י"ח בשבט תשפ"ב 01:18
האם זה שכל הזמן יש נוכחות של ''הקושי בשמירת נגיעה'' הוא בגלל עצם כך שיש כביכול ''אופציה'' לא לשמור?
נניח ואדם היה נפגש שנה עם בחורה, אבל רק בשבת והנגיעה בה היתה כרוכה בחילול שבת - זה גם היה בהתמודדות כל כך?
י"ח בשבט תשפ"ב 02:26


אל תרצו בשביל אחרים.
אתם לוקחים להם את הרצון וזה פשוט לא

י"ח בשבט תשפ"ב 03:12


אל תרצו בשביל אחרים.
אתם לוקחים להם את הרצון וזה פשוט לא

י"ח בשבט תשפ"ב 15:13
שזה פשוט פועל גם הפוך:

אם 'נגיעה' היתה כרוכה בחילול שבת (או היה דחף דומה בעוצמתו לחלל את השבת), ה'מעמד הציבורי' של השבת היה מדרדר.

ובאותה מידה, אם הדחף ל'נגיעה' היה דומה בעוצמתו לדחף לבשל בשבת, למשל, כנראה שה'מעמד הציבורי' של 'איסור נגיעה' היה משתפר.
י"ח בשבט תשפ"ב 20:06

למען האמת בכלל לא חשבתי על העמדה הציבורית כשעניתי שלדעתי כן, בעיקר חשבתי על ההשוואה שעשית בין שמירת שבת לשמירת נגיעה...

 

אני אנסה להסביר למה כתבתי שלדעתי תהיה עדיין התמודדות-

הסיבה בעיניי ששמירת נגיעה נפרצת יותר משמירת שבת היא לא כי יש אופציה לא לשמור נגיעה ושבת אין אפשרות לא לשמור.. הרי יש אופציה לא לשמור שבת...

אני חושבת שהגורם העיקרי במה נפרץ ומה לא הוא עד כמה חווים קושי בשמירה על כך.

בשמירת נגיעה בנאדם ממש חווה את הקושי בהקפדה על זה ולכן האופציה לא לשמור יותר נוכחת ויותר מהווה התמודדות, לעומת שמירת שבת שלרוב פחות חווים את זה כקושי מהותי ולכן האופציה לא לשמור פחות נוכחת ופחות משחקת תפקיד...

 

אני מניחה שלמי שמשלם מחירים על שמירת שבת ומי שכן חווה שמירת שבת כקושי מהותי, אז לא כזה פשוט לו לשמור שבת... ולכן אם נחזור לסברה שלי, שהגורם לפירצה הוא מדד הקושי ולא מצווה מסויימת, אז אם נגיעה היתה כרוכה בחילול שבת, כנראה שגם יותר היו מחללים שבת ושמירת שבת היתה מהווה התמודדות יותר גדולה...

 

ובהקשר לעמדה הציבורית, לא חשבתי על זה כל כך.. במחשבה מהירה, ישמצב שאתה צודק שבגלל שלשבת יש יחסי ציבור יותר טובים מלשמירת נגיעה (נניח שבת אחת מהמצוות שלכאורה מגדירות 'מי דתי') אז יותר מקפידים על זה.. אבל אני חושבת שהעמדה הציבורית זו רק תוספת, לא הגורם העיקרי..

אל תרצו בשביל אחרים.
אתם לוקחים להם את הרצון וזה פשוט לא

י"ט בשבט תשפ"ב 00:29
התשובה שלך היא תשובה של בת. בשביל גבר, כל מה שכתבת (בחלק הראשון בדברים), נכלל בשאלה הכללית 'לגיטימציה'. -

ההסבר של 'ההבדל ביחסי ציבור' בין המצוות - זה ההבדל בין גבר הגון לגבר לא הגון - גבר הגון - יגיד לך, שההבדל הוא לא ביחסי ציבור - אלא בצורה של הדבר שגורמת להחלטה לתת לגיטימציה או לא. הוא לא יתחיל לספר סיפורים על המצב. הוא יגיד - יש חוק כזה, חוק אחר. לא יחצ"נות שהוא יגיד כל רגע מדמיונו הפורה - פעם הוא נזכר שיש איזה משרד-לא-יודע איזה שם ופעם הוא נזכר שיש איזה משרד-לא-יודע-איזה-שם. בדיוק כמו שאישה הגונה, תסביר דבר ראשון לאישיה, שמה שהוא לא מבין נובע מכך ש*הוא לא מבין* או באופן כללי ממה שמישהו כן מבין ולא מבין, ולא תתלה את זה דבר ראשון בכושר השכנוע שלה, או בהשתכנעות שלו, או באיזה מישהו אחר שכן שיכנע או לא שיכנע.

גבר עלול להעדיף את התשובה של השתכנעות - אם מאיזו שהיא סיבה זה תומך לו באינטרס.

