"ספרי הלימוד האלה לא מחנכים את הילדים, אלא עושים להם תעמולה," כך אמרה אתמול הסנטורית הילארי קלינטון, המתמודדת לנשיאות ארה"ב, אחרי שהוצג בפניה מחקר שהוכן על-ידי מכון "מבט לתקשורת פלשתינית".

המחקר מגלה כי ספרי הלימוד החדשים של הרשות הפלשתינית לכתה י"ב מציירים תמונת עולם ללא ישראל, מציגים את הסכסוך בין הפלשתינים לישראל כמאבק אסלאמי, ומעודדים את התלמידים לראות את ישראל, ארצות הברית ואת המערב כאויבים.

בפגישה עם איתמר מרכוס אמרה הילרי קלינטון: "אני מאמינה שהחינוך הוא אחד המפתחות לשלום בר קיימא במזרח התיכון, ומשום כך אני מודאגת מאוד מהממצאים האלה. העלינו את הנושא הזה לראשונה לפני מספר שנים, ועוד לא הייתה ברשות הפלשתינית התנערות מההסתה באופן הולם. מה שמטריד עוד יותר מכך, הוא שנראה שהבעיה הזו אף החמירה".

המחקר, "מסכסוך לאומי למאבק דתי: ספרי הלימוד הפלשתיניים החדשים לכיתה י"ב," נכתב על ידי איתמר מרכוס, מנהל "מבט לתקשורת פלשתינית," וברברה קרוק, סגנית מנהל מכון המחקר, מנתח שמונה ספרי לימוד חדשים שנכנסו לשימוש בסוף שנת 2006.

על פי המחקר, ספרי הלימוד החדשים יוצרים תמונת עולם, הן באופן מילולי והן באופן ויזואלי, שבה ישראל אינה קיימת. הם שוללים את זכות הקיום של ישראל, ומתארים את הקמתה כ"אסון שלא היה כמוהו בהיסטוריה."

מהמחקר עולה כי הספרים מעודדים את התלמידים לראות את עצמם כקורבנות מעצם קיומה של ישראל, ומונעים מהם לראות את ישראל כשכנה לגיטימית שיש לחיות איתה בשלום. ספרי ההיסטוריה מתעלמים כמעט לחלוטין מקיומו של תהליך שלום. המסרים האלו מעוצבים תוך הצגת הסכסוך עם ישראל כמאבק דתי להגנה על שטח אסלאמי, ואינם משאירים אצל התלמידים אפשרות או צידוק דתי לעמדה חיובית, או אף ניטרלית, כלפי ישראל.

ספרי הלימוד מציגים גם את ארצות הברית והמערב במונחים שליליים, כשהם מתארים את יחסיהם עם העולם הערבי-האסלאמי כ"התנגשות ציוויליזציות." הספרים מלמדים שארצות הברית מנצלת את זכויות האדם ומפרה את החוק הבינלאומי ההומניטארי. ספרי הלימוד מלמדים בהרחבה על התמיכה הכלכלית של ארצות הברית בישראל, בזמן שהם מתעלמים לחלוטין מהתמיכה הכלכלית האמריקנית המסיבית בתשתיות הרשות הפלשתינית.

איתמר מרכוס אמר לסנטורית קלינטון כי "אם ילמדו את הצעירים הפלשתינים שהסכסוך הוא דתי ולא טריטוריאלי, לא תהיה עוד אפשרות להגיע לפשרה, והדבר יבטיח דור חדש לסכסוך".

הספרים לכתה י"ב שנבדקו במחקר של "מבט לתקשורת פלשתינית" הם הספרים העדכניים ביותר שנכתבו על ידי 'המרכז הפלשתיני לפיתוח תכניות לימוד.' מנהל 'הוועדה הפלשתינית לתכניות לימוד', ד"ר נעים אבו אלחומוץ, הוא איש פת"ח ותיק, אשר מונה כשר החינוך הגבוה ברשות הפלשתינית בשנת 2002, בתקופת שלטונו של יאסר ערפאת, והמשיך בתפקידו גם בתקופתו של מחמוד עבאס (אבו מאזן).

"משמעותית מאוד ומטרידה היא העובדה שהספרים האלה כוללים מרכיבי אידיאולוגיה המזוהים בדרך כלל עם חמא"ס - כמו השלילה המוחלטת של זכות קיומה של ישראל, והצגת הסכסוך עם ישראל כמאבק דתי," אומרת ברברה קרוק, אחת ממחברי המחקר. "אך האידיאולוגיה הזו נוסחה והיא מועברת לצעירים הפלשתינים על ידי מחנכים שהם אנשי פתח ותיקים, לא על ידי חמא"ס."