ראש הממשלה, אהוד אולמרט אמר בישיבה מיוחדת שנערכה לזכרו של יצחק רבין ז"ל: גדולתו וייחודו כמפקד וכמדינאי של רמטכ"ל צה"ל וראש הממשלה יצחק רבין, שאנחנו מציינים היום אחד עשר שנים להרצחו הנורא בידי בן עוולה – היו ביכולת הנדירה לשלב בין הוודאי לאולי.



אולמרט אמר "רצח יצחק רבין לפני אחד עשר שנה - בידי אחד מבני עמנו - פצע פציעה קשה את הדמוקרטיה הישראלית ופקח את עינינו לראות את האמת הקשה: החברה הישראלית, על אף ההישגים האדירים שהשיגה ב-59 שנות קיומה - היא עדיין חברה בהתהוות.  אין כנראה קיצורי דרך בתהליך התבגרותה של חברה, שבחלקה הגדול היא חברת הגירה.



הדמוקרטיה הישראלית היא מקור מוצדק לגאווה - ועדיין עליה להתמודד עם איומים הנובעים מן התהליך הנמשך של מיזוג תרבויות, עדות, פלגים ומגזרים - על מסורותיהם השונות.



יום הזיכרון לרצח יצחק רבין חייב להיות יום של חשבון נפש לאומי - וגם יום של התחייבות מחודשת לקיים בתוכנו את חובת הסובלנות לדעתו של האחר. בלעדי סובלנות זאת אי אפשר לדבר על קיומה של אחדות אמיתית בתוכנו, אחדות שבלעדיה ספק אם נוכל לעמוד במבחנים שמעמידה בפנינו המציאות המזרח תיכונית.

זה חייב להיות יום של חשבון נפש – שכן הדמוקרטיה הישראלית איננה נעדרת חולשות:

העובדה שבשנתה ה-59 של המדינה מכהנת בה הממשלה ה-31 במספר – היא אחד הסימנים לכך. 





חשבון נפש מתחייב גם לאור מימצאיו המזעזעים של הסקר אשר קבע שאחד מכל שלושה ישראלים תומכים במתן חנינה לרוצח הנפשע. לסקר אין כמובן משמעות מעשית. על פי החוק, רוצח ראש הממשלה לא ייצא לחופשי לעולם - ואי אפשר להעניק לו חנינה, לא בהווה ולא בעתיד. אבל לסקר יש משמעות חינוכית וחברתית רבה ביותר.



הוא מעיד על כשל חינוכי חמור ביותר, ועל הפגיעה במה שצריך היה להיות החיסון הטבעי של חברה ישראלית בריאה. הנוגדנים הטבעיים שאמורים היו להבטיח שרוצח ראש הממשלה יושאר לעד מחוץ לחברה בישראל – נחלשו, כנראה.

מדאיג במיוחד הכשל הזה בקרב חלק מהציבור הדתי. ארבעה עשר אחוזים מהציבור הזה, ואני מדגיש – זהו ממצא מסקר דעת קהל בלבד, המקפיד לצום בצום גדליהו, ומתאבל על הרצח הפוליטי הנפשע של גדליהו בן אחיקם, לפני 2500 שנה, על פי הסקר תומכים במתן חנינה מיידית לרוצחו של ראש הממשלה. חמישים אחוזים נוספים תומכים במתן חנינה בעתיד, בעוד עשרים וחמש שנים.



דווקא מתוך ההערכה העצומה שאני רוחש לאנשי הציבור הדתי בישראל – אני קורא לראשיו לא להתעלם מנתוני הסקר, המחייב את כולנו לחשבון נפש", אמר אולמרט.