אם, למשל, הוא רוצה מאוד, שמשהו יהיה תלוי ברצונות שלו, הוא יעדיף שמבחינתך התשובה תהיה - השתכנעות, ומבחינתו התשובה תהיה - מעמד ציבורי. זה אומר 'איפה ואיפה', כי אם יש את הגבר ויש את האישה, אי אפשר שזה ייקבע לפי כללים הפוכים. אבל איך הוא ישאיר את הכללים הפוכים? אם הוא יגיד, שההבדל במעמד הציבורי זה הבדל של יחצ"נות, או שתמיד קשור בסוף איכשהוא ומסתיים בכך שיש כללים של יחצ"נות ואין מה לעשות.
כ' בשבט תשפ"ב 17:53
אני לא אעזור לכם יותר

תשכחו מזה

תתמודדו לבד
י"ח בשבט תשפ"ב 02:32
לפעמים עצם ההגדרה של דבר מסוים כ"משהו קשה מאוד" והדיבור הבלתי פוסק על זה הם עצמם יכולים להעצים קושי.

כל ישראל ערבים זה לזה!


י"ח בשבט תשפ"ב 03:19
יש הבדל בין חילול שבת לאיסור נידה?
מה גורם לאדם לעבור על איסור מסויים ולשמור על אחר?
ואני לא מדבר על צביעות
י"ח בשבט תשפ"ב 03:36
מה הסף שאותו אדם לא חוצה.
האם היה למישהו ניסיון לרצוח כדי לגעת בחברה שלו? כנראה שלא. למה?
האם מישהו היה מוכן להשתחוות לפסל כדי לגעת בחברה שלו? גם זה כנראה שלא.
ועינינו הרואות שיש רבים רבים שלא מחללים שבת, ובנגיעה כן נכשלים.
ולפי דעתי,על דרך דברי רש''י על ספק נדה - שאדם מייסר את עצמו,שסתם הוא סובל.. כך פה. דבר שיש לגיטימציה לעבור עליו, גם אם אתה יודע שזה לא מעוגן בהלכה, הרבה יותר קשה לך להתאפק.
י"ח בשבט תשפ"ב 08:09
אני לא חושב שזה כלל הלגיטימציה אלא בגלל היצר.
למה לזה יש יותר יצר? ככה.
ועכשיו חושב על עוד משהו. יש משהו מובנה בחטא שאחרי פעם אחת זה כבר יותר קל. ככה זה. אני חושב שבאיסור נגיעה (איסור קורבה) הגבול אותו עוברים כדי להיות בתחום האיסור, קטן הרבה יותר.
נגיעה? כבר לא שומרים נגיעה. תהום.
חילול שבת? אבל לא מלאכות דאורייתא וכו'

אז 2 נק' בעיני: א' היצר. ואולי ניתן לומר בצחות שליצרניש מזל - יש דברים שהוא תופס יותר, ויש שפחות. ב' הגבול כדי לפרוץ את האיסור - כדי להיות בתחום החטא.
י"ח בשבט תשפ"ב 09:42
הלגיטימציה גורמת ליותר אנשים ליפול בזה. אבל עצם הלגיטימציה מגיעה מהיצר החזק שיש בזה לעומת שבת לדוג'.
י"ח בשבט תשפ"ב 12:17
הנקודה היא שיש עניינים שנתפסים אצל האדם בצורה מסויימת כמסמלים את עצם הלגיטימציה - בענייני שבת, אם יש לאדם היתר לטלטל מוקצה באיזה אופן ספיציפי, זה לא מרגיש כמו "לגיטימציה". זה מרגיש כמו להושיט על ידי מקל. לעומת זאת, יש דברים, שבהם עצם ההתקרבות, נותנת הרגשה של לגיטימציה. זה כמובן מורכב להסביר ולהגדיר מה ומתי, אבל זה לא משנה - אדם צריך לדעת - להכיר בנושאים ובעניינים האלה, שלולי זה אי אפשר להגדיר את הדברים כראוי
י"ח בשבט תשפ"ב 07:36
זה ברור שיש לזה יצר טבעי ולכן זה קשה
השאלה האם זה שיש אופציה מוסיפה על הקושי הטבעי?
מן הסתם מאוד תלוי חברה דתית וסוג אנשים מי יותר ומי פחות

אולי ניקים מהמגזר החרדי יוכלו לומר אם יש אותו דבר לגבי סיגריות בשבת שלמרות שזה לא אופציה זה כן עם נוכחות

"וביטול עצם טבעיותם של החיים, כדי שיהיה האדם בלתי-חוטא, זהו עצמו החטא היותר גדול, "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש"(אורות התשובה, ה ,ו*)

י"ח בשבט תשפ"ב 11:25

האם לחרדים קשה לא לעשן בשבת?

י"ח בשבט תשפ"ב 12:14
האם זה משהו שנמצא בשיח? הקושי לעשן בשבת
או כפי שנשמה כללית הגדיר את זה האם יש לזה נוכחות?

"וביטול עצם טבעיותם של החיים, כדי שיהיה האדם בלתי-חוטא, זהו עצמו החטא היותר גדול, "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש"(אורות התשובה, ה ,ו*)

י"ח בשבט תשפ"ב 15:09

הייתי אומר שאפילו ממש לא.

 

מצד שני אני גם לא יודע כמה הקושי בשמירת נגיעה נוכח - אצל הבחורים החרדיים הסטדנרטים\שמרנים שנפגשים בסביבות ה-5 פגישות.

וגם אם הקושי נוכח זה רק קושי אישי בין הבחור לעצמו, אבל הסייכוים לנפילות נמוך מאוד.

י"ח בשבט תשפ"ב 15:13

שיוצאים לפחות חודש וחצי

ומפנטזים על רומנטיקה ולבבות ופרפרים?

 

י"ח בשבט תשפ"ב 15:20

לגבי נפילות זה תלוי כמובן ברמה הרוחנית האישית של כל אחד ואחד.

