כ"ב בתמוז תש"פ 13:38
שלום לכולם,
אני מתלבטת בעניין שאלה ואשמח אם יש מי שידע להסביר אותה עבורי.

למדתי שאחד היסודות בביטחון בהשם הוא שהשם זן ומפרנס לכל וגם שמזונותיו של אדם קצובים לו מתשרי עד תשרי חוץ מתשר"י.
לכן ההשתדלות במידת הפרנסה נדרשת אבל בגובה הפוך למידת הביטחון, ז"א שככל שהביטחון גבוה אז ההשתדלות הנדרשת היא נמוכה.
לכאורה יש כאן סתירה עם הדרך בה יעקב אבינו נהג אצל לבן חותנו, אני מתכוונת לאחר שהתפצלו בחלוקת הרכוש, יעקב כבר לא שכיר אצל לבן וכל אחד עובד לעצמו. חילקו בינהם את הכבשים אלו החלקים והנקודים. לפי מה שאני למדתי יעקב הכניס למים של השוקת מקלות בסימונים מיוחדים כדי להשפיע על כמות הצאן החדש שנולד כך שיהיה לטובת החלק שלו. ברור לי שיעקב אבינו, בכיר האבות, הוא במדרגת ביטחון עצומה בקב"ה בכלל ובפרט בעניין הפרנסה. אז למה נדרשת ההשתלות הזאת? הפרנסה מאת השם ואצל צדיק בסדר גודל כזה אמורה להיות השתדלות מינימלית ביותר והעניין של שינוי הסימנים על המקלות ותשומת לב לכמות על פניו מתנגשת לי עם הסתפקות בחלק שהשם נתן.

אשמח לשמוע אתכם
כ"ב בתמוז תש"פ 13:53

תשובה אפשרית היא שמה שהוא עשה אלו כוונות רוחניות שדווקא שייכות לתחום הביטחון והאמונה כמוסבר בכמה מקומות עפ"י הסוד. (עקודים נקודים וברודים אלו מושגים קבליים ותואמים גם בפיזיקה הקוונטית. וכעין זה הוסבר שיעקב פעל גם בצורה גנטית. יש לי מאמר על זה. באישי) 

 

תשובה נוספת אולי (צריך עיון) , שבגלות הלכי הרוח שונים והוא היה אז בגלות ופחות נוכחים באמונה בטחון ושלוה

 

תשובה נוספת יש דברים שצריך לפעול ואינם חוסר אמונה ובטחון והעיקר שלא לפתח תלות בתוצאות שאין עליהן שליטה לבני אדם

וגם בארץ ישראל צריך לעבוד את האדמה וכו' (כמו יצחק), בטח בזמן האבות שהם מיסדים מההתחלה ואין מי שיעשה במקומם למרות דרגתם. ומה שנאמר "מלאכתם נעשית..." זאת מציאות נוספת אחרת כשיש כבר עם ישראל

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

כ"ב בתמוז תש"פ 14:18

חזונו של יצחק היה שיעקב יקבל את הברכה הרוחנית ועשיו את הגשמית ועשיו יהיה כאילו הגביר עבור יעקב ואז עם ישראל היה כולו רוחני ועשיו היה דואג לגשמיות... (והיום כולם היו בני ישיבות ובלי 'אומת סטארט אפ' וכו... )

 

חזונה של רבקה ניצח , היא לימדה את יעקב להתעסק בחומר ולגנוב את הברכה הגשמית וממילא גם המציאות הגשמית הישראלית היא בקדושה ובגדר מצוה ואין בזה פסול וכדברי החתם סופר שבארץ ישראל "ואספת דגנך ותירושך ויצהרך" אינם פחות מצווה מאשר הנחת תפילין

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

כ"ב בתמוז תש"פ 22:28


 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

כ"ב בתמוז תש"פ 17:42
אשמח אם תפרט....
פה ,בשרשור נפרד או באישי....
כ"ב בתמוז תש"פ 22:01
לגבי האפשרות הראשונה, אני חושבת שגבוה לי ההסבר. אם אני בכל זאת מנסה להבין, הכוונה שיש משמעות "רוחנית" נסתרת ואין המשמעות בהגדלת כמות הצאן לצורך פרנסה?

