נאמר בתורה (דברים יז, טו): "שום תשים עליך מלך", ודרשו חכמים (ספרי שם): "מלך ולא מלכה". והרמב"ם (מלכים ה, ה) הרחיב הלכה זו לכל השררות שבישראל, ועל פי זה יש אומרים שאין למנות אישה לחברת כנסת (הרב טיקוצינסקי). וכמה מן הראשונים כתבו שהוראת התורה שלא למנות אישה נוגעת דווקא למלכות, אבל להנהגה אחרת, אם הציבור מקבל על עצמו אישה להנהגה או משפט, אין בכך פגם. וכן מצינו שהציבור קיבל על עצמו את הנהגתה של דבורה הנביאה ששפטה את ישראל (תוס' ורשב"א). וכך כתבו הרב עוזיאל (פסקי עוזיאל מד) והרב הרצוג, ולדעתם דברי הרמב"ם האוסר מינוי אישה לכל תפקיד של שררה לא התקבלו להלכה. ויש אומרים שנבחרי ציבור במסגרת דמוקרטית אינם נחשבים בעלי שררה (הרב ישראלי, עמוד הימיני יב, ה), ולפי זה גם לדעת הרמב"ם מותר כיום לבחור אישה לחברת כנסת, שרה וראש ממשלה.
נשים בתפקידים ציבוריים | בית המדרש | שיעורי תורה | אתר ישיבה
מצד צניעות זה קצת יותר מסובך - ממליץ לקרוא
בכוח זכרון אחד ישן
לעבור כל מדבריות נפשנו
(סגולת תפילה ישנה לכל געגוע טהור טבעי
- קובץ ג' פסקה כ"ז)
* דעה לא פופולרית לפניך *
אישית, אני מתחבר לדברי הרמב"ם. הסיבה היא כי חז"ל אסרו זאת להבנתי לא מתוך שוביניזם אלא להפך - מתוך הוכרה לתפקיד ולטבע הנשי בעולם. האיזון הנשי שונה מהאיזון הגברי לעניין רגש מול שכל, ונראה לי שזו הסיבה להלכה הזו, ולנוספות הקשורות לה. אם כך ולפי זה הפגיעה תהיה כפולה, גם באישה עצמה וגם בהחלטות ובהנהגה.
בכוח זכרון אחד ישן
לעבור כל מדבריות נפשנו
(סגולת תפילה ישנה לכל געגוע טהור טבעי
- קובץ ג' פסקה כ"ז)
אני גם מאמין באתחלתא דגאולה והברכה בשלטון של עם ישראל על ארצנו, אבל המקום הזה הוא רק חילול השם גדולה ופוגע במהלך הגאולה.
יתרה מזאת עצם העובדה שבראש מפלגה ציונית דתית עומדת אשה בניגוד לדעות של רבנים דגולים מראה את גודל שליטתם של פוליטיקאים מופקרים שלא מהססים לבחוש בתוך מסגרות לא שלהם. עצוב שרבנים מראשי התנועה הציונית הדתית תומכים במעורבות זאת ואף מעודדים אותה תמורת הטבות חומריות לכאורה כגון תקציבים וכדומה.
התהליך של ירידתה של הציונות הדתית הוא לא פתאומי ונמשך הרבה שנים והוא חופף לתהליך המתמשך של עלית מפלגת השלטון בארבעים השנים האחרונות ולא בכדי.
פעם מפלגת הציונות הדתית היתה מפלגה אחת מאוחדת שדבקה בהשקפת עולם של הרב קוק זצל . אז ציונות בשבילה לא היתה רק ימין וידעה לשתף פעולה עם מפלגות ציוניות משמאל. כמו כן הצד הדתי שבה היה הרבה יותר הומוגני. לא היה המושג הטפשי שנקרא חרדלים לדוגמא. כל עוד אפשר לבחוש בתוך התנועה הזאת על ידי גורמים חיצוניים בהתר של חשובי רבני התנועה אז המצב לא ישתנה לצערי.