אני מסכים שהקושי האישי ודאי קיים ונוכח אצלם, ועוד בתוספת החסכים שמגיעים מחוסר הכרות וקשר עם בנות. (ובכל זאת אני לא חושב שזה ברמות שמתוארות כאן בפורום)

 

הנקודה שרציתי לחדד היא שיש הבדל בין הקושי עצמו - שיכול להיות קשה מאוד ויכול להיות שלא בהכרח - לבין הסיכוי והחשש ליפול ולא לשמור נגיעה. 

י"ח בשבט תשפ"ב 15:22

כלומר אני חושבת שבמקרים שתיארתי הקושי קיים והוא גם נוכח ומדובר.

אבל כדי להגיע לנפילות בפועל צריך לנפץ כמה תקרות זכוכית יחד.

כלומר זה קשה, וזה מדובר אבל לרב ב"ה זה נשאר בגדר קו אדום בלתי עביר.

(יש יוצאי דופן כמובן, ומעניין אותי למדוד באחוזים. וגם את אלה שהופכים את זה לאידיאל. פויה)

י"ח בשבט תשפ"ב 15:25

וגם אני לא יודע למדוד אחוזים. 

וגם צריך להבדיל בין נפילות אחרי האירוסין - שיותר נפוצות - ללפניו.

 

 

ושימי לב שערכתי את התגובה הקודמת שלי

י"ח בשבט תשפ"ב 17:55

הם עוד קוראים לעצמם חרדים משומה...

י"ח בשבט תשפ"ב 18:06
י"ח בשבט תשפ"ב 09:36

ולא קשור לשום מעמד ציבורי.

זה שהתורה דיברה על גדרות ברורים בין איש לאישה זה כי באופן בריא היצרים שם והם נוכחים.

כמובן שככל שקיימת התקשרות רגשית הם נוכחים עוד יותר. ולכן ככל שעובר הזמן הקושי מתגבר.

י"ח בשבט תשפ"ב 09:46

יש משיכה לגעת באישה ולכן קשה לו לא לגעת בה, מה הקשר? לדעתי לא קשור .. לא?

אבל האמת השערה שלי, מעולם לא היתי גבר לא בטוח שאני אומרת דברים נכונים..

אם זיהיתם אותי אשמח לדעת 

י"ח בשבט תשפ"ב 09:55
אני חושבת שהדברים הרבה יותר פשוטים, זו התמודדות קשה מאוד, והיא לא מוטבעת על הנפש כמו שבת, שבת זה פשיטא, כל החיים, מגיל 3. התמודדות מול איסור נגיעה מגיעה רק כאשר זה פתאום קיים, כשנמצאים בקשר רציני עם מישהי. וזה הרבה יותר קשה לבחור דתי משמירת שבת, לשבת יש רושם חזק בנפש, וזה דבר שחדש.. לעומת זאת, מי שהיה רגיל לא לשמור שבת ומתחיל לשמור, זה קשה בטירוף!! נסה לשאול מישהו שחזר בתשובה.. ממש קשה. כמו לשמור נגיעה מבחורה שנפגשים איתה וכו', אולי אפילו יותר. אז אם לכאורה זה היה באמת כרוך בחילול שבת, היה הרבה יותר מרתיע, בשביל אדם תורני שהשבת מוטבעת בו חזק. הכל מאוד תלוי ברושם של הדברים.

לא מדברת עם גברים בפרטי. תודה

י"ח בשבט תשפ"ב 10:17
גם אם ברור שהרגל עוזר בשניהם
י"ח בשבט תשפ"ב 11:24

שזה ש"יש אופציה" מוסיף לקושי, אבל לא נראה לי שזאת הסיבה היחידה.

 

וכפי שכתבו יש גם את הנקודה שזאת התמודדות חדשה שנופלת על האדם, ולא במשהו שהוא רגיל אליו מגיל קטן. 

י"ח בשבט תשפ"ב 18:21
לכל אחד מאיתנו יש דבר שהוא עבורו בכלל לא ''ניסיון''. הוא מופקע, לא חושבים על זה, השכל והלב לא מפנים את העצמם בכלל להתחבט בזה.
ולכאורה - מה שמאוד משפיע על זה - זה הרגילות מהסביבה. לא?


נשאל כך: בחור חרדי שייצא 20 פגישות, יהיה קשה לו לשמור כמו שקשה לבחור מרעננה בדייט ה20?
י"ח בשבט תשפ"ב 20:52

לדעתי הנקודה המרכזית בדברים האלו זה החינוך מגיל צעיר.

ולכן באמת מצד אחד לחרדי יותר קל מאשר לבחור מרעננה, כי בתודעתו אכן ברור יותר שזה לגמרי אסור. ומאידך בגלל שזה נושא שלא רלוונטי בגילאים צעירים גם הוא פחות מחונך בזה מאשר בשמירת שבת.

 

אלא שאז באמת אתה צודק בנקודה שלך - שלגטימציה ציבורית מעלה את הקושי - כי די ברור שהחינוך מושפע מהסביבה.

 

י"ח בשבט תשפ"ב 21:07
זה יושב על אותו מקום בעצם, וזה אותו דיון. האם במעמקי הנפש מושרש ש''זה - לא. ויהי מה'' או שלא...
י"ח בשבט תשפ"ב 21:09

באמת העלת פה נקודה טובה בשרשור הזה.

