האיסור על פיטום אווזים נכנס לתוקפו באפריל האחרון. כתב האישום הינו תולדה של עבודת אכיפה מאומצת של יחידת הפיצו"ח במשרד החקלאות אחר המגדלים לשעבר



משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגיש הבוקר לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום תקדימי באשמת פיטום אווזים. כתב האישום הוגש נגד האחים לגזיאל, ממושב בן זכאי, שגידלו אווזים במשך שנים רבות באשמת עינוי בעלי חיים, התעללות והתאכזרות, בניגוד לחוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), תשנ"ד – 1994.



במשרד החקלאות מספרים את סיפור המקרה, ולטענת אנשי המשרד סמוך לכניסת איסור פיטום האווזים בישראל לתוקף בחודש אפריל אשתקד, ביקשו האחים לגזיאל אישור להאכיל באופן חופשי אווזים במשקם. האכלה חופשית, ללא פיטום, מותרת עפ"י חוק ועל כן המשרד לא התנגד לכך.



בבדיקות תכופות שערכה יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) של המשרד במשקים נמצאו אווזים שאכלו בצורה חופשית, ללא פיטום. במקביל, התבצעה בדיקה במשחטה על מנת לבדוק האם מגיעים מהמשקים של האחים כבדים מפוטמים. בכל הבדיקות לא נמצאו עדויות לפיטום.



בעקבות תלונה שהתקבלה במשרד, נחקרו העובדים הזרים שהועסקו אצל האחים לגזיאל. במהלך חקירתם, סיפרו העובדים כי שבוע לאחר שהאכילו את האווזים באופן חופשי, הורו הנאשמים לעובדים הזרים לפטם את האווזים. על פי ממצאי החקירה הלעיטו העובדים הזרים כ- 2,000 אווזים מדי יום אצל כל אחד מהנאשמים. בכל המשקים בוצעו חיפושים ונתפס והוחרם ציוד המשמש לפיטום אווזים.



על פי כתב האישום, בהוראת הנאשמים ובהנחייתם, הגדילו העובדים הזרים בהדרגה את מס' הפעמים בהם הולעטו האווזים מדי יום ואת כמויות תערובת המזון בכל הלעטה. כתוצאה מההלעטה הכפויה נגרם כאב וסבל גופני לאווזים.



מתוך כתב האישום עולה כי בחלק מן המקרים חתכו הנאשמים את גופות האווזים והוציאו את הכבדים על מנת לבדוק את איכות ההלעטה שבוצעה ע"י העובדים הזרים. במקרים בהם נמצאו כבדים גדולים במיוחד שולם לעובדים הזרים "בונוס" מיוחד. כך מאשים משרד החקלאות.



לנוכח אלה, בנוסף לאישומים בגין התעללות והתאכזרות לבעלי חיים נאשמים האחים לגזיאל בשחיטה לא חוקית של עופות, מחוץ לבית השחיטה בניגוד לתקנות מחלות בעלי חיים (בתי שחיטה לעופות), תש"ך – 1960.