ולגבי השלישית, זה גם מה שאני חשבתי בהתחלה שצריך להפריד בין התוצאה הרצויה לבין ההשתדלות וברכה בפרנסה לאו דווקא אומרת יותר כסף אלא שהכסף מספיק ליותר דברים ולא מתבזבז אבל כאן יש פעולה כדי להגדיל ממש את הכמות מהחלק שלו כך שזה סותר. יכול להיות שהברכה בלאו הכי היתה שורה בחלק שלו והיה ברור לו שיתעשר אז הוא תלה את זה באיזה עניין גשמי כדי שלבן יתעסק בזה (כאילו שבכך תלויה הפרנסה) ברגע שיעקב יעזוב ולא יצטער הרבה על הברכה שהלכה מהרגע שהצדיק כבר לא נמצא?
כ"ב בתמוז תש"פ 22:23

חומרית ללא הרבה מאמצים גשמיים

תודעת הצדיק נמצאת במקום רוחני שפועל ניסים גשמיים וזה שיא הבטחון

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

ט' באב תש"פ 10:38

[מתוך חבדפדיה: עקודים נקודים ברודים הם הכינוי לשלושת העולמות המשתלשלים החל מן אדם קדמון ועד עולם האצילות. עולמות אלו חלוקים ביניהם במעמד ומצב הספירות בעולמות אלו. בעולם העקודים כלולים ועקודים כל הספירות בכלי אחד, בלי כל חילוק ביניהם. בעולם הנקודים מתפרטים הספירות לבחינות נפרדות שאינם כלולות זה מזה. בעולם הברודים הספירות הם בבחינת נפרדות, אבל כל אחת כלולה גם מהשניה]

 

----

 

בעשרות השנים האחרונות חידש המדע את המושג "סופרפוזישן" היינו שהגלים והחלקיקים התת אטומים נמצאים בו זמנית גם במצב גלים וגם חלקיקים. (בניגוד לתיאורית הדטרמיניזם שקדמה והופרכה)

 

החידוש המשמעותי הוא שברובד זה של בין פיזי למטאפיזי, היינו בין חלקיקי חומר לרבדים אנרגטים טהורים יותר, כוונת האדם (עולם האצילות..) היא המשפיעה על החלקיקים , גם אם אינו מדען.

 

רובד זה הוא הרובד בין הביטוי הפיזי של חלקיקי אטום ותת אטומים לבין רבדי השדות הטהורים מבעד לכל ביטוי, אפילו ביטוי אנרגטי, מה שמכונה כמו "השדה האקאשי", או תודעה אינסופית טהורה, או בפשטות מושגים אלוהיים של הכרה אוביקטיבית קוסמית, הרבדים של הרעיון לפני שלובש כל צורה של "עולם הזה"..

 

אם כן, בין עולם האצילות לרבדים רוחניים א-לוהיים, ישנם עולמות עקודים נקודים וברודים.

 "עקודים" - אלו הגלים, וכשמם גם כן עקודים כגלים - ובמהותם כלולים בלי חילוק

"נקודים" - אלו החלקיקים, וגם כשמם נקודות כחלקיקים - ובמהותם מתפרטים ואינם כלולים

"ברודים" - הם השילוב המתקבל בסופו של דבר בעולם התיקון שהרי בתיקון אין רק נקודים\חלקיקים או רק גלים\עקודים, ההרמוניה היא עולם התיקון.

 

עקודים ונקודים הם יצירה דאדם

ברודים זה עשיה דאדם , היינו מה למעשה מתווצר - עולם התיקון.

 

כל אלו הם ביטוי לקודם להם - רובד התודעה הטהורה של ה"שדה האקאשי" ושאר הכינויים שניתנו לאותם שדות תודעה טהורה כמו "החוויה האנושית כולה"

ולרמז - אקאשי - א"קאשי...

 

ולמהותן של עקודים נקודים וברודים כפשטן בפרשת ויצא:

 

לבן הארמי, כשמו, כמו הצבע הלבן, רוצה לטשטש את זהותו היחודית של יעקב ולבולל אותו בין הגויים מחוץ לא"י("ארמי אובד אבי"). לבן מסמל את עולם התוהו, וההשגחה המתלווה ליעקב מייחדת אותו בעולם התיקון, מה שמסמלים ה"עקודים, נקודים וברודים" שהם סימנים מוגדרים.

 

בדיוק כפי שנכתב עפ"י הפיזקאים - כך גם עשה יעקב:

במצבי הצבירה של החלקיקים\גלים הם אינם אלא סגולות אפשריות ועדיין לא "משהו"

וכמו שניתן לכוונן את החלקיקים - כך עשה יעקב שכיוונן את הפוטנציאל הגנוז למצב שיוולדו בצורות שנולדו!

הוא כיונן את התוצאה לפי ראייתו ורצונו ("וארא") ובכך הפעיל "מלאכים"

אי בעו צדיקי ברו עלמא..

 

(ובנוסף לכך כפי הידוע בגנטיקה שקיים פוטנציאל גנוז. על זה יש בויקיפדיה הסבר לגבי יעקב)

 וכך גם רומז ה"אור החיים" שכותב על הכח ה"היולי" הקודם ליצירה.

