באחרונה דווח על ההחלטה אותה קיבלה ממשלת ישראל לאשר פתיחת משא ומתן מול ממשלת הרש"פ לרכישת גז ממרבצי הגז שמול רצועת עזה.



נזכיר כי כפי שדיווחנו ביום ההחלטה מול שרי הממשלה עמדה גם השאלה הבטחונית של העברת כספים לידי ממשלת החמאס. כזכור, מדובר בעסקה בה לפי ההערכה יועבר לידי הרש"פ סכום של כמאה מיליון דולרים מדי שנה.



תנועת אומ"ץ מעלה בימים אלה מספר תמיהות וסימני שאלה סביב פרשת עסקת הגז, הן באשר לימים בהם החלה נרקמת העסקה תחת כהונת אריאל שרון והן בימים אלה בהם החליטה כאמור הממשלה לקיים את המו"מ.



התנועה פנתה במכתב אל מבקר המדינה ובו היא תובעת לבדוק מספר נושאים בעלי משקל.



העמותה טוענת בפנייתה כי ככל הידוע לה בודק משרד מבקר המדינה זה מכבר אספקטים שונים ותמוהים של הענקת זיכיון שנוי במחלוקת משפטית לחברת "בריטיש גז" להפקת הגז מול עזה ב- 1999 ע"י ממשלת ישראל, בתמיכתו הגורפת של ראש הממשלה דאז אהוד ברק, ומבקשת לצרף לבדיקה אספקטים נוספים, חלקם גלויים וחלקם טעונים בדיקה יסודית ולעכב בשלב זה את החתימה הסופית על ההסכם.



לטענת ראש העמותה אריה אבנרי הנושאים שטעונים בדיקה הם:



1. בשעתו עיכב ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, את השלמת העסקה בנימוק שהיא עלולה לממן את ארגוני הטרור הפלשתינאים, מאז הוקמה הממשלה הפלשתינאית בראשות החמאס. האם ננקטו צעדים כלשהם כדי להבטיח שתשלומי המדינה תמורת הגז לא יזיקו לאינטרסים הביטחוניים של ישראל?



2. מדוע לא הוצגה עמדתם של גורמי הביטחון בישיבתה האחרונה של הממשלה, שבה אושר עקרונית לחתום על העסקה עם חברה, שבה שותפה הרשות הפלשתינאית?



3. האם נבדק המידע שנמסר ע"י איש העסקים יוסי מימן מבעלי ספקית הגז emg שלפיו שותף בחברת "בריטיש גז" איל ההון הבינלאומי מרטין שלאף, שהינו ידיד משותף של ראש הממשלה אהוד אולמרט ושל השר לעניינים אסטרטגיים אביגדור ליברמן (שמו של שלאף הזוכר בכמה חקירות של פרשות שחיתות שבהן מעורבים אישים בכירים במדינה).



4. האם תינתן ערבות מדינה בנושאי רכישת הגז והשיווק? במקרה זה, האם ספקיות הגז האחרות יכולות לסכל את מימוש ההסכם בנימוק של אפלייתן לרעה?



5. האם אישור ההסכם עם חברת "בריטיש גז" ללא מכרז יעמוד במבחן בג"ץ, נוכח טענת אפליה אפשרית מצד חברות גז אחרות?