חילול שבת ברכבת ישראל: המשבר הבא?

פרשה חדשה מאיימת על יציבות הקואליציה. לטענת בכיר ברכבת ישראל החברה מבצעת חילולי שבת המוניים. הרכבת: העבודה - ע"י גויים.

שמעון כהן , ה' בטבת תשס"ז

עבודות בעייתיות ברכבת ישראל
עבודות בעייתיות ברכבת ישראל
ש. כהן. ערוץ 7
לאחר פרשת חילול השבת באל על, מאיימת פרשה חדשה של חילול שבת לאיים על שלמות הקואליציה. לטענת בכיר ברכבת ישראל החברה מבצעת חילולי שבת המוניים.


הלובי הדתי בכנסת יתכנס בקרוב לדיון על מה שמוגדר כ"חילולי השבת ההמוניים בעשרות אתרים בהם בונה רכבת ישראל גשרים". פניות הועברו לאולמרט והשרים מופז וישי.

ראשיתה של הפרשה היא בהחלטתה של רכבת ישראל לבנות הפרדות מפלסיות שימנעו כל מפגש פיזי בין רכבת וכלי רכב או הולכי רגל. זאת בעקבות התאונות הקטלניות שהיו בשנתיים האחרונות. על פי הנתונים הידועים קיימות בישראל למעלה מ-500 נקודות מפגש של מסילות רכבת, והתוכנית היא להפריד את כולם על ידי גשרים או מנהרות. בשלב הזה הוצאו כ-40 אתרים לביצוע ההפרדה בשלב הראשון ועוד 4 נקודות מפגש נמצאים כעת בשלבי מכרז. בין הזכיינים נמצאים גם חברות מוכרות כמו נתיבי איילון, יפה נוף, מוריה ואחרים.

לחברי הכנסת מסיעת יהדות התורה הגיעה עדותו של בכיר ברכבת ישראל שמוגדר ע"י הח"כים כ"מצוי היטב בפרטי הפרויקט". הבכיר דיווח בזעם על כך שהעבודות לבניית הגשרים נעשים בידי רכבת ישראל במהלך ימי השבת. זאת כדי למנוע הפרעה למהלך התקין והסדיר של העברת סחורה ובני אדם ברכבת במהלך ימות השבוע. לדברי הבכיר העבודות מבוצעות בניגוד לחוק וגורמות "לחילול שבת המוני של מאות פועלים, מהנדסים, מפעילי ציוד כבד, וכן מפקחים מטעם רכבת ישראל".

לדברי הבכיר, כפי שנמסרו לח"כים כדי לפתור את מצוקת העבודה בימות השבת קיבלה רכבת ישראל היתר מרבנים לביצוע העבודות בידי גויים במהלך ימות השבת, "אולם האמת היא, שאת הגשרים לא בונים רק גויים, אלא מאות יהודים משתתפים בזה, וכנ"ל שהעבודות מתבצעות בלמעלה מארבעים אתרי בניה של מפגש המסילה עם הכביש. ובנוסף לפועלים עצמם יש עוד מהנדסים ומפקחים מטעם משרד התחבורה ורכבת ישראל, אשר באים למקומות הבניה לפקח ולערוך מדידות, והכל מתוך חילול שבת מדי שבוע בשבוע. בימים הקרובים יוצאות למכרז עוד ארבעה הפרדות מפלסיות מה שיגביר את קצב העבודות ביום שבת".

עוד מספר הבכיר כי "החמור ביותר הוא, שמפקחי ומהנדסי הרכבת קבלו הוראה ברורה, שכאשר הם נמצאים באתר הבניה בשבת והם רואים איש זר מתקרב למקום, עליהם לברוח מיד מחשש שמדובר בפקחים של משרד התמ"ת".

לטעמו של הבכיר המתלונן מדובר בקשר של שתיקה בין כל הגורמים הנוגעים לביצוע העבודות.

יצוין כי העבודות, אם אכן הן מבוצעות באופן זה תואמות לאמור בחוברת המכרזים שהונפק למתמודדים השונים על ביצוע העבודות - הכוללות בניית גשרים בכל נקודות מפגש בין מסילת הרכבת לכבישים או שבילים להולכי רגל. בחוברת זו נכתב: "כדי להבטיח קיום תנועת רכבות סדירה יחויב הקבלן לעבוד ב"מבצעים". עבודה במבצע, פירושה עבודה בלילות, בשבתות, חגים או בפרקי זמן קצרים ומוגדרים מראש...".

