י"ח בשבט תשפ"ב 19:17


פרשת השבוע פרשת יתרו👳‍♂️

היום נתחיל את הד"ת בספר📖 ירמיהו.

בירמיהו פרק ל"ה הפרק נפתח בציווי של ה' לירמיהו. ה' אומר לו ללכת ולהשקות🍷 אנשים בשם "בני הרכבים🚗" ביין.
אני מניח שירמיהו חשב שזו בקשה קצת מוזרה, אבל כשה' אומר דברים ירמיהו עושה אותם.
אז הוא הולך אל אותם בני רכבים, פותח בקבוק🍾 ונותן להם כוסות מלאות ביין משובח ואומר להם לשתות.
בני הרכבים... לא מסכימים.

למה?🤔 לא כי הם היו צריכים לנהוג בחזור אלא כי אביהם הקדמון, יונדב בן רכב, צווה אותם לא לעשות 3 דברים:
1. לא לשתות יין.🔞
2. לא לעבוד בחקלאות.⛔👨‍🌾
3. לגור רק באהלים.⛺

והם מקשיבים לצו שלו ולכן לא שותים יין.
ה' פונה אל ירמיהו ומשתמש בבני הרכבים כהשוואה לעמ"י. בני הרכבים הקשיבו🧏‍♂️ לאביהם ולצו שלו בעוד עם ישראל לא כל כך מקשיב לה'... זה משמש לה' כנימוק לפורענות שהוא עומד להביא על עם ישראל🇮🇱.

"טוב," אתם בטח חושבים "סיפור חמוד, אבל מה בעצם הקשר של כל זה אל הפרשה שלנו?"🤔

חז"ל אומרים🗣️ על בסיס פסוק בדברי הימים שבני רכב הם צאצאים של יתרו: _"...הֵ֚מָּה *הַקִּינִ֣ים* הַבָּאִ֔ים מֵֽחַמַּ֖ת *אֲבִ֥י בֵית־רֵכָֽב:* " (דברי הימים א ב', נ"ה)_
כידוע הקינים היו צאצאים של יתרו ואם ככה גם הרכבים צאצאים שלו.

אבל לא כל כך מובן מה הקשר🪢 ביניהם... מה משותף ליתרו ולקבוצת האנשים האלו חוץ מהקשר המשפחתי👨‍👩‍👧‍👦? האם יש להם תכונות משותפות או דימיון אחר?

אפשר ללכת לכל מיני כיוונים עם השאלה הזאת, אני אציע 2יותר ממוזמנים לחשוב על עוד ולשלוח✉️ לי!)

1. גם יתרו וגם בני רכב זכו לשכר💰 גדול מה'. על בני רכב נאמר בהמשך הפרק _"...לֹֽא־יִכָּרֵ֨ת אִ֜ישׁ לְיֽוֹנָדָ֧ב בֶּן־רֵכָ֛ב עֹמֵ֥ד לְפָנַ֖י כָּל־הַיָּמִֽים:" (ירמיהו ל"ה, י"ט)_(לא יכרת=תמיד יהיה)

ויתרו זכה ליריחו כשכר. יותר מזה על שניהם נאמר בחז"ל: "גדול הברית שכרת הקב"ה ליתרו/יהונדב בן רכב מן הברית שכרת לדוד... שהוא בלי תנאי..."
מה שבאמת גרם לי לחשוב🤔 על התשובה הזו שהדימיון ביניהם הוא בשכר.

2. גם יתרו וגם בני רכב מספקים לנו נקודת מבט ייחודית🔭 מבחוץ על מצב קיים בעמ"י.
בתחילת הפרשה יתרו מגיע אל עם ישראל ואחרי קבלת הפנים היפה שארגנו לו, הוא מסתכל על המצב שבו משה נמצא ומבקר אותו🧐. נקודת המבט החיצונית שיש ליתרו מאפשרת לו לזהות את הבעיה שיש בעמ"י- משה מעביד🥵 את עצמו בפרך בלשפוט👨‍⚖️ את העם.
יתרו הוא היחיד שיכול להבחין בזה *בגלל* שהוא בא מבחוץ. כל השאר רגילים למצב הקיים ולא רואים בו שום דבר מוזר🤷‍♂️.

בני רכב🚗 משרתים תפקיד דומה מאוד: ירמיהו משתמש במנהגים המיוחדים שלהם כדי להראות לעם ישראל🇮🇱 שאפשר ושכדאי לשמור על ציווים, גם אם הם מוזרים לנו קצת.
הם מספקים נקודת מבט חיצונית של "תרבות" אחרת שכן מצייתת ל"מצוות" משלה, מה שמאפשר לנו להתבונן🧐 מחדש בתרבות שלנו, ולזהות פגמים או נקודות שצריכות שיפור.

*סיכום*
ראינו את סיפור בני רכב בספר ירמיהו: קבוצה של אנשים שמקשיבה לצווים של יונדב בן רכב וה' משתמש בהם כדוגמא לאנשים ששומעים לאב הקדמון שלהם בניגוד לעם ישראל שלא מקשיב לה'.
ראינו את מדרש חז"ל שמחבר בין יתרו ובין בית רכב ושאלנו מה הקשר ביניהם בא ללמד אותנו.

הצענו 2 אפשרויות:
1. שניהם סמלים לאנשים שזכו לשכר גדול ונצחי מה'.

2. שניהם מספקים נקודות מבט חיצוניות שנחוצות בשביל להבין מצב קיים. המנהגים והתרבות השונה שלהם מאפשרת לנו לראות את המנהגים והתרבות שלנו בצורה מחודשת.

שנזכה לכל הדברים: שכר גדול מה' ואת היכולת להתבונן באופן מחודש גם בדברים שמוכרים לנו מגיל צעיר.


שבת שלום!🪔
מוזמנים להפיץ!📲

אולי יעניין אותך