לאחרונה סערה המערכת הפוליטית סביב עקירתם כביכול של עצי הזית של פלשתינים ביו"ש. המעשה שיוחס למתנחלים עורר התבטאויות קשות מצד שרים כולל הוצאת צו על ידי שר הבטחון מופז לעקירת 3 מאחזים בגב ההר, הסמוכים למקום שבו נעקרו כביכול העצים.

ח"כ רן כהן אף הציע באחת מועדות הכנסת להציב מארבים של כוחות הבטחון ולפתוח באש על 'נוער גבעות' שלדעתו עומד מאחורי ביצוע המעשה.

אין זו הפעם הראשונה שעלילה כזו תופסת מקום נכבד בתקשורת ומעוררת תגובות פוליטיקאים. כבר בסוף שנת 03 נטען כי עצי הזית בכפר עינבוס בשומרון נעקרו על ידי 'מתנחלים'.

בימים אלה מפרסם יו"ר המטה למען ארץ ישראל אביעד ויסולי תחקיר שערך, ובו תיעד את מה שהוא מכנה
"עלילת עקירת עצי הזית". תחקירו של ויסולי מבוסס על הקלטות ועדויות מהן עולה כי מדובר בביום המתגמל את יוזמיו, הערבים בכסף ותעמולה ומשרת גם את המסייעים, השמאל הקיצוני.

להלן התחקיר שערך ויסולי:

"תרמית הזיתים הגדולה"

ביום א' 2.11.03 התגלו בכפר עינבוס שבשומרון 255 עצי זית כרותים. מדובר בכפר הנמצא במורדות הישוב יצהר ושתי גבעות התוחמות אותו ממזרח: "מצפה יצהר" ו"גבעה 725". האצבע המאשימה הופנתה באופן אוטומטי כלפי "המתנחלים", ובמיוחד "נוער הגבעות". זאת ללא בדל ראיה.

שרשרת גינויים בתקשורת ובקרב הפולטיקאים לא איחרה לבוא. עורך מעריב, אמנון דנקנר, כינה את המעשה:

"תופעה מרתיחת הדם של התעללות בפלשתינים בהקשר למסיק הזיתים העונתי" ("פוגעים בעצמנו", מעריב 7/11/03). הוא כתב כי "מבצעיהם שאבדו צלם אדם", ואף מצא את האשמים במעשה "ברור שהפושעים שעושים את הדברים באים מהגרעין הקשה של המתנחלים הקיצונים…הם אינם יכולים עוד לומר כי ידיהם לא שפכו את השמן הזה".

נוסף עליו עורך מדור הדעות במעריב, בן דרור ימיני, שכתב: "מי שממאיס את דמותה של ישראל בעולם הם בעיקר אלה שמייצגים את התדמית המרושעת והחומסת. אין כמו גודעי עצי הזיתים. אין כמו אותם גזענים בני דת משה, מיעוט מתוך המתנחלים שמתעללים בפלשתינים חפים מפשע…עראפאת החכם יודע לתת לנו לרקוד בדיוק לפי החליל שלו. הוא רוצה את גודעי העצים. הוא רוצה מאחזים." ("מי אשם בשנאת ישראל", מעריב 3/11/03)

ח"כ יוסי שריד כתב במעריב: "עצי הזית הכרותים בגדה-המערבית מקוממים לפעמים יותר מאנשים כרותים… סתם ברוטליות לשמה, ונדליזם לשם ונדליזם, הביטוי הכי גס ודוחה של הכיבוש הישראלי - הזית כמשל, הזית כממשל, זיתים כבושים…המתנחלים החוליגנים, שיבואו חשבון עם כל מי שרק יעז להתלונן, והם לא רק גודעים עצים, הם גם יורים וגודעים אנשים…גיא ההריגה של הזיתים הטבוחים…וצריך לזכור ש'המקום הזה' הוא בכלל מצפה-יצהר שהיה צריך להימחק כליל מהמפה על-פי החלטת ממשלה מה-20 ביוני השנה, כי הוא מצפה בלתי חוקי…אני רוצה לבקש סליחה מהסרן הצעיר ולומר לו - מפקד צעיר, אתה אולי לא יודע, אבל אתה מעורב עד למעלה מראש בפשע מלחמה ובפשע נגד האנושות, וזה בדיוק מה שאני רוצה להגיד גם לניצב-משנה שכמו אותו גולם - עיניים לו ולא יראה. אבל, אל דאגה, חברים, אתם בחברה טובה, בחברתם של שר הביטחון, שאול מופז, ומפקד פיקוד המרכז, משה קפלינסקי, ועוד רבים וטובים (גם המפכ"ל ייזכר כאן לרע), שכולם נגועים באותם פשעים איומים, כי לא נקפו אצבע למנוע אותם. " ("למה שונאים אותנו", מעריב 16/11/03).