כנראה הגזמתי יכול להיות ששרשור זה יותר מתאים לאקטואליה וחדשות ולא לבית המדרש. בכל זאת יש גם כאן היבט הלכתי.
דבר ראשון - העובדה היא שעם ישראל שולט כאן, תרצה או לא, אבל גם ביבי שנוא נפשך הוא יהודי
לגבי אשה בראש המפלגה - יש מספיק רבנים דגולים שהתירו. למרבה צערך העומד בבל ומחפש נבילות בארץ ישראל.
מפלגת הציונות הדתית של פעם היתה הרבה הרבה פחות דתית מזו של היום, הרבה יותר רחוקה מדרכו של מרן הרב זצ"ל, אנחנו בהתקדמות אדירה. אבל כמובן - אתה תשב לך על סיר הבשר באוסטרליה ותטנף על ארץ ישראל, רבניה, ראשיה ותושביה.
אף אחד לא שמני, פשוט זו היתה המציאות וכך מעידים גדולי הרבנים (אבל כמובן אתה מזלזל בהם ברוב בורותך ויהירותך, כי אתה בטוח שאתה גאון הדור וכל האחרים (בפרט אלו שבארץ ישראל שנואת נפשך) הם רשעים ארורים)
המציאות בארץ ישראל מתקדמת ב"ה מיום ליום, כמות בני התורה הולכת וצומחת, לא כמו אצלך בחו"ל שכולכם מתבוללים, ומי יודע אם הנכדים שלך בכלל יהיו יהודים.
ומי שמדבר מתסכול זה אתה, איך מדיון על רמת דתיות של הנציגים הגעת לזה שביבי בוחש? במה בדיוק זה טופח על פני טענותי? אתה כמו ילד קטן בפעוטון שלא יודע להמשיך שיחה ברצף, ומעביר נושא כל פעם שהוא נתקע.
אגב הרב קוק דבק במשנתו של הרמבם ורואה בה חשיבות גבוהה לגיבוש העם.
ראה קישור:
הרב קוק על הרמב"ם
הרמב"ם גם קבע עוד כמה דברים, מה, נהיית פתאום בלאדי?
להלכה יש צורה ודרך של השתלשלות, ע"י הרבנים והגדולים.
אבל מה לא תעשה בשביל לטנף את צחנתך על ארץ ישראל ולהשמיץ את רבניה.
ואם כל כך מעניין אותך דעת הרב קוק (ולא מעניין אותך, הרי, אבל נניח) אז תלמד קצת ממשנתו בנוגע לעוד כמה נושאים חשובים ושנואים עליך.
נהדר ממש.
ארץ העמים גאה בך.
אני - ביזיתי אותך - אך לא ביזיתי רבנים.
אתה, שחור על גבי לבן, ביזית רבנים שקטנם עבה מכריסו של אביך, בגלל שחלקו על עמדתך "בשם הרמב"ם"
לטענות שלי, שיש לסמוך על פוסקי הלכה, אתה קורא "שום דבר ענייני", אבל לטינופת שלך על העם היושב בציון אתה כן קורא ענייני?
ובכלל, מצחיק שזקן כמוך עוד לא יודע ש"תמונה של הבבא סאלי על הקיר" זה לא ראיה לכשרות הפלאפל.
וכך גם הבן החבדניק שלך הוא לא ראיה ליראת השמים שלך, שאיננה.
