שורה של אישים מנהלת מגעים עם גורמי חוץ שונים כדי למנוע הרס בתי הכנסת בגוש קטיף. 'הארץ' מדווח על מגעים שמנהל הראשון לציון הרב שלמה עמר עם מלך מרוקו, על מגעיו של יו"ר ש"ס אלי ישי עם אנשי ממשלו של מוברק ועל פניותיו של הרב מנחם פרומן לרש"פ ולחמאס.

גורמים נוספים הפועלים בנושא הם: מלקולם הונליין, מראשי מנהיגי יהדות ארה"ב והשר לשעבר לענייני תפוצות, ח"כ נתן שרנסקי. הללו פנו אל ממשל ארה"ב בבקשה להתנות את הסיוע לרש"פ בהתחייבות פלשתינית לשמירה על בתי הכנסת.

רה"מ התייחס לנושא בישיבתה של ועדת השרים ליישום ההתנתקות שנערכה אתמול ואמר: "כיבדנו את החלטות בג"ץ ופנינו שוב לרשות הפלשתינית שדחתה את הפניה שלנו והשיבה שיש לפרק את בתי הכנסת".

כתבתנו רותי אברהם מוסרת כי לסוגייה מתייחסת גם סוכנות הידיעות האיראנית Irna. הסוכנות מציינת כי פקיד בכיר במשרד לעניני חוץ של הרש"פ, עבדוללה עבודלה, אמר שהפלשתינים חוששים כי ישראל מבקשת להשאיר את בתי הכנסת כדי שתוכל להשאיר אחיזה בשטח וכתירוץ להתערב בעניניה של הרש"פ.

בראיון לרשת אלג'זירה אמר עבדוללה כי מדובר ב'ענין רגיש' שכן דת האיסלאם אינה מתירה פגיעה או הרס מקומות תפילה אבל "נראה לנו שישראל מנסה לטמון לנו פח. אחר כך היא תפנה לעולם ותגיד: תראו הפלשתינים הורסים את בתי הכנסת, ואינם מכבדים מקומות מקודשים ליהדות".

עבדוללה הוסיף: "אנחנו מוכנים לסייע לממשלת ישראל ולצבא לפרק את בתי הכנסת באופן ראוי ומכובד".

סוכנות אירנה טוענת עוד כי הרב מנחם פורמן רבו של הישוב תקוע שליד בית לחם, 'הנהנה ממערכת יחסים טובה עם פלשתינים ועם אנשי רוח איסלמיים', הציע להפוך את בתי הכנסת למסגדים כדי לשמרם. לטענת הסוכנות הרב אמר ש"ההלכה היהודית אוסרת באופן מוחלט על הריסת בתי כנסת. כיון שיהודים ומוסלמים עובדים את אותו האלהים, הצעתי להפוך את בתי הכנסת למסגדים כדי לשמור עליהם".