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

ט' באב תש"פ 14:33
אבל ברור לך שעולמות העקודים נקודים וברודים הם אלא דבר שאפשר להביא מחבדפדיה?
הלימוד שלהם עמוק וקשה ודורש הקדמות במשך שנים.
בגדול מה שהיה לי קשה עם הרעיון שלך זה שהתייחס לבחינות ששייכות לעולם הגשמי... העולמות האלה הן הרבה הרבה מדריגות מעבר לעולם הרוחני אפילו.
אגב, עולם הברודים הוא בעצם עולם האצילות.
ועולם האצילות הוא נקרא אלוהות גמורה, כדין קמצא וכו'.
הייתי מציע שתלמד את הדברים האלה עם רב שידריך אותך. יתכן שיהיו לך חידושים חשובים.
אבל בלי זה מסוכן מאוד לסבור סברות בתחום הזה. למעשה זאת אחת האזהרות בלימוד קבלה.
ט' באב תש"פ 23:18

מסוכן מאוד לרחק תפיסה אלוקית מעולם אלוקי. הטבע = א-להים

ויתכן לצערנו שהרבה "מקובלים" עוד לא הסתדרו עם ההבנה הבסיסית הזו שהכל כאן. כל העולמות, כל הבחינות, הכל כאן. ולא בראש

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

ט' באב תש"פ 23:22

מה שאתה אומר שהכל כאן, זה בבחינות, לא בשורשים ואכמ"ל.

לא יודע כמה קבלה למדת, שאתה דוחה ככה את דעת כל המקובלים.

בכל אופן, לא כאן המקום להרחיב בפרטים.

ט' באב תש"פ 23:24

לא בראש הכוונה לא במחשבות. כן במצבי תודעה, חוויה, לא מחשבה, לא בשמיים

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

ט' באב תש"פ 23:26

דווקא הרמב"ם יוצא נגד מי שדעתו ביסודה כזאת, שהם המגשימים.

ואיתו כל המקובלים.

בוודאי שיש חילוק גם בבחינת המקום, גם אם הכל יורד בהשתלשלות עד קצה המדרגות, זה לא באותו אופן שלפני בחינת המקום.

ט' באב תש"פ 23:28

צא מזה

תשמח שהמדע מגלה את הלא חומרי שבחומרי. זו גאולה

זאת אלוקות! הטבע אלוקי! היינו 2000 שנה בגלות ולא תופסים זאת, התרגלו שעולם רוחני זה למעלה בשמיים

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

ט' באב תש"פ 23:31

ברור שבטבע יש אלוקות.

יש מדרגות גבוהות יותר.

אתה רוצה לחלוק על כל המקובלים? האר"י, הרמ"ק, הרמב"ן, מהגאונים, התנאים?

אני לא כל-כך מבין את האמירה הזאת.

 

אנרגיה היא לא יותר ממדרגה אחרת של חומר. וזה מה שחקר תת החלקיקים במכניקת הקוונטים מראה.

עצם הנוסחא של המרה בין אנרגיה לחומר, מסבירה את זה טוב יותר ממני.

ט' באב תש"פ 23:51

אנרגיה איננה חומר

 ובכלל לא קראת לעומק אז על מה הדיון

ש"ש

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י' באב תש"פ 18:20

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ב באב תש"פ 00:13

מוגדרים כחומר.

התאוריות של המיתרים וכו' הן מנסות להסביר את המציאות של אנרגיה. אבל כל השאר מוגדרים כחומר.

י"ב באב תש"פ 00:26

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ב באב תש"פ 00:41

המושג הגשמה, והריחוק ממנו, הוא של המקובלים. אצל הראשונים הוא התחיל ברמב"ם.

היו ראשונים שחלקו על הרמב"ם מפורשות כי הוא יצא נגד הגשמה.

ולעניין זה, אליבא דהמקובלים, הגשמה היא כל דבר שאינו שייך לעולם הרוח ולמעלה ממנו.

להכניס את האין סוף תוך הגדרה של אנרגיה? אין הגשמה יותר מזה.

אפילו להגדיר את האין סוף כאצילות זאת הגשמה.

י"ב באב תש"פ 01:46
לא היו בזמנם מושגים נסתרים בתוך החומר שאליהם התכוונו ב"הגשמה".
לפי דעתך האלוקות בכלל לא בתוך בעולם ויש עוד מלבדו בארץ

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ב באב תש"פ 06:34


כ"ב בתמוז תש"פ 16:27
מה הקטע בכלל של המקלות? איך זה בדיוק פועל אם בכלל?

דבר שני, אני לא מאמין במילה "השתדלות" במיוחד כשעובדים עם רמאים, אם מישהו יצליח להסביר לי את הקטע של המקלות זה יסתדר לי דווקא יופי, כי זה המעשה שיעקב היה צריך לעשות.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ב בתמוז תש"פ 17:18

כתוב שהנקבה מסתכלת על זה וזה יפה בעיניה ולכן מתעברת בולד שדומה לזה.

