י"ח בשבט תשפ"ב 11:17

ריחו החריף של הבצל המטּגן הגיע עד לקומה העליונה, מסעיר את רוחה של הנערה הצעירה. 'שוב הוא מבשל' חשבה בזעם, זורקת את המחק על הוילון המוסט ומניחה לו לנחות על ערימת הדפים מלאת הסרטוטים שמתחת. 'כאילו שזה מה שישלים ביניהם'. היא משכה את הדף הבא והמשיכה, כמו כל החיים שלה. אבל הריח רק הלך והחריף, הלך ונעשה מוכר פחות ופחות עד שלא זיהתה אותו כלל.

 

הסקרנות הכריעה אותה. היא הניחה את העפרון וקמה, ניגשה לדלת חדרה ופתחה את המנעול. משיכת ידית והריח הכה בה חזק יותר, מעורר יותר. היא נזכרה. היא ירדה במדרגות בריצה ופנתה בחדות אל המטבח ניצבת בזעם ברור וקטלני, וכל נשמתה פנימה מעורערת. "מה נראה לך שאתה מבשל?" היא צעקה עליו, לא מצליחה לשלוט בעוצמות קולה. "פתיתים" הוא ענה בשקט, נבהל ולא נבהל.

 

היא כבר ידעה. היא כבר ידעה עוד מהבצל אבל הלב שלה לא נתן לה להזכר. "אבל!" היא עוד צעקה ופתאום תפסה את עצמה. נרעדת, היא חבקה את עצמה ולחשה כשהדמעות התחילו לדגדג לה את הלחיים, "אבל זה המתכון של אמא". יפחות שקטות.

 

הוא הסתובב אליה, ראשו מושפל וידו אוחזת את כף העץ בתוך הסיר, דוממת. "אני יודע" הוא לחש בחזרה, רעד חלף בקולו, אותו רעד שחלף בגופה כבר שבועות.

 

היא לא יכלה לסבול את זה יותר, מסתובבת בחדות ופותחת בריצה יחפה לכיוון דלת הבית, פותחת אותה בתנופה ומזנקת אל הקור שבחוץ. קור שעוד היה לה חמים לעומת קפאון שבליבה. לפחות ככה פנימיותה וחיצוניותה הושוו באופן יחסי. את החמימות הבית היא לא יכלה לסבול יותר.

 

היא שמעה אותו נעמד בפתח, צופה בה ושותק. אחרי נצח היא שמעה את קול צעדיו מתקרב קצת ומתרחק עד שכמעט נעלם. ואז שוב מתקרב, הפעם יותר ויותר. לפתע משהו חמים עטף את כתפיה. המעיל שלה. "אני יודע שקשה לך" הוא אמר בשקט כשהרוח סונטת בדבריו, או שמא זה שוב הלב שלה? "אני יודע, ואני יודע שאין לי מושג כמה". היא שמעה את קולו נסדק. זו הייתה הפעם הראשונה, היא יכולה להשבע. כל חושי גופה זעקו להסתובב אליו, אבל היא לא יכולה. היא לא יכולה להסתכל בפניו.

 

"אבל את לא יודעת כמה זה קשה גם לי". המילים האלו הקפיאו את כולה ובפטיש של טונות ניפצו אותה לרסיסים. והוא ספג את כולם. היא צעקה עליו כמו שלא צעקה מעולם והאדמה שלרגליה הפכה כהה יותר ויותר. לפתע קולה נפסק ולשנייה היא לא הבינה למה, למה הכל התחמם פתאום, איך כשהקור ועוד קור הזה נפגשו נוצר חום. שוב הלב שלה השאיר אותה מאחור והחיבוק הזה עצר את נשימתה. עצר את נשמתה.

 

לטיפה קרה פניה ועוד אחת על לחיה, ואז אחת על הלב. ועוד. ועוד. המילים זרמו מפיו אל אוזנה ואל ליבה, איכשהו מלטפות. איכשהו מנחמות. שקועה עמוק בתוך החיבוק הזה כאשר פניה לשמים החל הלובן להערם וכל מה שיצא מפיה היה...

 

"פתיתים..."

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 14:14
סביב זיכרון של אמא מתה?
י"ח בשבט תשפ"ב 14:17


האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 14:46
לא ממש זוג

"יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא"


י"ח בשבט תשפ"ב 15:05
י"ח בשבט תשפ"ב 15:54

קליעה.

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 21:22

"יפה שעה אחת בתשובה ומעשים טובים בעולם הזה, מכל חיי העולם הבא"


י"ח בשבט תשפ"ב 23:48
אם זה עוזר
י"ט בשבט תשפ"ב 01:05


האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 14:53
טוב. ומרגש. ומעורר זכרונות כואבים מידיי.