ויסולי מוסיף כי מי שטען שעציו הם ש'נכרתו' הוא פאוזי חוסיין. תמונתו התפרסמה כשהוא מצטלם ליד גזע עץ ערום לכל כלי תקשורת אפשרי. לצידו הופיעה דמות ידועה בין גורמי השמאל הקיצוני "הרב" אריק אשרמן, מארגון "שומרי משפט – רבנים למען זכויות אדם". אשרמן מתגורר בכפר הערבי תמרה ופועל למען עניניהם של הפלשתינים. ביחד עם אשרמן וחבריו פעל גם ארגון שמאל קיצוני נוסף "גוש שלום", שבראשו עומד אורי אבנרי.

ויסולי מציין כי ביהודה ושומרון יש למעלה מ 2.5 מיליון עצי זית (בתוך הקו הירוק יש למעלה מ – 5 מיליון). המינהל האזרחי, אשר מנסה להילחם בתופעה של השתלטות על אדמות המדינה באמצעות נטיעות פרטיות (עפ"י החוק ביש"ע לאחר 10 שנים האדמה שייכת לנוטע), עוקר בעצמו מידי שנה כ – 3,000 עצים, ואולם גם זו טיפה בים הסגות הגבול של הפלשתינאים לקרקעות המדינה. המטע בעינבוס נטוע על אדמות מדינה. כדי לבנות את גדר ההפרדה עקרה ישראל למעלה מ – 50,000 עצי זית ללא פוצה פה ומצפצף.

עוד מתברר מהתחקיר, כי המשטרה הזמינה מקרן קיימת לישראל מומחה לייעור, עידו רסיס, שקבע כי לא היתה כריתה, אלא גיזום רגיל המטיב עם עצי הזית, וכי תוך כמה חודשים העצים ישקמו את עצמם. עדות המומחה לא הניחה דעתה של המשטרה והוזמן מומחה נוסף, ראש איגוד מגדלי הזיתים, סוהיל זידאן. הוא קבע כי העצים נחתכו במשורי יד, נדרשו לגיזום כ – 300 שעות עבודה (10 אנשים ב – 4 ימי עבודה מלאים) וכי תוך שלוש שנים הם ישובו לעצמם לחלוטין.

כחודשיים לפני האירוע יצר פאוזי חוסיין קשר עם הארגון "גוש שלום" וביחד הוכן האירוע בקפדנות. פאוזי חוסיין דובר עברית שוטפת, ובעל קשרים עם המוסד והשב"כ, טוען ויסולי. הוא מוסיף כי לפאוזי חוסיין גם קשרים הדוקים עם פוליטיקאים ישראלים, בהם אפרים סנה, רן כהן וכל ארגוני השמאל. בעיקר נהנה אותו חוסיין, כאמור "הפלאח", מקשרים הדוקים עם כל כתבי החוץ בישראל מכל אמצעי תקשורת אפשרי שיש לו נציגות בישראל (שלא לדבר על כתבי ידיעות אחרונות, הארץ, מעריב, גלץ וקול ישראל).

באותו בוקר שבו התרחש האירוע 2 בנובמבר 03 , היו בכפר עינבוס, כפר קטן ונסתר שאינו מחובר לכבישים ראשיים, כ 50 פעילי שמאל, עיתונאים ישראלים וזרים.

פאוזי חוסיין טען כי הם באו לסייע לו במסיק. הם חולקו לשתי קבוצות האחת נלוותה אליו והשניה הלכה למטע אחר עם אריק אשרמן.