 

כמו שגם כתוב במסכת גיטין (כמדומני) שאחרי החורבן הגויים שמו ילדים מילדי ירושלים ליד המיטה בזמן שהם היו עם האשה..

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ב בתמוז תש"פ 20:48


ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ב בתמוז תש"פ 20:53


"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ג בתמוז תש"פ 12:24


"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ג בתמוז תש"פ 18:56

ושכל הנשים במקווה הנ"ל רצו בנים שדומים לגביע? או שיש גבול לכמה שאתה יכול לקחת אגתות תמוהות כפשוטן?

אין עין איה על גיטין וחבל אבל יש שכל ישר, אם הגוי היה יוצא לו ילד שדומה למישהו אחר בבית, יש מצב שהוא לא היה לוקח את זה בכיף בערך כמו פוטיפר.

 

עכשיו יש כמה סוגיות שאפשר לדון כאן על עבד איניש דינא לנפשיה, מה משמעות המקלות, מה הקשר לתפילין, האם יש בחירה חופשית, האם יעקב קנה קניין שלא בא לעולם, האם זו היתה רמאות, האם זו היתה הוראת שעה, האם זה בכלל עובד ועוד ועוד ועוד, קוואנטים, סטטיסטיקה ומיסטיקה, אבל אין לי זמן להאריך בזה.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ג בתמוז תש"פ 20:57

צריך לשאול את אותו אחד אם לדעתו גם היה לר' יוחנן רגל אחת - כמו גביע

 

כתוב גביע עם רימון באור השמש וכו'

אני הבנתי בפשטות שזה דימוי לכך שהעור שלהם היה יפה למראה. 

ולגבי הגוי, אני לא בטוח שיוצא ילד שונה לגמרי.  אבל בכל זאת, אין לו מה לחשוד אם שניהם יודעים למה זה קרה.

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ג בתמוז תש"פ 23:19

להערכתך, אם ישנו אדם שחור נוכח בחדר שבו מתבצע אקט, האם זה ישפיע על צבע עורו של הילד?

מובן שלא, לכן אין טעם להביא סימוככין מדברים מנותקים מן ההגיון ולהתעקש להבין אגדתות כפשוטן.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ד בתמוז תש"פ 00:39

הכל בגדר הנורמלי.  

וכנראה שאם בעיני האשה הוא יפה, והיא תחשוב עליו בזמן התשמיש, הילד קצת דומה לו.

הסיפור עם יעקב זה לא אגדתא זה בדיוק מה שקרה.

 

 

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ד בתמוז תש"פ 04:51

ואכן זה לא אגדתא הסיפור עם המקלות של יעקב ואילולא היתה זו הוראה מלמעלה זה היה נדמה בגדר דרכי האמורי אלא אם כן מישהו היה מסביר אחרת, בא רש"י והסביר שזה כמו תפילין, אם יש לך רעיון להסבר מתקבל על הדעת מה הקשר לתפילין אשמח לשמוע, לא השערות מנותקות מן השכל כמו אלה שכתבת כאן.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ד בתמוז תש"פ 10:12

רמב"ן, כלי יקר, וגם רש"י שלא כתב שום דבר על תפילין אלא בפשטות שזה הועיל לאותו עניין.

מה שאתה לא מבין לא אומר שזה לא נכון...  אני בטוח שאם תבדוק תגלה שזה נכון ואפילו מישהו משתמש בזה.

שתדע, תמיד כשאני רואה נשיונל ג'יאוגרפיק אני שומע שהם גילו משהו חדש או מודים שיש משהו שהם עדיין לא יודעים. 

 

קח לדוגמא, דברים שיכולים להפתיע,

יש את הסיפור עם רבא בר בר חנה על אותו ערבי שמריח עפר ויודע איפה הם נמצאים. אתה חושב שיש דבר כזה?

לא מזמן שמעתי על ערבים שחיים במדבר מרוב שהם מכירים את המקום הם יודעים לפי סוג החול איפה הם נמצאים.

 

 

(אגב, סתם מוזר לי שאתה תמיד מתעקש שאנשים מפרשים דברים לא לפי המציאות,

אבל כשזה מגיע לנבואות של הגאולה פתאום אתה זה שמתעקש לעקם את המציאות לפי הנבואות חושב)

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ד בתמוז תש"פ 11:20
עבר עריכה על ידי אריק מהדרום בתאריך כ"ד בתמוז תש"פ 11:50

אבל לרוב רבנים אינם מוסמכים לטעון טענות בשם הביולוגיה והרפואה כי הם אינם מבינים בזה וגם כי החכמות האלה מתפתחות כל הזמן וגם הגוף משתנה כידוע (אבולוציה) וזה גם לכל הדעות של חכמי ישראל בתורה ומדעני ישראל והגויים.