והבנתי. אני חושבת שהבנתי.

פשטות .



ותודה לך.

לצערי השיחה אישית לא עובדת לי!

*** אם אפשר לשלוח מסר אני אשמח.

י"ח בשבט תשפ"ב 15:54

אני בעצמי התרגשתי מהתגובה.. תודה!

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 17:12
ומרגש,ממש....

ואיפה אני בין כל המשפטים ההגיוניים האלה?

י"ח בשבט תשפ"ב 19:34

עין טובה = חיים טובים!

י"ח בשבט תשפ"ב 21:44

אבל זה נשמע כמו האבידה הגדולה של א"י, המקדש, השכינה, הצער שבריחוק... 

והקרע בין האבא לבת וכל מערכת היחסים הכעוסה היא סוג של מערכת האשמות של הבת את האבא

והוא רחוק- קרוב... והיא נעה בין אהבה לשנאה, 

ואין לה מושג שגם הוא גולה "שלחי ידך אל ראשי וראי כמה רטוב הוא מטל"... (ביני מפורש..)

והפתיתים- אני לא יודעת אבל זה ממש מגרד לי משהו שקראתי... אולי קשור ל"הבן יקיר לי אפריים.."

סיטואציה עוצמתית..

אם ירדתי לסוף כוונתך..

 

"ואמנם כבר ידעת שהנרצה ביותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה"...

(מסילת ישרים)

י"ח בשבט תשפ"ב 22:40

ו@אילת השחר - אחרי תגובה כזו לא יכולתי להתאפק.

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 22:52

שאנשים לוקחים שיר שלי למקום אחר... 

אז מחילה... אבל זה באמת היה נראה לי הכיוון ולא פירשת, 

בכל אופן מדהים ועצמתי

תודה!!

"ואמנם כבר ידעת שהנרצה ביותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה"...

(מסילת ישרים)

י"ח בשבט תשפ"ב 23:31
(וממש סליחה על הביטוי..) מות הסופר.
יענו היצירה יצאה לעולם ועכשיו היא פתוחה להבנה של כל אחד.
זו תפיסה מאוד פוסטמודרנית בספרות..
(לדעתי יש בה הרבה מן האמת, ובתושב"ע יש בחינה של הדבר הזה, רק עם התגלות של א-להים חיים)

היה יהודי מעניין בשם ברוך קורצוויל (שביקר הרבה שיטות בארץ, את הציונות הקלאסית ונראלי ידוע בעיקר בגלל הביקורת על גרשום שלום..) שהיה מבקר ספרות.
וכתב על עגנון.
פעם שאלו את עגנון מה הוא התכוון בסיפור מסויים, אז הוא אמר 'תשאלו את קורצוויל'..

אפשר לומר שהיוצר מבין הכי טוב את יצירתו, אבל יש בחינה הפוכה של'צרכן' יכולה להיות הבנה הרבה יוצר גדולה ועמוקה.
והדברים ארוכים ונוגעים לקשר שלנו עם הקב"ה ואכמ"ל..
י"ח בשבט תשפ"ב 23:54
עשתה לי נחת פנימית התגובה הזו...חזרתי לספסל הלימודים לרגע. תודה על זה.
כשקראתי את הקטע עלו לי היצירות של עגנון והרבדים הרבים שאפשר למצוא בהן, ואפשר למצוא גם כאן.

@ממלא כל עלמין, אני חושבת שהכוונה של הכותב היתה שזה הרשים אותו שאנשים רואים דברים עמוקים ביצירה שלו.

 

זה מתחיל כאן וברגע הזה, ומשם זה רק מוסיף והולך.

כן, כך נראה דבר מורכב להפליא. 

 

י"ט בשבט תשפ"ב 00:25


"ואמנם כבר ידעת שהנרצה ביותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה"...

(מסילת ישרים)

י"ט בשבט תשפ"ב 00:57


האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ט בשבט תשפ"ב 00:37
האמת שלא זכיתי ככ לקרוא עגנון, בטח שלא להעמיק.
מכיר את זה מכיוונים אחרים
י"ט בשבט תשפ"ב 00:57

אתה לא יודע מה אתה מפסיד

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ט בשבט תשפ"ב 01:07
י"ט בשבט תשפ"ב 01:38
מה שהוא אומר זה לא רלוונטי לחלוטין.

כידוע, מי שנוגע בדבר - לא מעיד לא לחיוב ולא לשלילה.

