האם מהפך בתחום אבחון ליקויי למידה? המרכז לחקר המוח באוניברסיטת חיפה מבטיח כי פיתוחו של מבחן חדש, לאבחון לקויות למידה, "אלו"ל", יחסוך להורים אלפי שקלים ויבטיח אבחונים שוויוניים.

המבחן יאבחן לקויות למידה בקריאה, כתיבה, שפה שניה, מתימטיקה ואנגלית. המבחן שמיועד לכיתות א-ו' ייערך בבתי הספר ועל אחריותם. 



מרכזת הפרוייקט הפרופ' צביה ברזניץ אומרת כי ממחקרים שערך המרכז עולה כי אחוז התלמידים הסובלים מליקויי למידה עומד על כ-16.5%, "אולם בשנים האחרונות אחוז זה במערכת החינוך עלה והגיע לכ 30%. מירב האבחונים המראים כי הם סובלים מלקות למידה כלשהי מגיעים ממכוני מחקר פרטיים. משרד החינוך לא מסוגל להתמודד עם מספר כה גדול של תלמידים שלפתע זקוקים לטיפול ועזרה".

ברזניץ מציינת כי אין כיום בארץ מבחן אחיד  לאבחון לקויות למידה ולמעשה כל מכון פרטי מקיים מבחנים שונים, כך שאותו הילד יכול להיות מאובחן בצורה שונה בכל מכון ומכון.  אבחון כזה עולה אלפי שקלים, ומקשה על הורים רבים שילדיהם זקוקים לאבחון. " במרכז לחקר המוח ולקויות למידה החלטנו לעשות סדר בדברים. פיתחנו שיטת אבחון, שניתנת ברמת הכיתה ולא ברמה הפרטנית. ברגע שכל התלמידים בארץ עוברים בדיוק את אותו המבחן, ניתן לדעת מהי הנורמה ומיהו החורג מהנורמה וזקוק לעזרה", ציינה פרופ' ברזניץ.



המבחן החדש, אותו יעברו הילדים בכיתת הלימוד שלהם יחד עם שאר בני כיתתם, יכול לאבחן לא רק ליקוי או קושי בלמידה, אלא גם אם מדובר בעיכוב קל שעליו יכול התלמיד להתגבר בתוך זמן קצוב, אומרת ברזניץ.  היא מוסיפה כי לאחר פילוח תוצאות המבחן יוכלו המאבחנים לדעת האם מדובר בליקוי או קושי שנובע מסיבות שונות.

גם הטיפול שמוצע במסגרת התוכנית החדשה שונה מהמקובל. "בעזרת פילוח התוצאות אנחנו יכולים לדעת לא רק את נקודות החולשה של הילד, אלא גם את נקודות החוזק שלו ובהתאם לכך יוצע טיפול הולם מבוסס בלקויות למידה" אמרה פרופ' ברזניץ.

עם זאת, במרכז צופים כי המבחן החדש יעורר אנטגוניזם בקרב מי שתיפגע פרנסתם, המכונים הפרטיים, "המבחן החדש ישים סוף למבחני האבחון לעשירים בלבד. בנוסף, אני בהחלט מאמינה שדרך שיטת האבחון החדשה תרד כמות הילדים שכיום מאובחנים כסובלים מלקות למידה", ציינה פרופ' ברזניץ.