י"ט באב תש"פ 16:21

 

יש את המדרש הזה על הלל הזקן שמישהו ניסה להכעיס אותו בערב שבת..

המשפט האחרון הוא שהלל אומר 'כדאי להפסיד 400 זוז ועוד 400 זוז ולא להכעיס את הלל'. (תתקנו אם לא מדויק)

ואני לא מבינה, למה עדיף להפסיד את הכסף, מה יקרה אם הלל יכעס?

 

 

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

י"ט באב תש"פ 17:03

מה שמעטים יודעים.

כעס הוא הורדת אור ישר מצד הגבורות , במילים מאוד פשוטות , זו פעולה שמביאה אסונות לעולם, קודם כל למי שכועס, אבל לא רק.

 

אבל התופעה הזו היא תופעה כמותית.

כלומר , אדם רגיל שכועס , לא יעשה נזק משמעותי מבחינה רוחנית, אבל הלל הזקן הוא נשמה גדולה וכשהוא כועס, הוא מביא תוהו ובוהו וחורבן , לא רק לעצמו, אלא לכל מי שמסביב .

וצריך להבין כאן משהו, אותו הדבר שמשתחרר הוא לא כמו אבנים מתדרדרות, אלא יותר מזכיר גידול סרטני\ הוא ממתין וצובר כוח עד שהוא מתפוצץ.

 

לכן הלל צדק, עדיף להפסיד ארבע מאות זוז.

י"ט באב תש"פ 17:48

 

הסבר מעניין..

נתת לי חומר למחשבה..

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 04:01

נראה לך שהלל היה פוגע בו במכוון?!

כ' באב תש"פ 22:46

אממ, אני מתקשה להסכים עם הגישה הכללית, נשמע לי עוול לגשת ולנסות דברים ישר בסוד, כמעט לכל דבר יש פשט שאנשים נוטים להתעלם מזה,
לא אמרתי שאתה חושב כך, יכול להיות שבמקרה הכרת פירוש לכך וכולי, רק ציינתי.

דבר נוסף נדמה לי שזה לא בגדר 'קבלה מעשית' אאלט,
 

 

י"ט באב תש"פ 17:11


 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ט באב תש"פ 17:50

 

אז לפי זה הלל חשב רק שנפשו לא תינזק ולא על האדם שיקבל את הכסף והנזק הנשמתי לא קשור אליו.

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

י"ט באב תש"פ 18:05
עליו
אין לי כח לחפש אבל למשל ר"ל נפטר כי ר' יוחנן הקפיד עליו
י"ט באב תש"פ 18:07

 

איזה עוצמה של הרגשות של האמוראים.

 

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

ג' באלול תש"פ 01:17

אויש... למה הזכרת לי את הסרטון ההזוי הזה שוב חחחחח

Souls don't die

 

 

~ענק הברזל~

ג' באלול תש"פ 12:50


לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

י"ט באב תש"פ 20:18

הרי אם ה' משגיח על כל דבר.
למה צריך לכעוס? מה שקרה היה צריך לקרות ואם מתמרדים נגד זה מתמרדים כביכול נגד ה'

י"ט באב תש"פ 20:55

 

 

ואם משהו מכעיס אותי מאוד?

אני מאמינה שהכל מה' וגם המקרה הזה אבל אני עדיין כועסת.

אני כאילו כועסת על ה' שעשה לי את זה?

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

י"ט באב תש"פ 22:52

ואם את מבינה שאת לא באמת יודעת מה טוב\רע ביחס לנצח, אז את לא כועסת וסומכת על ה' שיודע מה טוב ביחס לנצח

 

הע"ז היא אותו רצון פרטי שנהיה יותר חשוב ממה שה' עושה

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ט באב תש"פ 23:31
המוח צריך לשלוט על הלב
כ' באב תש"פ 20:45

 

אסור לבטא רגשות?

צריך לאפק אותם ולהיות אדישים?

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 20:57


כ' באב תש"פ 10:19
אני מבינה שה' בחר את הטוב ביותר עבורינו. וגם רואה את זה בעיניים.
אבל השליח גרם לי לכאב לי, לא ישנתי בלילה, נפגעתי ממנו מאד. הוא אדם רע. למה שאסלח לו? הוא לעולם לא יבקש ממני סליחה.
אין סתירה בין ההבנה בזה רצון ה', ביטחון בו ובהשגחתו, ובין התגובה הרגשית לאדם שפגע בי
כ' באב תש"פ 12:51

בתניא מוסבר היחס של  דוד לשמעי בן גרא, שבלעדי ה' ששם את דברי הקללה בפיו של שמעי הוא לא יכל לקלל.
ומכיון שהכל  מגיע מה' , לכעוס אי אפשר וזה לא סותר שזה קשה רגשית עד כדי בכי.