דעה ממש לא פופלרית לפניך
גם אם לא מצד שום תשים. למרות שזה די פשוט שכך נפסק. מצד הלכות צניעות זה מממש לא ראוי. אני ממש לא מתיימר לחלוק על אף אחד אבל באמת שיש לי קושיה על כל הרבנים בציונות הדתית שהריצו את חגית משה, אין מקומה של אישה יראת שמיים בפוליטיקה כמו שאין מקומה בצבא אין מקומה בפוליטיקה. ואם היה בגד שמייחד את הפוליטיקאים לעניות דעתי לנשים אסור ללבשו משום "לֹא־יִהְיֶ֤ה כְלִי־גֶ֙בֶר֙ עַל־אִשָּׁ֔ה וְלֹא־יִלְבַּ֥שׁ גֶּ֖בֶר שִׂמְלַ֣ת אִשָּׁ֑ה כִּ֧י תוֹעֲבַ֛ת ה' אֱ-לֹהֶ֖יךָ כׇּל־עֹ֥שֵׂה אֵֽלֶּה׃" כמו שנשיאת נשק אסורה מדין זה כך גם אם היה אסור לאישה ללבוש בגד שמייחד פוליטקאי.
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
כנראה יש לך עוד קצת ללמוד.
נדמה לך שזה לא צנוע, החלטת שפסוק פלוני רלוונטי לזה, ומכח כך אתה כבר יוצר בהכרזות על "הפשט בסוגיה" וקושיות על רבנים שקטנם עבה מכריסך? לאט לך ידידי, שב תלמד את הסוגיה בעיון ותחזור יותר מיושב.
כתבתי שאני לא מתיימר אבל בעניין הצניעות לא מצאתי התייחסות כלל רק מצד שום תשים
אם יש לך מאמר על עניין הצניעות אשמח שתפנה אותי אליו @נשמה כללית
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
מחילה.
לעצם הענין - אין תח"י מאמר נגיש אבל יסוד ההיתר הוא שיש בהלכות צניעות "צווי דינים", האחד - דבר שמוגדר אבסולוטית כצניעות, והוא הלכה וחלק מהתורה ולא ישתנה, והשני - שלא להתנהג באופן הבולט בשינוי ממנהג הנשים.
עניין הבחירה שייך לחלק השני ואל לראושן, ולכן מלכתחילה באמת היה אסור לאפשר ריצת נשים, לא לכנסת ולא לשום תפקיד בולט, אך לאחר שנפרצו הגדירות - כעת המציאות היא שאין זה בולט, והלכך אין זה חורג מגבולות הצניעות.
שוב מחילה על שירדתי עליך שלא כדת.
לגבי נפרצו הגבולות. עד כמה מרחיקים עם הדין הזה?
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
פשוט לא מבין עד כמה נלך עם זה? הרי נפרצו הגבולות בעניין לבישת מכנסיים לנשים אז גם את זה נתיר? ואם כן איזה מכנסיים? וכיסוי ראש לא מלא ואכמ''ל אין אני בא לקטרג על אף אחד. באמת מנסה להבין
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
לגבי כסר"ש - זה שייך לחלק הראשון שבהלכות צניעות - של דינים אבסולוטיים שאינם תלויים במנהג.
לגבי מכנס - באמת שאלה טובה.
איני יודע מה הגבולות.
לא נראה לי שיש מקום להתיר לנשים...
אם תראה/תמצא מאמר או שיעור אשמח שתפנה אלי
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
גברים אל שיראו את חיתוכי האיברים של האדם לא הבדל בין גבר ואישה.
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
מהסוגיא בברכות (לא זוכר היכן בדיוק אחפש בהמשך)שאסור שבזמן התפילה הערווה תיגע בגוף ולכאורה צריך בגלל זה ללכת אם בוקסר צמוד אבל זה כבר ממש נצל''ש ולא ממש שייך לפורום פתוח לכלל הציבור נראה לי
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
איפה נאמר ששררה קשורה לאיסור "כלי גבר"?
ולא אמרתי ששררה זה כלי גבר אלא שלעניות דעתי זה לא צנוע שאישה תהיה בפוליטיקה
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
לשלטון יהודי במדינתנו העצמאית. נכון שיש חסרונות קשים, אך בע"ה נלטש עוד את היהלום עד הגאולה השלמה. הגאולה קמעה קמעה
הבחור שכתב את זה, הוא אדם שהיה מוכן לקרוא לקב"ה בעצמו "לץ", אם הוא היה חושב שזה יקדם את מלחמת הג'יהאד שלו בארץ ישראל.
