יו"ר מרץ-יח"ד ח"כ יוסי ביילין ערך היום סיור באתר הקרווילות בניצן. בראיון לערוץ 7 אומר ביילין כי ראה חשיבות להיווכח במו עיניו במצבם של המפונים אשר מצויים במצוקה אנושית לא פשוטה. "למרות ההבדלים האידיאולוגיים שאיני רוצה לבטלם, מדובר באנשים טובים שמאמינים בחזונם ודרכם ומוכנים לשלם מחיר על חזון זה. אני מכבדם ואיני רוצה שייגרם להם דבר רע כתוצאה מכך שממשלה בישראל החליטה לפנות אותם", אומר ביילין.



ביילין מתייחס בראיון לפינוי גוש קטיף, "תקדים חשוב" לקראת הסכם אפשרי עתידי. "המחיר אינו פשוט אבל אפשר לשלמו", מדגיש ביילין. ביילין מזהיר כי אם ישראל לא תגיע להסדרים עפ"י הצעות אמריקניות ואירופיות, בעוד כמה שנים, עם עליית הימין לשלטון "הוא יגיע להסדר שלא אני רציתי בו וגם לא חברי".



מצוקתם של מפוני גוש קטיף לא פשוטה, אומר ביילין, והיא נובעת מקשיי תעסוקה וגם מעיכובים במעבר לדיור קבע. לדבריו המפונים נאלצים לבזבז את כספי הפיצויים על שירות היום, ובכך מפחיתים את יכולתם לרכוש בתים בעתיד. עוד מציין ביילין את הבעיות הפסיכולוגיות שמזוהות אצל הילדים בשל משבר המעבר, "הטיפול בנושא אינו מספק". "כאיש אופוזיציה קל לי להאשים את הממשלה בקשיים אבל איני מאמין שהדבר נעשה מתוך כוונה רעה, גם אם הממשלה עשתה טעויות קשות מאד", אומר ביילין.



"טעות ידועה מראש"

ראיתי בנסיגה חד צדדית טעות ולא משום שאני רוצה לשבת בעזה אלא משום שרציתי שהדבר יתבצע בהסכם ולא כמהלך חד צדדי אומר ביילין. בנסיגה זו היה משום אפשרות 'לטעת תחושה בקרב היריב שלנו שאנחנו בורחים מטרור. כמו כן היא לא הבטיחה הסדרים בטחוניים כמו פירוז'. עם זאת, מרץ יחד תמכה לדבריו בנסיגה וזאת משום שהאמינה כי הממשלה לא תפעל עפ"י האלטרנטיבה של גוש השמאל לשלום. "כגורם שהתנגד לכיבוש ולהתנחלויות לא היינו מוכנים להיות אלו שנמנע משרון או מאולמרט לסגת". השמאל כמו גם הימין לא הופתעו לדבריו מעליית החמאס, אשר לכך 'תרמה' הנסיגה החד צדדית. "הטעות היתה ידועה מראש. לא חשבנו שנצא מעזה והכל יהיה יוצא מהכלל".



יחד עם זאת יתרון הפינוי היה "באמירה האידיאולוגית כי אם תעלה אפשרות להסדר קבע ישראלי פלסטיני, סוגית פינוי ישובים לא תעמוד נגדו. מחיר לא פשוט אבל אפשר לשלמו". הוא מוסף כי הפינוי הוכיח שניתן לפנות התנחלויות. "גם יו"ר מרץ לשעבר יוסי שריד לא האמין שניתן לפנות בית אחד ברצועת עזה. אני האמנתי שזה יכול לקרות וסברתי שחשוב שידעו שאנו חיים במדינה דמוקרטית והמתנחלים הם חלק ממנה. לכן אם יש החלטה שאינה אהובה עליהם וגם אם הם מתנגדים לה אין להם ברירה אלא לקבלה. בכך היה תקדים חשוב".



