יו"ר ועדת חוקה ומשפט בעבר, חבר הכנסת מיכאל איתן סבור שלא בהחלפת מפכ"ל תבוא התשועה לחברה בישראל, שכן לדבריו הריקבון במערכת הציבורית בישראל בכלל ובאכיפת החוק בפרט הוא כללי ושורשי.



בראיון ליומן הצהרים של ערוץ 7 קובע ח"כ איתן כי התרבות הישראלית מושתת ברובה על תרבות הסמוך וה'יהיה בסדר' ולטעמו הסיבה היא עצם העובדה ש"המדינה קמה על בסיס אלתור. היו לנו הרבה אילוצים – אויבים, מנדט, עליה חפוזה וכו'. המדינה בצעירותה הפנימה את תרבות האלתור. כך התגלגלנו מיום ליום וממהלך למהלך. הגרוע ביותר הוא שזה הצליח לנו. עובדה שהמדינה התפתחה והפכה לאחת המדינות המפותחות בעולם, אם כי במקום נמוך מהמדינות הללו, אבל יש לנו הישגי רבים. הרע הוא שאנחנו נמצאים היום בפרשת דרכים. לפי שיטת הקומבינות היינו יכולים להגיע עד לכאן אבל מכאן והלאה כדי לטפס לצמרת העולם ולהפוך אור לגויים אנחנו צריכים לומר די לאלתורים, לעבוד חזק על תשתיות ולא לחשוב רק על כותרות החדשות הבאות צריך לחשוב איך רואים את החזון לטווח ארוך יותר".



עדות נוספת לתרבות העיסוק ביומיומי על חשבון הראייה ארוכת הטווח מוצא איתן גם בהיעדר חוקה לישראל. לדבריו ההנהגה מעדיפה להשאיר את המציאות הנוכחית כיוון שהיא חוששת להתמודד לעומק בשאלות של דת ומדינה. "אנחנו לא רוצים לגעת בבעיות ומבקשים להשאיר את המצב כמות שהוא".





חבר הכנסת איתן פורט דוגמאות לחולשת מערכת אכיפת החוק וקובע "כל התשתיות רקובות. אנשים נהרגים בסכסוכים על מקומות חניה. ילדים בבתי ספר מותקפים. קשישים לא יכולים לחיות בשקט. אז מה אומרים לנון עכשיו? שמותר לירות בפורצים כי אין ברירה. הבעיה נמשכת כשתופסים את הגנבים ואז אין מולם תביעה".



איתן מספר על 13,000 תיקי חקירה שנסגרו בשל מצוקת כוח אדם "13,000 תיקים שהוכנו לעבריינים נזרקו גלל שלא היו מספיק תובעים. זה אחרי שהכינו תיקים עם מעצר, איסוף ראיות וכו'"



"כשתיק כבר מגיע לבית המשפט הטיפול בתביעה לוקח חודשים ושנים ובהם העבריין מסתובב ברחוב והציבור לא מרגיש את אכיפת החוק. אחר כך בבתי הסוהר, מעבר להורדת השליש אסירים מקבלים הנחה נוספת של מספר חודשים הקלה בעונשם רק בגלל שאין מקום בבתי הסוהר. בעתיד יהיו הנחות יותר כי המצב לא יהיה קל יותר", אומר איתן.



ח"כ איתן קובע כי גם סוגיית שיקום העבריינים וסוגיות נוספות נעשות "ללא תכנון ומחשבה. אין מי שחושב ומתכנן ןלטווח רחוק. לפחות שהכל יעבוד על מאגר מידע אחד..."



"לצערי מציאות הטיפול המאולתרת הזו מובילה בהרבה תחומים. וכאן אנחנו בפרשת דרכים אפם נהיה זנב לאריות אור ראש לאריות. לשם כך אנחנו צריכים לפעול בהשקעה בתשתיות".



את תחושותיו משייך איתן גם לסוגיית העיסוק בחילופי המפכ"ל. "כמה אנרגיות ומאמצים אנחנו מפעילים בשאלת המפכ"ל הבא וזהותו. יש לזה אמנם חשיבות אבל זו לא הבעיה המרכזית שלנו. למה אין ועדה שקובעת מתי ילכו אזרחי ישראל ברחוב בלי שמישהו יכה אותם. מתי יגיעו ימים שילדים ילכו לבתי ספר בלי שיתקפו אותם. אז אמנם אפשר לומר שבגלל מסמר אחד נופלים בקרב ואכן אין לזלזל בכך, אבל נראה לי שבהתעסקות בפרשות מסוימות אנחנו מתעלמים מהתופעה הכללית. האם עכשיו אחרי החילופין שאנחנו מבצעים יהיה שינוי שיביא לכך שיבוא פתרון לכל החולאים במערכת? החולאים הללו לא יפטרו אם לא נתקן אותם מהשורש. יש לנו משטרה שצריכה טיפול שורש ולא חילופין של אדם זה או אחר", אומר איתן.

להאזנה לראיון