא לשפוט לפי מעט סימנים. ככל שאתה רואה יותר לעומק ולרוחב המצב טוב יותר.
המצוות שאמרת הן בוודאי חשובות ותחליט לפיהן החלטות, אני רק מציע להעמיק יותר.
בגלל שהן חברות שלה הדבר יותר מודגש.
אם היא הייתה לייטית בעצמה אז באמת זה לא בטוח שזה מתאים לה.
וגם חרד''ל זה מגזר, זה לא מדד לקרבת אלוקים
שזה מה שמכונה בעברית מודרנית "דת"
וזה באופן מוחלט או כמעט מוחלט נכלל במצוות ("והלכת בדרכיו" היא מצוה ליישם את הערכים האלוקיים)
וחרד"ל זה מגזר שהנורמות שלו כוללות (בין השאר) התחשבות מרובה ברשימת הערכים האלה, או בערכים (צורת לבוש לגברים וכדומה) שמסיבות הסטוריות מאפיינות את האנשים האלה.
ברור שאפשר להיות יהודי ירא שמים בלי הקפדה על הנורמות הנלוות (ואז אתה "לא נורמלי", כי אתה מקפיד על נורמות שחציין של מגזר אחד וחציין של מגזר אחר. לרוב האנשים זה מעמד שהוא לא כיף, וזה מוטבע במבנה הנפש האנושית, אז אין סיבה לשנות את זה)
ברור שאפשר לבחור מערכת נורמות דומה, שיהיו הבדלים ועדיין תשמור על רשימת הערכים הזאת או בעלת ערך דומה באותה מידה. אבל לנורמות כדרך להקפדה על ערכים יש תפקיד חשוב
דת זה משהו מצומצם. 'דת', religion, זו לא מילה נרדפת לעבודת ה' לפי מה שידוע לי, ההקשרים בתורה ל'דת' לא מבטאים את המכלול של עבודת ה'.
עבודת ה' זה הכל
והקב''ה כתב בתורה לא רק את המצוות, אלא גם את השאיפות והלכי הרוח וכו'. אנחנו עובדים את ה' לא רק מתוך הציווי, זה חשוב מאוד, אבל כדי לאזן- גם הרבה מתוך הבחירה
יש לך שם יותר טוב לזה?
אני באמת לא מבין לאן אתה חותר. אתה רוצה לפרק כל הגדרה אפשרית ולהישאר עם כלום?
איך תדע מה נכון ולא נכון? איך תדע לשפוט את עצמך - עצמך, לא אחרים?
הבחירה היא לשמוע לציווי. אתה כותב כאילו זה סותר. ומצוות זה לא רק "ציוויים" זה גם "הצהרות" של "כך ראוי בעיני ה'".
עבודת ה' זה לא הכל. לבחור צבע לסלון זה לא עבודת ה'. זה יכול לשרת עבודת ה'. וגם לאכול ירקות. אפילו לחייך. זה יכול לשרת עבודת ה'. אם אתה אוכל את הירקות בערב יום כיפור - זאת עבודת ה'. אבל לא *הכל*.
אתה מפזר ערפל ולא מאפשר להגדיר יעדים בעבודת ה'.
ואין הקשרים בתורה ל"דת". כתוב "מימינו אש דת למו", שכנראה הכוונה לתורה. חוץ מזה אין מושג "דת".
אני חותר לזה שעבודת ה' כוללת גם מידות, ודברים שראויים בעיני ה' שלא נמצאים בתרי''ג. סתם דוגמא, אדם יכול לקיים מצוות ענוה אבל לא להיות עניו- עיין נפה''ח ליקוטי אמרים ט"ז.
אין פה שום ערפל. וזה הכי פשט שאני לא בוחן אחרים, אני בוחן רק את עצמי. אלא אם יש מישהו שעובר על מצוה מפורשת. וגם אז מלמד עליו זכות. לא מבין למה היית צריך לכתוב את זה.. (לא מדבר על עצמי, כתבתי בגוף ראשון פשוט)
ולגבי דת- ידעתי שתביא את הפסוק הזה. ולא כפי שאמרת- יש מושג כזה ''דת'', כמו ''ואת דתי המלך אינם עושים'', רק שהמשמעות היא מצומצמת לחוק. לכן אני לא דתי, אני יהודי ששואף להיות מחובר לה' ולקיים כל מצוותיו, מתוך יראה ואהבה, ולהנכיח את הקודש בחיים שלי. שום ערפל. בשביל זה לומדים תורה, ולא רק מערכת חוקים יבשה.