 

זה שנשיונאל גאוגרפיק לא מבינים דברים כגון התפתחותן של מוטציות או איך התפתחה העין האנושית, צוואר הג'ירפות או איך העצלנאים (החיה עצלן) הצליחו לשרוד בחוקי הג'ונגל למרות הניוון שלהם בכל תחום, שעות השינה הרבות והגוף הבשרני שלהם, על פי חוקי דארווין הם היו אמורים להכחד מזמן, ולא עוד שהתפתחו שני סוגי עצלנים (עם 3 אצבעות ועם 2 אצבעות) כל זה הם אינם יודעים כי הביולוגים לא כל כך מתעניינים בשאלות הללו, אם ישנן שאלות אפשר לשאול אותן כשאלת מחקר לתואר שני (כך לפי ההתממות של דוקינס) רק שאף אחד לא שואל זאת כשאלת מחקר כי לא משתלם למנחה של המחקר לשאול שאלות שלא קשורות בפיתוח נשק, תרופות או (אם כבר שאלות תאורתיות) שאלות שדווקא מעצימות את התאוריה של האבולוציה והמפץ הגדול, כי החבר'ה בוועדת פרס נובל אוהבים להפריך את התאוריות של הדת, (כל דת) כדי לגאול את האנושות מבורותה של הדת, הם ממש לא אוהבים את המכונים הנוצרים האוונגליסטים שמחליטים לאנוס את המדע כדי שיתאים למקורות שלהם.

 

זה לא אומר שלא צפויים לנו עוד הפתעות במדע אבל אפשר גם להעריך שאיש לא דרך מעולם על הירח כי יש פסוק "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול ליגוע בך וכו'" משמע שאי אפשר לאדם להגיע לירח, (והיו רבנים שטענו זאת ושמה שראינו בסוכנות נאס"א היתה תאוריית קונספירציה כי אי אפשר לגעת בירח וזה יוצר משבר אמונה, דווקא רבנים רציונאליים מאוד) אבל למה להתאמץ, יש לנו ידיעה מסוימת על הגנום האנושי, אנחנו יודעים טוב מאוד איך אדם מקבל את צורתו ומה גורם לכך ואין שום צורך לחכות שהמדע יגיע למסקנה שצדקנו בדיוק כשם שאין שום צורך לחכות שהמדע יגלה סוף סוף שהצבוע לאחר שבע שנים נעשה עטלף לאחר שבע שנים נעשה ערפד, לאחר שבע שנים נעשה קימוש, לאחר שבע שנים נעשה חוח, לאחר שבע שנים נעשה שד (בבא קמא ט"ז ע"א) ואז לנסות לתרץ בדוחק שערפד זה עטלף זקן וכו' למה? בשביל מה? זו סוגיית אדם מועד לעולם, יש סיכוי לא רע שזה מדבר על התפתחות היצר הרע של האדם לאורך השנים שחז"ל ניסו לרמוז במשל כי זה דברים שעדיף להצניע מהציבור, בפרט שאחר כך נאמר ששידרו (עמוד השידרה) של אדם אחרי שבע שנים נעשה נחש, אפשר גם להעריך שזה לא כפשוטו, אין שום תיעוד של משהו שאפילו מתקרב לתיאור האבולוציה המטאורית המתוארת בגמרא זו.

 

לגבי אותו ערבי באגדתות רבא בר בר חנא, דווקא מכל האגדתות של רבא בר בר חנא מצאת את היחידה שיש לנו תיאור כמות שהוא של העניין? למרות שהמשך האגדתא תמוה וכנראה גם משל כמו כל האגדתות התמוהות של רבא בר בר חנא אבל כידוע, הבדואים תותחים בזה, וגם בגלל זה ישנו גדוד הגישוש הבדואי, אין לנו גששים טובים מהם, הם יודעים את רזי המקצוע ומעבירים את הסודות מאב לבן.

 

ולגבי נבואות הגאולה, זה פשוט, הרי אמרו לנו שאין לך קץ מגולה מזה, נותנים לך כאפה לפנים ואומרים "תסתכל! ארץ ישראל נותנת פרותיה בעין יפה! יש לנו שלטון שלנו בארצנו? זו הגאולה, נקודה." למה נתנו לנו את כל הרמזים העבים האלה לגלות מתי אנחנו כבר בגאולה? כי אחרי 200 שנות גלות יהיו אנשים שיתקשו לעשות סוויץ' ולהבין את זה וימשיכו לחכות לגאולה גם אחרי שארץ ישראל תתן פרותיה בעין יפה ויהיה שלטון שלנו בארצנו אז היה צורך לצרוח בגרון ניחר "אין לך קץ מגולה מזה!" וגם כי יש כאלה שנמשכים אחרי ישעיהו ליבוביץ' לאמר "יש כאלה שחושבים שהם יודעים מה קורה מאחורי הפרגוד" וכן, ברור שאנחנו יודעים, כי התנ"ך גילה לנו, ואם כל התנ"ך ניתן לפרשנויות אז אי אפשר לדעת כלום וזה בעצם ספר מיותר, בטח לא נבואה שנצרכה לדורות, אז חז"ל העבירו לנו במסורת וצווחו "אין לך קץ מגולה מזה!!!!" אין מקום כאן לפרשויות, פירות ארץ ישראל ושלטון שלנו בארצינו.