אין כל הבדל - בעניין היוצר - אם הוא העיד על חיוב או שלילה -

ואין כל משמעות לטענה שאדם אחר רואה דברים אחרים - ככל שיש מישהו שמקצועו מומחיותו היא כתיבת ביקורת והתייחסות - הוא עושה את זה על סמך מומחיות שקשורה ל'שוק היצירות' הכולל - זה לא קשור ולא יכול להיות קשור באופן אישי ליוצר ספיציפי - וכמובן, שלגבי יוצר ספיציפי - הוא - או הקרובים - או הרחוקים - כל אחד ומידת הנגיעה שלו (גם רחוק, לא פעם יש לו מידת נגיעה כאשר יותר מפורסם כמו שי עגנון כותב משהו - שוב, נגיעה יכולה להיות קשורה בשאלות של חיוב וגם בשאלות של שלילה) אבל כל מי שמעיד מתוך כך - אין משמעות למה שהוא יגיד יותר מדברי היוצר בעצמו - ומכיוון שיוצר הוא היחיד שיצר - לכן הוא זה שיודע.

בודאי לא בצורה המטרילה - כפי שהטרול פה כותב 'שאלו את עגנון מה הוא התכוון ביצירה, עגנון אמר 'תשאלו את קורצוויל''. זה גם לא סביר שכך יהיה בפועל הסיפור כפי שהובא פה בהטרלה, בודאי לא הגיוני משום בחינה בסך הכל מבחינת מחשבה ספרותית ואומנותית. כמובן שלא מבחינת הוגנות וצדק. ובסוף מדובר בסך הכל באיזה צורה זולה של סיפור מלאכותי שבנוי על הרגל להתבדח על המילים 'למה התכוון המשורר'. צורה זולה של סיפור מלאכותי, שנכתבה כלאחר יד על ידי בחור טיפש שעזב את בית הספר מזמן, וגם שונא אותו מאוד - הוא מעולם לא אהב בתי ספר, אלא רק אהב את הספרים 'שלו' שהוא מאמין בהם. וכך גם כאן יצר צורה זולה למען האינטרסים שלו (וכאן, ובכן - יש לו אינטרסים נוספים, כידוע, ואכמ"ל) צורה זולה של סיפור מלאכותי, ותו לא.
י"ט בשבט תשפ"ב 00:23

לא הכי מסכימה איתה...

תחשוב שאדם יכול לשים את תמצית נפשו ביצירה, עם מסר חד כיווני, ואנשים יכולים לבוא ולגזול ממנו את מה שהוא בא להביא עם היצירה הזו לעולם.

כמעט גזל לאור יום...

לא כזה קיצוני כמו שתיארתי אבל אני באמת חושבת שכמו שיש אחריות ליוצר על מה שהוא מוציא לציבור- זא אין לו רשות לספק לציבור תוכן שפוגע במרחב הציבורי, כך גם יש לו תמיד בעלות וזכויות על היצירה שלו, ואי אפשר לקחת ממנו אותן

"ואמנם כבר ידעת שהנרצה ביותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה"...

(מסילת ישרים)

י"ט בשבט תשפ"ב 00:37
אני חושב שיש כאן שני צדדים שצריכים איזון
י"ט בשבט תשפ"ב 00:38


"ואמנם כבר ידעת שהנרצה ביותר בעבודת הבורא יתברך שמו הוא חפץ הלב ותשוקת הנשמה"...

(מסילת ישרים)

י"ט בשבט תשפ"ב 00:58

רק לא את המילים.

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ח בשבט תשפ"ב 22:01

נגע לי בהרבה נקודות בנפש.

תודה שכתבת

אין עוד מלבדו

 

(אני בת)

י"ח בשבט תשפ"ב 23:59

אתה כותב מדהים ונוגע

אשריך שזכית

י"ט בשבט תשפ"ב 00:03
תודה על זה ממש!
מדהים מדהים מדהים!
י"ט בשבט תשפ"ב 00:58

חצילים, ריגשת. תודה.

ותודה לכל מי שהגיב/ה בחום! תודה.

האם אני רץ כדי לחסוך זמן או כדי להרוויח זמן? האם אני נרדף מההעדר או רודף אחר השלמות?

"אתה יכול לזכות בכל הטוב שבכל העולמות אם תתחיל עוד פעם אחת מחדש." [שמואל פרדניק, בדרך אל הגאולה]

מנהל פורום פרוזה וכתיבה חופשית ופורום צלילים ומוסיקה - מוזמנים לבוא לבקר!

י"ט בשבט תשפ"ב 01:00
אתה כותב ממש איכותי.

תודה על השיתוף.

אולי יעניין אותך