י"ח בשבט תשפ"ב 20:54
דייט 20 כבר חתונה לא?
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 20:55

הוא סתם הביא דוגמא תיאורטית בשביל הענין

י"ח בשבט תשפ"ב 11:39

מדובר בדבר טבעי ולכן תמיד יהיה קושי בסיסי.

קושי שממש מתקרב למימוש שלו זה נעשה בהדרגה, המשל של הצפרדע וכולי.

 

י"ח בשבט תשפ"ב 14:57

לדעתי כן. זה עובר בראש לחלק שיש אפשרות לא לשמור

ותכל'ס- אם לא היינו חושבים שהאפשרות קיימת- מאמינה שהקושי היה פוחת משמעותית!!

י"ח בשבט תשפ"ב 15:47

אצל גברים "אהבה" ו"משיכה" זה שני דברים שונים. אתה יכול לאהוב מישהי ספציפית, אבל להימשך לחברה שלה באותה המידה. אתה לא רוצה להחזיק את היד למישהי כי אתה אוהב אותה, אלא פשוט בגלל שהיא אישה. זה חלק מהעניין. לעומת זאת, אצל נשים בדרך כלל זה אותו הדבר. אישה נורמלית לא תרצה "נגיעות" בלי אהבה.

 

לכן שמירת נגיעה זה דבר שיותר קשה לבנים מאשר לבנות. אצלנו זה יותר הורמונים, אצלן זה יותר מוח. ולכן גבר שלא שומר נגיעה הוא כנראה חלוש-אופי או לא סגור על עצמו או לא כל כך מאמין, אבל אישה שלא שומרת נגיעה זה הרבה יותר מזה - זה אומר שהיא באמת אהבה מישהו ספציפי, ואולי עדיין חושבת עליו. אני פעם יצאתי עם מישהי שהבהירה שהיא לא שומרת נגיעה (למען הסר ספק, היא לא התכוונה רק להחזקת היד), ולמרות שהיא הייתה מאוד חמודה, חתכתי בו במקום. לא יכולתי להמשיך קשר כזה - פשוט לא יכולתי נפשית.

 

אגב, אין שום סיבה בעולם שתיפגש שנה עם בחורה, ולא תחליט מה הולך עם זה. אחת הסיבות החשובות היא בדיוק זה - שמירת נגיעה.

י"ח בשבט תשפ"ב 17:56
-"אתה יכול לאהוב מישהי ספציפית, אבל להימשך לחברה שלה באותה המידה.-"
אני בטוחה ששאר הבנים לא יסכימו איתך .

גם לגבי זה
"אתה לא רוצה להחזיק את היד למישהי כי אתה אוהב אותה, אלא פשוט בגלל שהיא אישה" -
מה???


אלו אמירות שאני ממש ממש מקווה שאתה טועה לא הייתי מסכימה לצאת בחיים עם גבר שחושב כך זה מאוד מתסכל .

אז למה לצאת עם מישהי ספיצית ?
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 19:43

תשאלי את האחים שלך.

 

אנחנו כמובן אוהבים, ואפילו אוהבים מאוד, אבל אצלנו משיכה (מינית) ואהבה אלו שני דברים שונים. זה לא בהכרח רע - פשוט ככה זה בנים

 

למשל, ייתכן בהחלט שפלוני אוהב אותך ספציפית, כיף לו איתך, הוא רוצה להיות איתך, הוא רוצה שתאהבי אותו, אבל למרות זאת עדיין קשה לו עם שמירת העיניים בחוף הים.

י"ח בשבט תשפ"ב 19:55
האחד- נגיעה במישהי שאוהבים באמת. והשני- נגיעה בלי שייכות לאהבה. התחושות הן שונות לגמרי והרצון הראשוני הוא שונה לגמרי .

כשאתה אוהב מישהי, הנגיעה לא נובעת מתוך תאווה נטו. ואם מישהו לא מסכים עם זה, כנראה שהוא לא אהב מעולם.
י"ח בשבט תשפ"ב 20:04
אם אתה באמת אוהב מישהי, המשיכה לבנות אחרות יורדת בצורה משמעותית . בבחינת ״אין מחשבת .. אלא בלב פנוי..״
י"ח בשבט תשפ"ב 20:31
אהבה אמיתית היא סוג של חכמה. היא נובעת ממקור מוחלט וטהור כמו החכמה.
י"ח בשבט תשפ"ב 20:59

@בנות רבות עלי אני לא יודע כמה דברי הרמב"ם קשורים, אבל התוכן שכתבת יפה ואני מסכים עם דבריך.

י"ח בשבט תשפ"ב 21:03
י"ח בשבט תשפ"ב 21:04
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 20:38


"ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו,

רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף" 

 

(פתגם אינדיאני)

י"ח בשבט תשפ"ב 20:56
י"ח בשבט תשפ"ב 20:42
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 20:35
אמרת כאן אמירות די קשות
האם אתה עומד מאחורי זה?

-"אתה יכול לאהוב מישהי ספציפית, אבל להימשך לחברה שלה באותה המידה.-"

ו-
"אתה לא רוצה להחזיק את היד למישהי כי אתה אוהב אותה, אלא פשוט בגלל שהיא אישה" -

אשמח גם אם אחרים יגיבו לשאלה
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 20:39
אבל קצת קשה לי להצביע עליה ..