ואדרבה צריך לפרוק, לבקש ולהתפלל לה' שהצער שנמצאים בו יהיה תמורת צער אחר.

כי אם מסתכלים בזה לטווח ארוך,

אותו אחד שפגע זה גם פוגע בו, שכר עבירה , עבירה, זה שהוא פגע במישהו זה הופך אותו ליותר גס.
ומי שנפגע זה מזכך ומעדן אותו ועוזר לו 'לעלות רמה' בקירבה לה'.

 

זה אמנםנ קשה להתבונן בזה, אך בסופו של דבר אם מצליחים מגיעים למקום יותר טוב ומתקדמים הלאה
 

כ' באב תש"פ 18:04
קראתי תהילים תוך כדי בכי, תהילים על מי שהיה נצרך באותה שעה. וב"ה נראה שבשורה טובה בדרך.
אבל כסיימתי לבכות, חזרתי לכעוס. זה לא שהמכעיס מצליח להזיק. למעשה זה בדיוק להפך. אבל הצורה שהוא דיבר אלי - הוא כבר גס ממילא..
טוב נמאס יש לי עוד דברים בחיים לעשות חוץ מלבזבז רגשות
אני אמשיך בעבודה
כ' באב תש"פ 22:56

שנדמה לי שכן אפשר לראות את העושה כ'לא בסדר' כי לכל אחד יש זכות בחירה,
אבל לזכור שהכל מ-ד', ו לכעוס זו מידה רעה ממש, אפשר להיות ממש לא מרוצים או מאוכזבים ממנו אבל לא כדאי לכעוס עליו, (לענד, פעמים שצריך לעבוד על זה בהדרגה ולא לנסות בבת אחת לא לכעוס, א-לא בהתחלה לאפשר קצת, אולי החליט שחמש דקות ואז מפסיקים, )
דבר נוסף שלענד אין להצטער, רק בשמחה תמיד,
יהודי לא מפחד שדברים רעים יקרו, כי יכול להיות שיקרו, (כן יש דברים רעים), הוא יודע שהכל ילך ויוביל לטוב, והכל הקבה עושה בשבילו, לכפר על עוונותיו או לזכותו בזכויות,
וממילא, מה יש לכעוס על יהודי שרצה לעשות לי רע? אמנם, יכול להיות שהוא התכוון לעשות לי רע, אבל בעצם הוא עשה לי טובה גדולה, שהרי לפום צערא אגרא ומי יודע למה זכיתי בזכות הצער שציער אותי?

שנזכה בעזרת ד' לזכות ולהיטהר לפני ד' שלא על ידי צער וחלאים רעים.

כ"א באב תש"פ 14:47
"אתם חשבתם לרעה, אלוקים חשבה לטובה"
יותר עוזר לי.
במיוחד במקרה הספציפי שלי, שזה ממש נכון.
כ"א באב תש"פ 21:10


כ"ב באב תש"פ 12:34
במיוחד לעניין חשיבות השמחה
כ"ב באב תש"פ 15:14


כ' באב תש"פ 18:56
גרא...
ככה שזה לא מדויק

אני הייתי אומרת שהכוח של הלל הזקן נבע מהענווה ומהסבלנות שלו. ומשם הגיע ההשפעה העצומה על כל עם ישראל (פוסקים לרוב כבית הילל)
וכוח כזה לא כדאי לאבד עבור 400 זוז ועוד 400 זוז
לעומת זאת אין לזלזל בחומרה של מי שפוגע בחברו ובמזיד מכעיס אותואחטא לו והוא ימחל לי או לא ימחל לא אכפת לי בכלל.. ואם תשים לב, אפילו בתפילה זכה כאלו לא זוכים למחילה.
כ' באב תש"פ 19:03

אם יודעים בוודאות שאנשים וסיבות אחרות אינם מציאות כלל 

אז מרגישים טוב גם בהווה

 

"בין הגירוי לתגובה ישנו מרחב.
במרחב הזה בכוחנו לבחור את תגובתנו.
בתגובתנו טמונים החופש והצמיחה שלנו."
 ויקטור פרנקל

 

י"ט באב תש"פ 21:41

איני יודע מה אוסיף ואכתוב לך. מתאר אני לעצמי, ששאלה רודפת שאלה, אולם הפעם הסתפק נא בכך. היה שלום, יקירי. אולי עוד נתראה. העיקר: חלום חיי קם והיה. זכיתי לראות הגנה יהודית בכל גדולתה ותפארתה. מרדכי.