אדם ששונא את עמו, שמתעב את ארצו, ושיושב בחו"ל כדי לטנף משם על כל דבר שזז בארץ.
כבר מזמן גמרתי להזעזע ממנו..
אתה לא מרגיש דביל לתפוס צד? להכריז ש"אתה עם הרמב"ם"? לא נראה לך פתטי?
כנראה באוסטרליה יש מנות יתר של יוהרא....
כל היהודים צרכים להתעורר התימנים צריכים רק לבוא. הם כבר מוכנים.
אנחנו לא קראים, לא מה שמכונה בגמ' 'תנאים' (כלומר כאלו שפוסקים ישר מהמשנה, בלי המו"מ ההלכתי) ולא 'רמבמיסטים' שזה בדיוק קראים, רק לא של המקרא, אלא של הרמב"ם. אפילו הרב קפאח זצ"ל, שבגדול הלך לפי הרמב"ם, הן בהלכה והן בענייני אמונות ודעות - בעשרות מקומות העיר שהמנהג לא כמו הרמב"ם, שהידע המציאותי אינו כמו שהיה לפני הרמב"ם ועוד.
לכן - בנושא הזה, כמו בכל נושא הלכתי אחר - צריך למעשה לשאול את הפוסקים היום. כמובן שכיש צדדים לכאן ולכאן, יכולה להיות גם מחלוקת למעשה.
ממילא, התשבוה הנכונה לשאלה שפתחת איתה את השרשור: "האם הלכתית מותר...", היא שצריך לשאול את רבני המפלגה, אם הם יכריעו שמותר - אז מותר, אם הם יכריעו שאסור - אז אסור.
במקרה התיאורטי שבגללו פתחת את השרשור, רבני המפלגה תמכו אקטיבית באשה, למרות שמולה התמודד גבר.
בעבר בימי המפדל כל בנות הציונות הדתית או שלא עשו צבא או שהלכו לשירות לאומי.
כיום להרבה מהן יש שאיפות להתגייס ולא סתם אלה ליחידות קרביות.
לי אישית זה לא נראה טוב שבראש מפלגה דתית עומדת אשה וכמו שאמר הרב שרקי:
״ הפמיניזם הדתי מתסכל נשים״. כמובן שהוא אמר זאת בהקשר אחר לגמרי אבל אשה בראש מפלגה אך שלא תרצה זה מביא מסר פמיניסטי.
מסר פמיניסטי ממש לא היה כאן. הצביעו לה מכל מיני סיבות - בין אם כי מעריכים אותה ואת פועלה במשך השנים, בין אם כי העדיפו אותה ואת מהלכיה הצפויים, על פני המועמד השני. אף אחד לא הצביע לה דווקא כי היא אישה ושום דבר בסדר היום שלה, לא מנוהל על פי פמיניזים.
לגבי השאלה ההלכתית, ברגע שיש כמה דעות, אם אדם/מפלגה, נוהג לפי דעת פוסקים חשובים, הוא לא פחות דתי ממך, גם אם אתה נוהג לפי פוסקים אחרים.
נ.ב. הוא בוודאי יותר דתי ממך, כי ההיתר למנות אישה, הרבה יותר פשוט וברור מההיתר לרדת מהארץ...
באמת שאין לי מושג. אני משתדל ללמד זכות על יהודי שסתם אני שומע עליו משהו. אבל כשהיהודי נוהג כמו המרגלים - עושה כל מאמץ למצוא בזכוכית מגדלת את הדרכים להמאיס את ישיבת הארץ ולהדגיש את היתרונות בנכר - אי אפשר לשתוק.