לדעתי בשורה הראשונה הוא התכוון להגיד שבאותו זמן שאתה אוהב מישהי זה לא מונע ממך להמשך למישהי אחרת. הוא פשוט לא כתב את זה בצורה שהוא התכוון אליה . זה נשמע כאילו הוא התכוון להגיד שאהבה היא משיכה.

לגבי השורה השניה- לא יודע בדיוק למה הוא התכוון..
אולי רצה להגיד שעצם הרצון לנגיעה לא נובע ישירות מאהבה. כי יש כמה סוגי אהבות. בין אחים, בין אמא לבן וכדומה ..
י"ט בשבט תשפ"ב 08:25
את מזועזעת במקום הלא נכון לדעתי...
זה בדיוק מה ש @אחד מיני רבים בא לנסות להסביר לך.
נכון, לא הייתי גבר כדי לדעת עד כמה הדברים נכונים.
אבל מהיכרות עם גברים, אני לא חושבת שהוא הגזים.
י"ט בשבט תשפ"ב 15:36
"אתה יכול לאהוב מישהי ספציפית, אבל להימשך לחברה שלה באותה המידה- ה' ישמור אחותי .

"אתה לא רוצה להחזיק את היד למישהי כי אתה אוהב אותה, אלא פשוט בגלל שהיא אישה" - זה מוציא את הגבר ממש חסר כל רגש , עובדה שלא כל הגברים נמשכים לכל הנשים ..
אלא בדרך כלל לאלה שהם אוהבים .

בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ט בשבט תשפ"ב 15:49
כל הגברים נמשכים לכל מישהי שתמצא חן בעיניהם. אבל מפה ועד להגיד שנגיעה זה רק בגלל עצם היותה אישה בלי היתכנות שיהיה כאן משהו גבוה יותר...לא יודע מאיפה הוא הביא את זה..
י"ט בשבט תשפ"ב 15:54
אני מעדיפה לחשוב שהוא ירצה אותי יותר מכולן וזהו אם לא חבל עליו

ובנוגע למשפט לגמרי מאיפה הוא הביא את זה
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ט בשבט תשפ"ב 15:59
למה זה צריך להיות וויכוח על בנים בלבד? גם בנות עושות את ההבדלה הזו בין קשר שהוא סתמי בלבד (ולא נרחיב..) לבין קשר אמיתי והדדי עם רגשות אהבה.

זה כאילו שמת את הבנים בעמדה בעייתית והבנות נוגעות רק בגבר שהוא אהבת חייהם.. זה קצת מוזר..
י"ט בשבט תשפ"ב 16:00
אבל הוא דיבר על בנים ..

ואני מקווה מאוד שבנות לא ככה
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ט בשבט תשפ"ב 15:43
לא יכולה להקנות לך יכולת להכנס למחשבות שלהם ולרגש שלהם. תלוי איך מפרשים את הכוונה שלו, בינתיים הוא לא חזר להסביר. הדברים שלו יכולים ללכת לכל כך הרבה כיוונים. ואם זה כמו הפירוש הפשוט אז הוא ממש טועה.

@הפי , אל תדאגי רוב הבנים ממש לא יסכימו עם זה. אולי זו החוויה האישית שלו..
י"ח בשבט תשפ"ב 18:07
שמירת נגיעה מראה כמה באמת התורה אצלך דרך חיים .
או שזה אחד בפה אחד בלב.

היא משלבת בתוכה .. צניעות אמיתית פנימית וחיצונית
לכבד את עצמך
לכבד את הבריות
ואת ה' כמובן


אני לא שופטת אנשים שנפלו או לא שומרים

אבל מבחינת הגיון זה נראה לי פשוט לא הגיוני .
מצטערת
בין הנסתר לנגלה
בין העולם הבא
לעולם הזה
(ארז לב ארי)
י"ח בשבט תשפ"ב 18:51

שבחברה שבה הנפילות בשמירת נגיעה נפוצות אז הקושי יהיה גדול יותר ופתאום כל קשר יכול להביא להתמודדות מורגשת עם שמירת נגיעה

ובחברה שבה יש אופציה לא לשמור נגיעה אז גם יהיו יותר נפילות כי יש אפשרות לכך בכלל.

מנגד, בחברה שבה אין אופציה לשמור נגיעה וזה לא יעלה בכלל על הדעת ולגמרי מחוץ לתחום- הקושי יהיה פחות נוכח ולא יהיו נפילות (זה לא חד משמעית כי תמיד יש יוצא מן הכלל אבל לרוב זה כך)

כמו בשמירת שבת ובשמירת כשרות- ככל שיהיה יותר מקום לנפילות ולאופציה לא לשמור, יהיה יותר קל ליפול, וככל שלא יהיה מקום לנפילות ואין מצב שאני יאכל לא כשר או אחלל שבת, אז ככה זה גם לא יקרה!

כי אם אין לי מבחינתי לגיטימציה לזה אז זה לא יקרה שאני יעשה את זה..

י"ח בשבט תשפ"ב 19:17

ההשוואה לא ממש ברורה לי.

גם אם את שניהם ברור שמשתדלים מאד לשמור ושאין אופציה לעבור

אני חושבת שזו רמה שונה לחלוטין של קושי.