יצוין כי הבכיר המתלונן מציין בדבריו שאת העבודות ניתן לבצע באופן אחר שייאפשר את המשך שמירת השבת. הוא מבאר את דבריו ואומר כי "ההפרעה לתנועת הרכבות בעת בניית הגשרים, היא רק כאשר הבניה מתבצעת בשיטה הישנה של בניה מקורות בטון, כיוון שלהנחת קורות אלו על עמודי הבטון דרוש זמן רב. אבל זה כבר 25 שנה שכל מדינות אירופה בונים גם בשיטה חדשה של גשרים על בסיס של קורות פלדה מודולריות, שאותן אפשר להרכיב בסמוך למקום המסילה, ולהניחם בשלימות מעל מפגש הרכבת והכביש במשך פחות משעה. ולזה מספיק הזמן שבין הפסקת תנועת הרכבות ביום ששי, עד לכניסת השבת, אפילו בימי החורף".

הוא מספר עוד כי לפני זמן רב יצאו נציגי מע"צ ורכבת ישראל לביקור בארצות שונות כדי לעמוד מקרוב אחר ההצלחה של השיטה החדשה. מהנדסי הרכבת חזרו מחו"ל עם המלצות חמות, אולם משום מה הדבר אינו מיושם.

"חשוב לציין, כי הבניה בשיטה הנהוגה כיום, היא פרויקט לעשרות שנים, כאשר בינתיים ממשיך המצב המסוכן של מפגשי המסילות עם הכבישים לגבות קרבנות ח"ו. אולם השיטה החדשה מקצרת את הדרך בשנים רבות מאד. ולכן מדובר כאן לא רק במחדל של חילולי שבת שלא לצורך, אלא גם בעניין של סכנת נפשות", אומר הבכיר לחברי הכנסת.

לטענתו גם שר התחבורה, שאול מופז, מודע לשיטה יעילה זו שאמורה גם לקצר את בניית ההפרדות המפלסיות בצורה דרסטית וגם לפתור את בעיית חילולי השבת, אולם "באופן תמוה למדי יש מי שמעכב זאת מסיבות לא ברורות. לא מן הנמנע שמעורבים כאן שיקולים שאינם ממין העניין", הוא אומר ורומז לבעלי אינטרסים הנוגעים לפרוייקט.



חבר הכנסת הלפרט מיהדות התורה מציין כי ביצוע העבודות והמכרזים של הרכבת באופן זה, מהווה פגיעה גם בשוויון הזכויות וההזדמנויות, היות ולקבלן דתי או חרדי אין שום אפשרות לגשת למכרז כזה. לדברי הלפרט בידיו פרטים אישיים של קבלן עבודות מפורסם שניגש למכרז ונאמר לו מפורשות שעיקר העבודות ייעשו בשבתות ובחגים, ושהעבודות יימשכו לאורך הרבה שנים. כל אתר בניה של גשר אורך כשלש שנים, וכאמור קיימות כ-500 אתרי בניה. לדברי הלפרט "אמנם, נאמר לו שאפשר להעסיק פועלים לא-יהודיים, אולם, בפועל אין אפשרות לעבוד רק עם פועלים נכריים וכל קבלן מוכרח להעסיק עשרות יהודים בשבתות וחגים. הקבלנים מסרו עוד, כי הוזהרו שלא לדבר עם כלי התקשורת ועם פוליטיקאים על הנושא הזה".


מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי "רכבת ישראל מבצעת עבודות בשבת באמצעות חברות קבלניות המעסיקות בשבת פועלים שאינם יהודים. והיה ומתבצעות עבודות בשבת על ידי עובדי הרכבת אלו מתבצעות באישור משרד העבודה ועל מנת שלא להפסיק את תנועת הרכבות בימי חול ולפגוע בשירות לנוסעים".

הנהלת הרכבת מוסרת כי "רכבת ישראל מכירה בחשיבות ומודעת לרגישות נושא העבודות בשבת כל העבודות מתבצעות אך ורק לאחר קבלת היתר ממשרד התמ"ת בהתאם להוראות החוק.

רכבת ישראל משתדלת לצמצם למינימום ההכרחי את היקף העבודות המתבצעות בשבת". עוד מציינים שם ש"רובן המכריע של העבודות נועדו לשיפור רמת הבטיחות (לדוגמא ביצוע הפרדות מפלסיות וביצוע פעולות תחזוקה הכרחיות לשמירה על תקינות המסילה)".

בתגובת רכבת ישראל נמסר עוד ש"רכבת ישראל נמצאת בקשר ישיר מול משרד התמ"ת בעניין זה".


כאמור, אם לא יחולו שינויים בהתנהלות העבודות הרי שבכוונת הלובי הדתי של הכנסת לקיים פגישה דחופה עם ראשי הסיעות ובעקבותיה בכוונתם לדרוש משר התחבורה ומהנהלת רכבת ישראל להפסיק את חילולי השבת ולבצע את העבודות בימות החול, בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה, ובהתאם למגוון האפשרויות הקיימות, גם אם הדבר כרוך בשינויים מהתוכניות הקיימות.


חבר הכנסת מאיר פרוש אומר שנודע לו מלשכת השר אלי ישי כי בוטלו היתרי העבודה שניתנו לעבודות האמורות, ואם אכן כך הוא הרי שיש מקום לתקווה לשינוי ולהסדרת הפרשה.