השימוש במונח ''דת'' מתקשר ישר למצוות שמתקשר ישר לציוויים, שמותיר את הבחירה והרצון לדביקות בה' ואת השטחים האחרים של הקודש קצת בחוץ. ועלול לדעתי לגרור הפרדה בין דת לפוליטיקה, בין דת לחיי החול ועוד. ואני בעד חיי קודש במובן הכולל ביותר, לכן אני נגד. בנצרות להבדיל, שני העניינים האלה קיימים- ההגדרה ''דת'', וההפרדה המוחלטת של זה מהחיים
אני אחדד נקודה מסויימת: כל מצווה שאדם עושה או לא עושה וכל הגדרה שהוא מגדיר את עצמו הם עם משמעות מסויימת לגביו וזה מידע חשוב בשביל הבירור שלך. הנקודה שהבאתי בשם הרב אלישע זצל מחדדת לנו שיש תמונה רחבה ואנחנו צריכים להסתכל ככל שניתן דרכה על המציאות ולא בצורה צרה מדי דרך מה שיותר קל לראות וזהו. הסטיגמות והתיוגים הם דבר שדרכו פוגשים את האדם בצורה ראשונית ומשם לאט לאט רואים התנהגויות שונות והתייחסויות שונות שלו לדברים שונים: אנשים, ערכים, דברים שבקדושה ועוד.
בהצלחה!
פעם שמעתי שיעור (אני לא זוכרת אם זה היה הרב אורי שרקי או הרב ראובן פיירמן) וכדוגמה הוא נתן את ר' זירא, שהיה מתחבר ליושבי קרנות ובסוף קירב אותם לתורה ומצוות.
השאלה שצריכה עיון היא עד כמה האישיות שלה יציבה ומאפשרת לה לשמור על עצמה בלי לנתק קשר מהחברות.
תחשוב על סיטואציה או שאלה דומה מהחיים שלך, תספר לה ותגיד: מעניין אותי לשמוע מה את חושבת על זה.
ככה זה בא ממקום של שיתוף ולא שאתה מראיין אותה למשהו, ואז לרוב התשובה אמיתית וכנה יותר.
יש אולי דרך נוספת להסתכל על העובדה שהחבות הקרובות שלה הן לייטיות וחילוניות?
דרך שתגרום לך להעריך אותה יותר בלי לסבול מהספקולציות ?
אולי היא פשוט אדם שמסתדר עם כ-ו-ל-ם?
ממש מושכת ניגודים אליה, ויכולה להתחבר להרבה סגנונות?
אולי זה מראה על לב פתוח במיוחד?
יש עוד הרבה אפשרויות.
תנסה לכתוב 5 דברים טובים, שהחברות הזו מראה עליה.
עד כמה זה מרגיע אותך?
ואמור לי מי חבריך - אם הן חברות טובות במידות, בלב, בערכים של חסד, בנתינה ובשמחה
אז אפשר ללמוד הרבה טוב עליה, גם אם הן לא באותו מקום דתי.
פנינה פרייליך כלה בקלות
מאמנת אישית מרווקות לחתונה
מילא הייתה מידי פעם רואה אותם יושבת כמה דקות והולכת- סבבה.
אבל כיוון שזה החברות הקרובות זה בהחלט מעיד שיש להם משהו במשותף -
כדאי שתנסה לשים לב מה זה...
אבל איך זה שלא מפריע לה להסתובב עם חבר'ה שעושים שטויות וצריך תמיד להחזיק ראש...?
תברר את העניין הזה.
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
כולם אותו הדבר?
אם היה לך אח / גיס לייט או חילוני, באיזה יחסים היית רוצה להיות איתו?
מה יכול להיות משותף ללייט ולדוס?
יש לי הרבה סגנונות במשפחה הקרובה, ועם כולם יש לי ב"ה קשרים מעולים והרבה נושאי שיחה
ואני לומדת מהגיסות הלא דתיות שלי הרבה חסד וחכמת חיים טיפים בהורות ועד ועוד.
אם יש למישהו משהו משותף עם מי שלא בסגנון הדתי שלו, זה יכול להיות לא סביב השקפת העולם הדתית.