י"ח בשבט תשפ"ב 19:28
אם לך זה מסירות נפש אני לא בטוח שבנות מבינות את הקושי של הגברים . שמירת שבת אפילו למי שמעולם לא שמר ועם כל הקושי שלו אין להשוות.
י"ח בשבט תשפ"ב 19:37
כדי לנטרל את הבעיה שאת מציגה, ולדון רק ביחס לעבירה עצמה
י"ח בשבט תשפ"ב 23:42

בעיני מה שעומד בבסיס הקושי הוא *טבע המשיכה* שהוא מעצמו טוב ומבורך. בניגוד למשיכה לחלל שבת.

יתכן מאוד שזה שלא מעט אנשים מסביבנו נופלים בזה (מה שפותח לנו בראש את האופציה ונותן לכאורה לגיטימציה..) מחזק את הקושי. אבל הוא לא *יוצר* אותו.

י"ט בשבט תשפ"ב 05:29
שוב: טבע המשיכה קיים גם בשבת. נכון?
אם זוג יצטרך לחלל שבת *בשביל המשיכה*, כדי לגעת, יהיה להם יותר קל להתגבר?
וברור שזה לא יוצר. פשיטא שאני מדבר על העוצמות.
י"ט בשבט תשפ"ב 08:29
יהיה להם קל יותר להתגבר.

וזה חלק מהטריק של הלכות ייחוד, אל תהיו לבד בשום מקום כדי שתצטרכו להתגבר על הבושה...
י"ט בשבט תשפ"ב 10:30
אם השאלה היא על עוצמות אז יתכן שזה קשור. פשוט באתי להגיד שההתמודדות לא הייתה נעלמת לגמרי.. ואולי טוב שכך.
כ' בשבט תשפ"ב 21:06
י"ט בשבט תשפ"ב 16:21
ואני כן חושבת שמבחינה מסוימת זה אינדיוודואלי לכל אדם.. יש מישהו שלא לגעת בפלאפון בשבת זה משגע אותו והוא ככה מלהדליק את הפלאפון, ויש מישהו שהוא פחות עם עוצמות רגשיות ולא ירגיש קושי גדול בשמירת נגיעה..
אבל לא התכוונתי להשוות מבחינת הקושי , כי נראה שלרוב האנשים יהיה יותר קשה לשמור נגיעה, אבל התכוונתי שכמו שאם שמירת שבת וכשרות הם מבחינת האדם קו אדום שהוא לא עובר וממילא הוא לא יאפשר לעצמו ליפול לשם, ככה גם כאשר שמירת נגיעה היא מבחינתו קו אדום שהוא לא עובר בשום מצב הוא לא יפול לשם. עם כל הקושי שבדבר, ואין ספק שזה קושי גדול, ההחלטה והחשיבות העליונה של השמירה על זה אצל האדם היא זאת שמנטוות את ההתגברות או הנפילה.. כמו שכמה שמישהו יהיה צמא וחלש באופן בלתי נסבל ביום כיפור הוא עדיין יחזיק חזק ויצליח לא לשתות מפני שלא יכול לאפשר לעצמו לשבור את הצום. אבל אם זה יהיה צום אחר יותר קל אז רמת הסבילות תהיה יותר נמוכה והוא ירשה לעצמו יותר בקלות לשתות ולשבור את הצום..
כ' בשבט תשפ"ב 19:34

כלומר את מדברת על התוצאה, ולא על הקושי שבשמירה.

מסימה איתך.

י"ח בשבט תשפ"ב 21:40

אגב, לדעתי זה נכון גם היום בהרבה מאד מקרים.

 

י"ח בשבט תשפ"ב 21:54

שאני רואה בין השורות של השאלה שלך אז אני אוסיף שאם נוער לא יחיה בחברה מעורבת, ודייטים לא יימשכו יותר מחצי שנה לפני האירוסין אז כנראה שהקושי ינכח הרבה פחות.

 

ואם נוער ימשיך להסתובב בחברה מעורבת, ודייטים יימשכו יותר מחצי שנה לפני האירוסין- אז כנראה שהקושי ימשיך להיות נוכח באופן משמעותי, וכנראה שאנשים ימשיכו להיכשל.

 

 

[עד כאן האבחנה הפסיכולוגית שלי. ואם במקרה זה מרגיז מישהו, אז המלצתי לו- שינסה להפריד בין איך שהוא חושב שהמציאות צריכה להיראות לבין האם אני צודק. וכמובן שאני צודק. ובשלב השני, שיבין שיש לזה גם השלכות על איך שהמציאות צריכה להיראות.]

י"ח בשבט תשפ"ב 23:01

לא מדברת עם גברים בפרטי. תודה

י"ח בשבט תשפ"ב 23:46

לדעתי ההשוואה בין נגיעה לבין שבת היא לא הוגנת כי שבת היא מצוה חמורה בהרבה.

נגיעה זה אם כבר כמו אוכל לא כשר. שזה אסור, אבל הרבה הרבה פחות חמור, ובסוף זה משפיע על התודעה.

י"ח בשבט תשפ"ב 23:51

כל ישראל ערבים זה לזה!


י"ח בשבט תשפ"ב 23:55
לא נגיעה ברווקה.. ולהיות עם אישתו נידה זה איסור כרת.

לא מזלזלת או מפחיתה חלילה באיסור נגיעה בפנויה.

לא מדברת עם גברים בפרטי. תודה

י"ט בשבט תשפ"ב 00:01
יש לך מקורות?

כל ישראל ערבים זה לזה!