מעורר תמיהה מוסיף ויסולי "כיצד דווקא באותו יום ודווקא בשני המטעים של אותו פאוזי התברר כי כל העצים 'נגזרו' , וכשראה את העצים 'הגזורים' הוא החל להשתולל, לצעוק… ולהצטלם לעשרות הצלמים ש'באורח פלא' היו אתו. את כל זה ניתן לשמוע בתיאוריו של פאוזי, כשהוא מספר זאת למהנדס היי-טק בשם טל דיין שביקש לעזור לו, והקליט שעות של שיחות אתו".

למעשה העצים נגזמו ולא נכרתו נותרו בגובה של 1.2 – 2 מ'.

ויסולי מדגיש "פלא" נוסף. באותה שעה שהתקשורת "עטה על הסיפור" הגיע לפתע גם ח"כ אפרים סנה והוא הצטלם לכל ערוץ אפשרי כשהוא קורא 'למחות את המאחזים מעל פני האדמה'.

"תופעה נוספת בלתי מוסברת היתה כי לאחר הגיזום, התברר כי הפרי נשאר על העצים. פאוזי לא עשה כל נסיון לקטוף את הפרי מהענפים הגזומים. הוא גם סרב לכל תרומה או עזרה כלשהי, וטען כי הוא מקבל את הכל ממשרד החקלאות הפלשתיני. זה לא מנע מח"כ אפרים סנה לסדר לו פיצויים ממדינת ישראל בסך 150,000 ₪, שזה הרבה יותר ממה שהיה מרויח על העצים ב – 10 שנים פוריות במיוחד".

כשנתיים וחודשיים לאחר הארוע שב ויסולי למטע "הכרות". המראה לדבריו היה של הזנחה על ידי "הבעלים". "הענפים הגזומים לא פונו והם עדיין שוכבים על הקרקע, יבשים לחלוטין. המטע לא עושב, לא נחרש וכמובן שלא הושקה. כל כולו נראה מוזנח לחלוטין. ואולם את ההפתעה הגדולה ביותר נתנו העצים 'הכרותים' – הם כולם גדלו מחדש כמעט לגודלם המקורי, עם נוף ירוק, גדול ויפה, ונותנים פרי"

סוף דבר, כותב ויסולי: "תרגיל 'כריתת' עצי הזית בעינבוס, שבוים ע"י אותו פאוזי ופעילי שמאל, בשיתוף עשרות עיתונאים ופוליטיקאים, גרף רווחי עתק לכל המעורבים בו, הן ביחסי ציבור, הן בזמן מסך והן בכסף מזומן לכיס. אותו אשרמן הודה בהקלטה כי 'אולי הפלשתינאים בעצמם כרתו לעצמם את העצים, משהו כזה, אה.. אני לא אגיד לך שזה בלתי אפשרי וראינו את זה במקומות אחרים שאנשים, הפלשתינאים, עשו פרופגנדה', ובשיחה אחרת 'יש מקומות, ואני לא נעים לי, אני יודע שיש מקומות שהפלשתינאים עשו פרופגנדה'".

ויסולי מזכיר כי ראש השב"כ יובל דיסקין טען לאחרונה בועדת חוץ ובטחון כי "הוא יודע מי כרת את הזיתים מקרב המתנחלים אך אין לו הוכחות ולכן יש להכניסם למעצר מנהלי". כמו כן, מופז כשר בטחון, הודיע ביום 14.1.06 כי הוא רוצה להרוס את גבעה 725 כי יושבים בה "מתנחלים שעקרו אלפי עצי זית במטעי הפלשתינים בסביבה".

יצויין כי היו גם היו מעצרים. ראש הממשלה דאז שרון הורה ב 14 בנובמבר 03 לשב"כ למצוא את "כורתי הזיתים בעינבוס".

"ביום 29/11/03 פשטו השב"כ והמשטרה על מצפה יצהר וגבעה 725, חיפשו את המשורים (לא מצאו אחד), ועצרו שני תושבים – איציק סנדרוי ומיכאל פאנו. למחרת הם הובאו אזוקים בידיהם וברגליהם להארכת מעצר. לאחר 4 ימים הם שוחררו".