 

וזה לא שאני לא מאמין בניסים, אם הנהג של הבבא סאלי טען שהוא נס לשדה בוקר בלי דלק ברכב, אין לי סיבה של להאמין לו, הסאלי היה מלומד בניסים וידוע בכך, אבל כנראה הרכב הצליח לסוע בלי דלק מירושלים לשדה בוקר תוך קפיצת הדרך בחג סוכות  היתה כי ההשגחה העליונה היתה צריכה שהבבא סאלי יהיה שם לעשות תיקון בל זה מקרה פרטי של אדם שמלומד בניסים וידוע בכך ששובר את הטבע פעמים רבות, (ראה ספר "דרך ה'" לרמח"ל) אבל אם אנחנו מדברים כאן על עמוד שדרה של אדם שופך למקלות ועל צורה מוזרה שבו וולד מבל ת צורתו הפיסית באופן קבוע בטבע? זה לא.

 

כל זאת ועוד בהקדמת הרמב,ם לפרק חלק, בספרים "גבורות ה'" וכן "באר הגולה" למהר"ל, ובתורת הרב קוק, אני לא המצאתי את זה.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ד בתמוז תש"פ 14:46

וכנ"ל שאר המפרשים...

 

נחמד שאתה מביא דברים ממש הזויים שכתובים, אבל זה בגמרא - שמלאה בכל מיני משלים

או סברות שכמה רבנים הביאו מדעתם מברכת הלבנה.. נו באמת

זה לא ראיה לתורה עצמה שכתבה מה קרה במציאות. וכך רוב המפרשים כותבים... 

 

ולגבי הנבואות,

לא טוענים שזה בכלל לא הקץ, אלא שעדיין לא הכל התקיים. כי תכלס תקרא ותראה שלא.  

אם נצמדים לפשט ולמציאות, זו האמת.  אבל זה לא הדיון עזוב.

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ד בתמוז תש"פ 15:20

הר הזיתים טרם התבקע לשניים וגם בית המקדש לא נבנה עדיין,ההשלכות המעשיות של המחלוקת נעה בין אמירת הלל ביום העצמאות ויום ירושלים וגילוח בספירת העומר ויום טוב שני באילת והיחס למדינה, לציונות ולצבא בעיקר, כשחושבים על זה לא בדיוק מחלוקת משמעותית.

 

אני מביא דברים מהגמרא שאף אתה מתעקש שדברים הזויים בגמרא מנותקים מכל היגיון אכן קורים, ואתה מביא גם סימוכין מהמפרשים, וזה לא מוזר מוזר, זה שהרמב"ן ידע דברים שאני לא זה ברור אבל גם הרפואה המודרנית יודעת בהחלט הרבה דברים שהרמב"ן לא ידע וכל ניסיון להוכיח אחרת פשוט לא יצליח, לא לך ולא לשכמותך.

 

אז אם יש לך עדיין הסבר מתקבל על הדעת ואמיתי בעניין המקלות, במכניקה קוונטית, סטיסטיקה, גנטיקה או כל הסבר הגיוני אחר (לא מיסטי ולא מטא פיזיקלי) אשמח לשמוע כי טרם שמעתי משהו שיתקבל על דעתי, הסברים הרבה שמעתי עוד לפני השרשור הזה אבל לא אחד הגיוני.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ד בתמוז תש"פ 15:23

הבאתי רק דוגמא ממשהו שהרבה חושבים שהוא רק משל ויצא שהוא יכול לקרות במציאות.

בכל אופן, התורה היא אמת, לא משלים, וזה מה שקרה במציאות עם המקלות...

כנ"ל המבול, כנ"ל האתון של בלעם וכנ"ל כל מה שכתוב שם. 

 

לגבי הנבואות,

כשאני פעם שאלתי אם הכל התקיים אתה יצאת עלי שאני צריך להסתכל אחרת, וזה כפיות טובה.

להזכירך

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ד בתמוז תש"פ 16:14
כל מי שלא מסתכל אחרת זו כפיות טובה כלפי הקב"ה על כך שרוב הנבואות של הגאולה כבר התקיימו, ממש לא רק אתה, ועדיין איש לא אומר שהכל התקיים.