י"ט בשבט תשפ"ב 02:34
אשאל את בעלי בבוקר, שיעשה לי סדר..

לא מדברת עם גברים בפרטי. תודה

י"ט בשבט תשפ"ב 00:04
בנידה יש מחלוקת

וגם כל האיסורים שחובה למסור את הנפש, מי שהיה אנוס ונכנע ולא מסר את הנפש, זה לא נחשב לעבירה כמו עבירה רגילה של אחד משלוש עבירות שצריך למסור את הנפש

ביחס לרווקה המצב לכן מבחינת חובה והחמרה הוא יותר חמור

שבת מצווה חמורה בצורה כזאת שגם כל דבר שקשור לזה יש לו את הקשר למצווה עצמה, ולכן כל דבר קטן נותן תחושה של דבר רציני. בנגיעה זה לא ככה, בפרט בגלל שהתפיסה בין האדם לדבר שנכלל בהלכה, בשני המקרים זה נתפס שונה - בין השאר בגלל שאיסור נגיעה - באופן נורמלי - לא מתייחס לאנשים זרים
י"ט בשבט תשפ"ב 00:37

מבחינת האיסור בין פנויה נדה לאשתו נדה. מלבד כמה הרחקות שיש באשתו יותר מפנויה, וייחוד שמותר איתה.

י"ט בשבט תשפ"ב 05:33
@חצילוש, פנויה טהורה קלה, לא מי שאינה טהורה.
י"ט בשבט תשפ"ב 09:37

נגיעה זה לא כרת!

כרת זה רק על מעשה אישות/ניאוף עם אחת מהעריות, לא על קריבה בעלמא.

 

נגיעה זה בכלל מחלוקת אם זה מדאורייתא או מדרבנן, אבל בכל מקרה זה לא יותר מאשר איסורי לאווין.

 

 

(ואם כבר אז הייתי שואל על אכילת חלב, או מוצא מצוה אחרת שפחות נוגעת בנקודות רגישות, ויותר תמידית.

יש יותר ממדד אחד לחומרה של עבירה.

למשל אם חוזרים לנקודה של שבת אז ברור ששבת חמורה יותר מאיסורי סקילה אחרים, שחילול שבת שקול כעבודה זרה.

ויום כיפור הוא יום של תשובה וחרטה וכפרה, וברור שחטא ביום כיפור הוא חמור יותר (אגב, גם חטאים אחרים, בבחינת 'אימת יום כיפור על עמי הארץ'. כמו שגם רואים במעשה של אב ובנו שבאו על נערה המאורסה ביום הכיפורים))

י"ט בשבט תשפ"ב 13:46

בהתחלה היה לי קשה להבין את השאלה שלך, כי לא הבנתי מה ההבדל בין שמירת שבת לשמירת נגיעה. הרי כמו ששבת זה אסור לגמרי ואין שום אופציה לא לשמור, כך גם שמירת נגיעה זה אסור לגמרי ואין שום אופציה לא לשמור. 

 

אמנם אני יודע שיש אנשים שזה לא לגמרי ככה אצלם. יש אנשים שמעגלים פינות בהלכה פה ושם, ולא מחויבים להלכה עד הסוף. שאצלם אכן יכול להיות חילוק בין שמירת שבת לבין שמירת נגיעה, משום שבעיניהם שבת נחשבת יותר חמורה, או כי יש פחות יצר הרע לטעון שזה לא ממש אסור וזה סתם החמרה. שאכן חלקם אינם שומרים נגיעה, והאלה שכן שומרים נגיעה זה לא ממש בלב שלם והם עלולים לעגל פינות בזה. או שיש כאלה חוזרים בתשובה או מתחזקים, שאצלם הקושי לשמור משהו חדש, בטח בנושא של שמירת נגיעה, הוא מאוד ברור. 

 

אך לא היה משמע לי מדבריך שאתה מדבר על אנשים כאלה, אלא היה משמע לי שאתה מדבר על דתיים שכן מאוד מחויבים להלכה. וזה מעצם העובדה ששאלת את השאלה הזאת כאן בפורום, ואני תופס את הרוב המוחלט של האנשים כאן בפורום ככאלה שמחויבים לשמירת ההלכה. וקצת הופתעתי שיכול להיות אצל אנשים כאלה הרגשה שיש "אופציה" לא לשמור על שמירת נגיעה, והרגשה שזה שונה מאשר שמירת שבת. ואני מבין שבגלל שבחברה מסביב יש אנשים דתיים שלא שומרים נגיעה או שמעגלים פינות בזה, אז האווירה החברתית שנוצרת מכך, משפיעה באופן עקיף גם על מי שכן מקפיד על שמירת הלכה, לא להרגיש את זה כמו שמירת שבת.