 


י"ט באב תש"פ 22:12
ופתאום חשבתי שאולי המשמעות של המשפט שונה.

ברוח הימים פתחתי שטיינזלץ... מה אומרת?

'הוי זהיר ברוחך [שלא להתערב בכעין זה], וכדי (כדאי) הוא הלל, [כלומר, מסוגל הוא,] שתאבד על ידו [בדרך זו] ארבע מאות זוז ו[עוד] ארבע מאות זוז והלל לא יקפיד'.
כ' באב תש"פ 20:27

 

(מה זה שטיינזלץ?..)

 

במילים אחרות התכוונת שהלל יכול לגרום למישהו להפסיד את הכסף,
כלומר שהמשפט הזה מתאר יכולת שיש להלל באופן כללי?

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 20:37
עם קצת פירוש. כדי שכל אחד יוכל לפתוח גמרא ולהבין

הוא נפטר שבוע שעבר


הקטע שציטטתי לקוח מהפירוש/תרגום שלו.
אם הבנתי נכון, הוא אומר שכאן 'כדאי'='מסוגל'

כלומר הלל אומר שגם אם יציקו לו פי שניים, הוא לא יכעס


למה הלל אמר את זה? אולי כדי שאנשים לא יתביישו לשאול אותו; אולי כדי להסביר לאיש כמה רע לכעוס
כ' באב תש"פ 20:41

 

מעניין שהלל מעיד על עצמו.. זה לא גאווה?

גם אני לפעמים חושבת כמה ענווה אני..

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 20:55
עדין אבן ישראל – ויקיפדיה

השאלה שלך נורא מעניינת

אמ. אולי לפעמים אנחנו מספרים על עצמנו דברים טובים, ובכלל לא מתגאים בזה?

('תעזבי, אל תקחי ללב. גם אותי היא העליבה ולא אמרתי כלום, והיום אנחנו חברות ממש טובות...')
כ' באב תש"פ 20:58

 

יכול להיות..
עדיין לסביבה זה נראה גאווה.

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 21:08


לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 22:18
(ותודה על הדיון. את גורמת לי לחשוב 🙂)
כ' באב תש"פ 22:18
אבל מה דעתך על המשנה עם ה'איני גר אלא במקום תורה'? זו גם גאווה?..

משנה אבות ו ט – ויקיטקסט
כ' באב תש"פ 22:23

 

זה עמידה על הערכים..

מסירות נפש..

 

יש בזה קצת גאווה של "אני עושה רק את רצון ה'.." יותר צדיק ממך..

מעניין.. 

אני לא רגילה כל כך ללמוד משנה אז מקווה שהבנתי אותה נכון.

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 22:31
אני חושב שאולי הרבה תלוי באינטונציה ובהקשר.

כשאני קורא את רבי יוסי בן קסמא, אני לא ככ מרגיש שהוא מתגאה בעצמו... ואולי אם הלל אמר את המשפט בחיוך וחצי הומור, גם האיש שהוא דיבר איתו לא הרגיש ככה...
כ' באב תש"פ 23:00

נלענד שיש שני דברים סיפור מעשים טובים שעשית שזה ממש לא כדאי,
ויש גאוה שזה לחשוב שאתה יותר טוב ממישהו בגלל דברים טובים שעשית,

(דוגמא נפלאה זה שכתוב שמשמת רבי בטלה ענווה ואז אאלט רב יוסף אומר ש והא איכא אנא! (והא יש אותי) להבנת המושגים יותר אני ממליץ על החוברת של בשביל הנשמה שהוציאו לזכר הרב אלישע)

כ' באב תש"פ 23:20


לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 04:02

"והוי זהיר בגחלתן שלא תכוה, שנשיכתן נשיכת שועל, ועקיצתן עקיצת עקרב, ולחישתן לחישת שרף, וכל דבריהם כגחלי אש"

כ' באב תש"פ 20:28

 

מי שגורם לת"ח לכעוס הוא נענש או הת"ח שכועס נענש?

לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ"ב באב תש"פ 01:13

אבל התכוונתי להקפדה, לא לכעס.

כלומר מי שפוגע בת"ח נענש.

כי אם מכעיסים את הת"ח אז גם "מרוויחים" הקפדה של תלמיד חכם, וגם החטאה שלו בכעס שהוא יענש עליו.

כ"ב באב תש"פ 10:31


לא פעיל.

פצל"ש של @ילדה של אבא

 

כ' באב תש"פ 16:58
ולכן כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה
כ' באב תש"פ 18:07
הייתי חייב

אולי יעניין אותך