לגבי זה שהתורה היא אמת ולא משלים, כן קצת קשה לחלוק במפורש על רש"י בדיבור המתחיל השני על התורה בפרשת בראשית אבל כמובן זה לא רק אתה.

אם בכל זאת תמצא הסבר באמת הגיוני ומניח את הדכת תודיע לי, כנראה אהיה באזור ויהיה נחמד לפתוח עוד שרשור בעניין זה.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ד בתמוז תש"פ 16:24

סבבה אז עכשיו הבנתי אותך לגבי הנבואות, סגרנו פינה קורץ

 

אתה צודק לגבי בראשית, אבל הרי רש"י אומר את זה מפורש,

ואם אני זוכר נכון שפתי חכמים מסביר שם למה אי אפשר לפרש כפשוטו...

אבל אותו רש"י מסביר במקומות אחרים כן כפשוטו ממש.

 

בכל אופן, אני אנסה לבדוק את העניין יותר. יישר כוח על הדיון! 

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

ט' באב תש"פ 01:59
פשוט שר' יוחנן לא התכוון שיעברו עבירה. ח"ו
ט' באב תש"פ 02:00
פתח את ברא"ם, הגור אריה ושפתי חכמים ותראה איך אפילו ברש"י יש המון הבנות של הפשט עצמו
כ"ב בתמוז תש"פ 22:10
אולי אני לא מדייקת, אבל ברעיון אני זוכרת שחז"ל מלמדים שמה ששלנו שלנו וגם בעסק עם רמאים אין לאדם אחר רשות לקחת מהחלק של חברו ואפילו בגניבה אם הקב"ה לא נותן רשות אז לא יכול להעלם כלום.

כ"ג בתמוז תש"פ 05:26

וכן בתהילים "עם נבל תתנבל ועם עיקש תתפתל".

וכן במסכת בבא קמא כז ע"ב "מתיב רב כהנא בן בג בג אומר: "אל תיכנס לחצר חברך ליטול את שלך שלא ברשות, שמא תראה עליו כגנב, אלא שבור את שיניו ואמור לו: "שלי אני נוטל!"".

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ג בתמוז תש"פ 10:19

ציטוט:

אמר בן עזאי בשמך יקראוך ובמקומך יושיבוך  ומשלך יתנו לך

"אין אדם נוגע במוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת בחברתה אפי' כמלא נימא"

"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

כ"ב בתמוז תש"פ 16:41
בחסידות מוסבר שבאמצעות המקלות הוא המשיך את מה שאנו ממשיכים במצוות תפילין.
כ"ב בתמוז תש"פ 17:11

ועדיין אני לא מבין.

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

כ"ב בתמוז תש"פ 17:37
ורק בסוף המעשה מספר על זה לרחל ולאה


ויאמר להן ראה אנכי את פני אביכן כי איננו אלי כתמל שלשם ואלהי אבי היה עמדי ו ואתנה ידעתן כי בכל כחי עבדתי את אביכן ז ואביכן התל בי והחלף את משכרתי עשרת מנים ולא נתנו אלהים להרע עמדי ח אם כה יאמר נקדים יהיה שכרך וילדו כל הצאן נקדים ואם כה יאמר עקדים יהיה שכרך וילדו כל הצאן עקדים ט ויצל אלהים את מקנה אביכם ויתן לי י ויהי בעת יחם הצאן ואשא עיני וארא בחלום והנה העתדים העלים על הצאן עקדים נקדים וברדים יא ויאמר אלי מלאך האלהים בחלום יעקב ואמר הנני יב ויאמר שא נא עיניך וראה כל העתדים העלים על הצאן עקדים נקדים וברדים כי ראיתי את כל אשר לבן עשה לך יג אנכי האל בית אל אשר משחת שם מצבה אשר נדרת לי שם נדר עתה קום צא מן הארץ הזאת ושוב אל ארץ מולדתך



אעפ שכגישה אני מעדיף לאמר שאין סתירה בין ביטחון להשתדלות
כ"ב בתמוז תש"פ 22:13
יעקב כאן בעצם אומר שעד היום עשה לביתו של לבן וכעת מתחילה העשייה שלו לביתו. זה ממש מתחבר עם התגברות ההשתדלות על הביטחון לא?
כ"ב בתמוז תש"פ 21:41

אגב השאלה ממש יפה!!

אבל נראה לי שאם היינו שומעים על מישהו שעשה משהו כזה היום היינו אומרים איזה משוגע נראה לו שזה ישפיע??

קיצור כוונתי היא שזאת השתדלות מינימלית שגם לא דורשת תוספת עבודה,

כלומר אפשר לטעות ולומר שזה קרה באופן טבעי אבל כשחושבים על זה זה דיי מופרך!!