 

לגבי השאלה שלך אני אענה בתור אחד שלא רואה הבדל מבחינת ההרגשה האישית בין שמירת שבת לשמירת נגיעה. אין לי שום קושי מעשי לשמור נגיעה. כן יכול להתעורר רצון לגעת במישהי שמתחיל להתעורר אצלי רגשות אהבה אליה, רצון לתת לה חיבוק, לתת לה יד ויותר מזה. אך הרצון לא מעורר קושי מעשי, כי אין אפשרות מעשית כזאת. יש רצון חיובי, שגם יכול להרגיש מאוד נעים בלב, אבל אין הרגשה של קושי לשמור נגיעה בפועל, אין הרגשה שיש כאן ממש אתגר כלשהו. כי אין אפשרות כזאת לגעת במישהי לפני נישואין, זה בכלל לא אופציה, זה בכלל לא עולה במחשבה לחשוב לעשות דבר כזה, האופציה לגעת בבת בכלל לא קיימת אצלי. ואני כל כך רגיל לעובדה שאני לא נוגע בבנות, זה כל כך טבוע וחקוק אצלי, שגם כשאתחתן אני אצטרך שנייה לעכל את העובדה שאני יכול לגעת באשתי, וזה יהיה לי קצת מוזר בהתחלה ואני אצטרך להתרגל לזה. הרי זה משהו שהוא בכלל לא חלק מהמרחב של החיים שלי, זה משהו שאני בכלל לא מכיר, אין לי מושג מה זה בכלל.

 

כלומר אצלי הרצון החזק והמשיכה החזקה לא בהכרח מולידים קושי מעשי או הרגשה של אתגר. אני פשוט נהנה מהרצון הזה מצד עצמו, כי הוא רצון מאוד נעים מלא ברגשות טובים. אבל האופציה לממש את הרצון הזה במגע בפועל לפני נישואין היא בכלל לא קיימת, ככה שאין לי הרגשה שהייתה אפשרות כן לגעת אבל אני מונע מעצמי. מראש אין לי ציפייה כזאת בקשר, כל הציפייה שלי היא רק להרגיש את הרצון את הרגש ואת המשיכה מצד עצמם, ואין לי ציפייה לגעת בפועל, שזה בכלל לא אופציה לפני חתונה. ולכן ברגע שאני מרגיש את הרצון מצד עצמו, זה כבר נותן לי סיפוק מסוים, ואין אצלי איזה קושי מעשי בכך שאני לא יכול לממש יותר מזה עדיין. אמנם כן הייתי רוצה באופן תאורטי כבר להתחתן ולממש יותר מזה עם האישה שלי, אבל אין שום רצון לממש את זה לפני נישואין. גם זה מרגיש לא נכון ולא טהור לגעת לפני נישואין, לכן זה פחות מושך לעשות את זה, כי זה מלווה בהרגשה לא נעימה של משהו לא נכון ולא טהור, אז למה לי לרצות את זה, זה לא מרגיש כמו משהו שבאמת יכול למלא את הרצון הזה בנפש. 

י"ט בשבט תשפ"ב 16:13
הראב"ע בפרשה על 'לא תחמוד' כותב ש"אנשים רבים יתמהו על זאת המצוה. איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו כל מה שהוא נחמד למראה עיניו?!"

ועונה ממש דומה למה שכתבת - כשברור לנו לחלוטין שמשהו לא שייך אלינו ולא רלוונטי באופן מוחלט, אז זה לא מתחיל בכלל.. ואנחנו מסוגלים אפילו שלא לחשוב עליו.
כ"א בשבט תשפ"ב 23:33
זה בדיוק הנקודה - אצלך ברור שאין מצב, זה לא אופציה, זה לא צד, אין כאן ספק בכלל.
למרות שיש משיכה, ויש קושי, ויש התמודדות, -זה לא מייצר לרגע מחשבה שאכן יש מקום ליפול.
ולכן - לא נולד קושי מעשי ואתגר. כמו שכתבת.
אבל כשחיים במציאות שיש צד ליפול, וזה חלק מהחיים ומהמציאות, אז הרבה יותר קשה להחזיק מעמד..
כ"א בשבט תשפ"ב 23:35

גילו שיש אופציה ונפלו, "אין אפטרופוס לעריות"... אז יש עניין לסייג את האמירה "אין אופציה", לא? או לחדד אותה

כ"ב בשבט תשפ"ב 00:11

וכשאין אופציה מבחינתו אז גם אם יש אופציה כזאת בעולם, אצלו היא לא קיימת ולכן הוא לא יפול..

כ"ב בשבט תשפ"ב 04:42
כ"ב בשבט תשפ"ב 22:31

זה שאין אופציה מבחינתו לחטוא, זה לא אומר שהוא לא צריך לשמור על סייגים. הוא עדיין צריך לשמור על סייגים כי הוא בן אדם ויש לו יצר והוא יכול ליפול, ולכן צריך גדרות. אבל חוץ מזה צריך שיהיה לו ברור שזה לא אופציה בכלל.. 

כנראה שצריך ששניהם יהיו: אין אופציה ליפול + סייגים ושמירה על גדרי ההלכה

גם הקו המחשבתי וגם הקו המעשי

 

כ"ב בשבט תשפ"ב 23:37

"אין אופציה ליפול" זה לא אומר שממש אין אפשרות אלא שהאדם חי בתודעה שהוא לא מכניס את עצמו את מצב סכנה ומודע לתרחיש. ואם כך היצר הרע פועל גם בשבת וגם אז צריך להזהר ממנו

כ"ג בשבט תשפ"ב 10:01

אבל במקום שהרגש מעורב הניסיון יותר גדול. בעניינים שדיברו עליהם בשרשור הרגש יותר מעורב ולכן גם היצר הרע יותר גדול וצריך לשמור על זהירות יתירה.. 

כ"א בשבט תשפ"ב 23:39
כשאתה נותן לעצמך את האופציה היצר מתחיל להתגרות.

אולי יעניין אותך