במקום האישי, אנושי, כולנו עם התמודדויות דומות.
פנינה פרייליך כלה בקלות
מאמנת אישית מרווקות לחתונה
וגם עם אלו שלא שומרים אני לא מסתובב יותר מידי כי אני יודע מה הם ידברו לידי.
יש יחסים טובים, ויש להיות דבוקים אחד לשני...
מי שבוחר באפשרות השניה למרות הכל זה אומר משהו - לא משהו טוב.
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
מבחינתך = אומר משהו לא טוב.
אני מעדיפה לראות את זה = הם אנשים מכילים ופתוחים, שיודעים ליצור קשרים ושפה משותפת עם כל אחד.
בעיניי זו מעלה.
פנינה פרייליך כלה בקלות
מאמנת אישית מרווקות לחתונה
מישהו פה דיבר על רקע דתי אחר?
הוא אומר שהיא צריכה להחזיק לא לגעת בשטויות ובבנים. זה לא דתי!!
אפשר להיות בקשר טוב,
ואני בקשרים מצויינים עם המשפחה שלי שחלקם דתי לאומי (ואני לא) וחלקם מסורתיים, (וגם חלקם לא מאמינים באלוקים אלא רק באבולוציה)
אז בבקשה, לא לכתוב עלי סתם דברים..
אבל להסתובב בחברה כזאת בצורה קבועה זה נגד ממה שמצופה מאדם שרוצה לשמור מצוות.
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
כנראה הבנו אחרת...
אני הבנתי שהיא ממש מחזיקה ראש וזה יפה לראות את זה , שהיא יציבה במקום שלה למרות החברות האלה.
אבל להסתובב בחברה כזאת בצורה קבועה זה נגד ממה שמצופה מאדם שרוצה לשמור מצוות -
כל אחד ואיך שהוא רואה את מה נכון ומה לא נכון בחברה של אדם.
אולי הן בנות דודות שלה, שכנות שגדלו מגיל 0, חברות מהלימודים,
יש 1000 אופציות.
והוא לא ציין כלום על מעגלים חברתיים נוספים שלה.
זה שמישהי לא דתיה/ מזרם שונה זו לא סיבה לא לפתח קשרי חברות איתה.
בעיקר אם הבחורה עובדת / לומדת במקומות שייווצר קשר כזה בטבעיות.
פנינה פרייליך כלה בקלות
מאמנת אישית מרווקות לחתונה
(*"להחזיק ראש" בטעות כתבתי להחזיק. לא משנה)
היא באמת מחזיקה מעמד למרות החברות... אם היא נקלעה לשם - ניחא.
אבל מה, היא לא אמורה להיות במצב כזה.
אין מה שכל אחד רואה לנכון, יש תורה ומה שחכמים אמרו.
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
זאת נקודה לדוגמא שלדעתי שייך לברר וגם האם יש לה חברות שהן כמוה או האם היא היתה רוצה כאלה
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
הלוואי על כולם חברה כזאת. אני לומדת ממנה כל כך הרבה על נדיבות ופרגון, ושמחה אמיתית עם האחר ונתינה נקייה וטהורה כל כך.
מבחינתי זה חיזוק בעבודת השם שלי, מתנה בשבילי שהיא חברה שלי.
יש אנשים לייטים עם מידות טובות יותר ממני - זה ברור לי כשמש בצהריים!
ואני שמח ללמוד מהם ולשוחח איתם..
אבל נראה שזה לא המקרה כאן.
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
דווקא רוב החברות שלי דוסיות אבל יש לי כמה מכרות שלא והן עם מידות זהב לא פחות ואולי יותר..
לא דיברתי על המידות של החברות שלה.. או בכלל של לייטים או לא דתיים
"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו
רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף"
(פתגם אינדיאני)
עין טובה. המתכון לחיים מאושרים
כנסו לכרטיס אישי שלי ותראו את המבחר שלי מהפורום
אין שום קשר. רוב החברים הקרובים שלי הם בין מסורתיים לאוכלי חמץ בפסח ובלי כיפור. חברי ילדות אלו חברים בלי שום קשר לרמה דתית.
גם אם אין השפעה ישירה, זה כן מעיד דבר או שניים.
אני הייתי בודקת את זה יותר, בדגש על בחינת המידות שלהן ופחות מהמקום הדתי..