בכלל גם מי שמאמין בדרגה חזקה מאד מבואר שאל לו לסמוך על הנס וגם לו להכניס עצמו למצב שהוא זקוק לנס, המקלות היו ההסתרה של יעקב!!

כ"ב בתמוז תש"פ 22:16
אלא סיפור כיסוי כדי שלא יראו את הנס שנעשה לו גם כשמחליפים את תנאי העסקה?
מזכיר לי את ההסבר של החנות ספרי קודש של האר"י הקדוש שהיתה פתוחה כל יום שלישי לשעות ספורות כדי שלא יגידו מאיפה הוא מתפרנס.
אז למה התורה היתה צריכה לפרט את הסוגים של המקלות לפרטי פרטים, אם זה סה"כ ללא משמעות והעניין היה הטעייה של לבן אז לא היה צריך להציג את זה כך?
כ"ב בתמוז תש"פ 22:23

ברור שמה שהתורה כותבת יש בו עומקים על גבי עומקים!! 

למה?? אני באמת לא יודע זה משהו קבלי יותר...

יש הרבה דברים שלא מובנים לנו למה התורה כותבת ומפרטת פסוקים על גבי פסוקים בעניינים מסויימים למרות שזה נראה לנו לא רלוונטי, אבל חיובי מיתה בהלכות שבת נלמדים לפעמים מדקדוקים של אותיות זה באת עניין שדורש לימוד מעמיק.

השאלה הייתה למה יעקב עשה את זה וזאת התושבה בעיני!

למה התורה בחרה לפרט באופן כזה זה שאלה אחרת שאני מניח שהתושבה עליה בחלקה היא סודות התורה...

 

כ"ג בתמוז תש"פ 11:28
זו דרגה גבוהה יותר מלשבת ולבטוח. הצדיק יודע וחי את זה שהכל מאת ה' ובמקום לבטוח בה' שיפתור את הבעיות לבד הוא מבין שרצון ה' ממנו, דווקא בגלל מעלתו, זה לפעול.
אצל צדיק הכל זה מצווה ואם כן זה כמו אדם רגיל שלצורך מצווה צריך לפעול ולא (רק) לבטוח.
ט' באב תש"פ 01:55
ומפרשי רש"י הוא מופיע ככזה שאי אפשר להבין אותו על בוריו מהכתב (כמדומני שזה ברא"ם).
בגדול לדעתי זה כי הפרשה הזאת רומזת לסודות התורה בחלקים היותר גבוהים שבהם.
מה בדיוק יעקב עשה, למה כמה ואיך, קשור יותר לרוחני מאשר למעשי.
י"ג באב תש"פ 12:29

רציתי להעיר שהנחת הבסיס שלך כנראה נתונה במחלוקת. יותר מדויק לומר שהיא דרך אחת ביהדות מתוך כמה היכן למקם את הקו הדק והגמיש בין הביטחון להשתדלות. מאות מקורות מפנים למעברים נוספים של אותו הקו (אפשר לעיין במאמר סיבה ומסובב של הרב דסלר לצד אחד, רמב"ם על מסכת אבות ד, ה לצד שני, הרב קוק בויקיציטוט (; לצד שלישי, חסידות לרביעי ועוד). כך שרק אם את סוברת שזו שיטתה הבלעדית של היהדות השאלה במקום. אני חושב אחרת.

למרות שניתן לתרץ בכל זאת ללא קושי.

י"ג באב תש"פ 13:23
אשתדל לעבור על המקורות שהעלאת, אבל בלי קשר אשמח לשצוע כיוונים נוספים שקיימים כי לא הכרתי אפשרות אחרת
י"ג באב תש"פ 15:42

אולי אוכל להרחיב אם יהיה לי פנאי.

אם תרצי, אני יכול לשלוח מאמר הנוגע בנקודה מכמה זוויות מעט שונות.

דוגמא קטנה: בפשטות גם המחלוקת בין רשב"י לר' ישמעאל נכנסת תחת הנושא.

י"ג באב תש"פ 15:58

יותר השאלה של מה לעשות בפועל.

וזה נובע מחילוק באדם עצמו, לא מכלל שתופס לגבי כל עמ"י. כל אדם ומדרגת הביטחון שלו.

י"ג באב תש"פ 13:30

לבן לקח את כל התישים העקודים וכו', בלי המקלות (והנס) לא היו נולדים ליעקב בכלל.

י"ד באב תש"פ 06:48

ומה לגבי מצוות מעקה? אם אדם ידוע מראש אם יחיה או ימות, לשם מה מצוות עשה דאורייתא לעשות מעקה לגג?

ארי"ק - ראשי תיבות של שמי.

אולי יעניין אותך