אליהו הנביא להבדיל מליון הבדלות יכול להקרא חלילה מרגל רק בגלל שאחאב מלך ישראל קרא לו עוכר ישראל?
לא בכדי היום משתמשים במושג הזה מבלי להבין שהם שמים את אותם אנשים בחברה טובה.
די מספיק!!! כאן זה בית מדרש ולא אקטואליה וחדשות. תרצה באמת לתקשר תעשה את זה ישירות בבקשה. בכבוד ובאהבה.
אגב, אליהו לא קרא לאף אחד 'עוכר ישראל', אחאב קרא. יפה שאתה מחזיק בדרכיו.
לגבי הפורום - אתה באת לפורום בית מדרש ולא הסתפקת בשאלה הלכתית, אלא ברמזים ברורים וגם בפירוש תקפת מפלגה וציבור גדול של יראי ד'. קשוט עצמך ולך לפורום אקטואליה תחילה ואח"כ קשוט אחרים.
לגופו של השאלה על מינוי אישה, נחלקו בכך הפוסקים וכמדומה לי שהרב קוק אמר שזה בסדר.
יש מאמר של הרב חיים נבון בנושא
כשהצביעו בזמנו על הנהגת הציבור היהודי בארץ
''לעשות רצונך א-לוהי חפצתי''
משתדל לא לדבר עם בנות באישי
הדתית..
משיודעת שיש רבנים שיצאו נגד זה ממש..
הרב דוד חי הכהן: תומך ברשימת יהדות התורה
זה לא בגלל נשים, הרב דוד חי תומך כעת ברשימה שתהיה מאוחדת למרותש שיש בה אשה, ותמך בעבר במפלגה עם נשים. גם הוא וגם שאר הרבנים.
זה שהוא תמך בבחירות הקודמות בג' זה מסיבות אחרות. לא קשור לזה שיש אשה ברשימה.
שיש רב שיכול להיות בראש..
ושהסדר עדיפויות שלהם השתנה לדברים שטותיים רק בשביל למשוך קולות ואנערף..
וכן זה גם קשור לאשה שעמדה בראש ממתי אשה צכה להיות בראש מפלגה לאן הגענו..
אין שום הבדל הלכתי, האוסרים אוסרים גם ככה והמתירים מתירים גם ככה.
הסדר עדיפויות זה אכן עניין נפרד, כאמור, שויתרו על ערכים חשובים ולכן הוא עבר לג'. אין לזה שום קשר להלכה של בחירת נשים.
ולא היה שום רב שיכל לעמוד בראש, אם היו שמים את הרב המדובר בראש כבר ממזמן כל המפלגה הזו היתה במחזורית..
ולא הבנתי מה הזעזוע הגדול של "ממתי אשה צכה להיות בראש" ולמה זה בעיניך "לאן הגענו", אולי תסבירי מה הבעיה לדעתך ולמה זה כל כך חמור? עד כדי "לאן הגענו"? את לא חושבת שהגזמת?
לזה שיש לה דעות משובשות והיא לא מקשיבה לרבנים..
ולמה ככה להגיד עם הרב היה עומד בראשה היא לא הייתה קיימת ..?(לא שאני מבינה בפוליטיקה משהו אבל נראה לי לא מכובד להעיף רב ככה מהראש נו היה תסיפור הזה שהרב רפי היה אמור לעמוד בראש המפלגה אבל לאמשנה זה כבר היה..)
את באמת לא מבינה בפוליטיקה, וזה כמובן לא חיסרון.
אבל אם הרב רפי היה עומד בראשותה היא לא הייתה עוברת את אחוז החסימה, מה לעשות...
אתה נגד קיומה של מפלגה דתית בכנסת? אתה באמת קוקו עם תעודות.
והכי קטע זה שאתה קורא לעצמך "אוהב א"י" בעוד שאתה אוהב אותה בערך כמו שהיטלר אהב את סטאלין.