היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בפיקודו של תת ניצב שלומי איילון תחקור את ראש הממשלה אהוד אולמרט, כך החליט מפכ"ל המשטרה משה קראדי. תת ניצב שלומי איילון אשר נכנס לתפקידו לפני כארבעה חודשים.

פרקליט המדינה הורה הערב לפתוח בחקירה בענין מעורבות רה"מ אולמרט בהליכי הפרטת בנק לאומי. כך נמסר בהודעת משרד המשפטים לפני זמן קצר. על פי ההודעה, פרקליט המדינה, ערן שנדר, הורה היום לראש אח"מ במשטרת ישראל, ניצב יוחנן דנינו, לפתוח בחקירה נגד רה"מ אהוד אולמרט, בהליכי הפרטת בנק לאומי.



במכתבו אל ניצב דנינו, מציין הפרקליט שנדר כי "ביום 25.10.06 העביר מבקר המדינה אל היועץ המשפטי לממשלה, בהתאם לסעיף 14(ג) לחוק מבקר המדינה, חומר שנאסף אצלו בהקשר למעורבותו של מר אולמרט בעניין האמור, בעת ששימש כשר אוצר. בעקבות בחינה ראשונית של החומר בפרקליטות המדינה פנה פרקליט המדינה לראשונה אל ראש אח"מ ביום 29.10.06, וביקש ממנו לקיים בדיקה מקדימה של החשדות, שתבוצע ע"י משטרת ישראל. כל זאת, על מנת לקבל החלטה מושכלת באשר לטיב החומרים שנאספו בידי המבקר ומקורם, גם באמצעות תשאול גורמים נוספים שהיו מעורבים בהליכי ההפרטה, מעבר לאנשי החשכ"ל שהופיעו בפני מבקר המדינה".



בהודעה נמסר עוד כי "ממצאי הבדיקה המקדימה הובילו למסקנה כי התגבשה תשתית ראייתית המצדיקה פתיחה בחקירה פלילית".



במשרד המשפטים מציינים כי את ההוראה לפתוח בחקירה פלילית נתן פרקליט המדינה כיון שהיועץ המשפטי הודיע כי הוא מנוע מכך בשל היותו בניגוד ענינים, כיון שאחותו, ימימה מזוז נטלה חלק בהליך ההפרטה מתוקף תפקידה כיועצת משפטית של משרד האוצר. "לפיכך, הוטל על פרקליט המדינה למלא את מקומו של היועץ המשפטי לממשלה לעניין זה".



כפי שצויין, הורה היום פרקליט המדינה על פתיחה בחקירה פלילית של החשדות, והטיל על המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, בראשות עו"ד אביה אלף, ללוות את החקירה".



עם פרסום הכוונה להודיע על פתיחת חקירה פלילית נגד אולמרט, ביום ג' שעבר, אמרו אנשיו כי כל מהותו של הדיווח בערוץ 10 אינה אלא ספקולציה וההערכה בלבד. אנשי פמלייתו של אולמרט שהתלוו אליו לביקור בסין אמרו כי כל מידע על החקירה הצפויה להיפתח לא הועבר לאולמרט או לאנשיו ועל כן הם מבינים שאין מדובר במידע מוצק ומהימן. גם היום, עם פרסום החלטת פרקליט המדינה אומרים אנשיו של אולמרט כי הם לא הופתעו לאחר ההדלפה הנבזית. לדבריהם, ראש הממשלה גאה במעורבות שלו בטיפול במכרז של בנק לאומי, הליך לדבריו שבוצע לעילא ולעילא תוך פיקוח של כל הגורמים המקצועיים.