חשיבות הפינוי לדבריו אינה רק ב'תקדים' אלא גם משום שישובם של המתנחלים בחבל עזה היה טעות קשה. "מדובר בחבל ארץ צפוף ביותר, מהצפופים בעולם ולא היתה הצדקה לכך שישראלים יתנחלו במקום זה. הם לקחו שטחים לא מבוטלים של קרקע. הפינוי היה נכון הויכוח היה אם לעשותו באופן חד צדדי או באופן מוסכם והטעות הגדולה היתה בחד צדדיותו של הפינוי".



שלטון שמאל לא היה מפנה את ימית

אופן ביצוע הפינוי מוכיח לדברי ביילין כי את דרך ראייתו של הימין 'בגווני שחור ולבן כולל על השמאל'. "אני מאמין שאילו השמאל היה בשלטון בשנת 78 79 ניתן היה להגיע להסדר שישאיר את ימית אצלנו בתמורה לחילופי שטחים או דברים אחרים. בגין הלך עד הסוף, וגם שרון הלך עד הסוף בענין של עזה. משום שלא היה פרטנר או משום שהגיע למסקנה של השמאל, אבל הוא הלך מעבר להתנהגות של השמאל".





ביילין חושף כי לפני ההתנתקות שימש דווקא הוא כתובת עבור המתיישבים, שדלתו של שרון היתה סגורה בפניהם, והוא אף סייע להם. אך לא רק הוא, הוא מציין כי גם "ח"כ ממרץ חיים אורון ג'ומס ממש נלחם בממשלה על הפיצויים למתיישבים".



'להגיע להסכם כמה שיותר מהר'

כיום אחרי ההתנתקות ובמצבה הנוכחי של ישראל, ביילין סבור כי על ישראל לקבל את הצעות בייקר-המילטון והצעות העולם 'ומה שהציע השמאל, אחר כך שרון ואולמרט': להגיע להסכם קבע עם הפלסטינים, עם הסורים ועם הלבנונים, "כמה שיותר מהר", כדי לחיות בשלום. "לפי דעתי זה אפשרי. יש לכך מחיר, אבל המחיר מאמיר מפעם לפעם, ויכול להיות שאם נמתין כמה שנים והימין יעלה לשלטון, בסוף יגיע להסדר שלא רציתי אותו וגם חברי לא".



'בעד הרחבת העם היהודי'

אתמול נדחתה הצעת חוק שהציע ביילין לקבוע כי מי שאביו יהודי יירשם כיהודי. ביילין מסביר את מניעי הצעתו: "יש לנו בעיה דמוגרפית והיא לא תפתר ע"י טרנספר. יש אלפי אנשים שחיים כאן ומגדירים עצמם כיהודים וכל חטאם הוא שאביהם יהודי ולא אימם. אני מבין את נקודת ההשקפה הדתית וקטונתי מלנסות לשכנע רבנים שבעולם של ד.נ.א. ואמהות פונדקאיות, אין טעם להגדיר לפי האם".



ביילין מוסיף כי הצעתו "מנוגדת להלכה אך אינה סותרת אותה". אנחנו מקבלים במדינה יהודים שהתגיירו בגיור רפורמי, אשר בעיני היהדות ההלכתית הם ממילא אינם יהודים, הוא אומר. "ניתן במדינה לקבל שחלק מהעם היהודי יהיו גם אלו שאמם אינה יהודיה וכאשר הם ירצו להתחתן עם יהודי אורטודוקסי הם יתגיירו בגיור אורטודוקסי".



למעשה "אני מציע להגדיל את חלקו של העם היהודי וקשה לי להבין את ההנתגדות שבאה דווקא מצד אלו שמבינים את הבעיה ורוצים את פתרונה. אינני מתכוון לפעול באופן אנטי דתי ולא ניתן להצביע עלי כמנהיג מפלגת שמאל חילונית, כמי שיש לו בעברו ענין אנטי דתי. אני מכבד מאד ומעריך אבל יש מקום לדלת נוספת לעם היהודי, הדלת הלאומית. מי שמבחינה לאומית הוא חלק מהעם שלי. דתית הוא אינו מוכר ויכירו בו רק לצורך מרשם. אין מדובר במהלך נגד היהדות אלא בעד הרחבת העם היהודי".