מיום שנפגעתם בתאונת עבודה בין אם אתם שכירים או עצמאיים עשויה להיות לכם זכות תביעה כפולה!!! הן במוסד לביטוח לאומי והן מול המעביד או בד"כ חברת הביטוח שלו המעניקה לו כיסוי מיוחד למקרים כאלו. כמובן ששני גורמים אלו לא יהיו נלהבים להעניק לכם את הפיצוי המקסימלי שמגיע לכם. לכן, כדאי שתדעו כיצד תוכלו להתמודד מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברות הביטוח בדרך שתביא למקסימום סכום פיצוי שיגיע לכם. עצות מועילות לפני מעשה.



- העלו על כתב פרטי המקרה



עליכם להעלות על כתב בצורה מסודרת בסמוך למועד הארוע את נסיבות הארוע. רישום זה יבטיח מניעת אי בהירויות בעתיד למקרה וישתכחו פרטים חשובים.



אם התאונה שעברתם הינה תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, יש לרשום גם את מספר רישוי הרכב הפוגע, וכן שם, מספר תעודת זהות וכתובת הנהג הפוגע ולפנות למשטרה לקבלת אישור משטרה על תאונת דרכים כשאתם מצוידים ברישיון נהיגה, רישיון רכב תעודת זיהוי ואישור רפואי ראשוני על הפגיעה (תעודה מחדר מיון או מרופא בקופת חולים).





- העלו על כתב פרטי העדים לתאונה



על מנת שבעתיד תוכלו להוכיח בנקל את נסיבות התאונה עליכם לחזק את אמינות תביעתכם ע"י הבאת עדים לתאונה מזמן אמת שיעדו על אמיתות התרחשותה ועל אמיתות טענותיכם כי נגרם לכם נזק גוף בגינה.



יובהר כי אין הדבר מבחינת חובה ונפגעים בתאונות עבודה שהיו בגפם במועד התאונה, גם כן הצליחו להוכיח תביעתם וזכו לפיצוי.

- פנו בהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי

לאחר שנפגעתם בתאונת עבודה, פנו לקבלת טיפול רפואי בהזדמנות הראשונה, כמו למשל לחדר מיון או לרופא בקופת חולים.



כמובן, שהדבר חשוב מאוד לבריאותכם. קבלת טיפול רפואי בהקדם עשויה למנוע את החמרת הפגיעה ולשפר את סיכוייכם להבריא.



בפניה המיידית לקבלת טיפול רפואי, תתועד ותירשם פגיעתכם והסיבה לפגיעתכם. בתיעוד זה יעשה עורך הדין שימוש במועד מאוחר יותר, לצורך השגת פיצוי מקסימלי.



חשוב ביותר לעדכן הרופא כי הפגיעה נגרמה עקב תאונת עבודה וזאת על מנת שלא יגרם קושי בעתיד מול המוסד לביטוח לאומי שעשוי לטעון לדוג' שהפגיעה לא ארעה בעבודה אלא בביתכם...



- פנו לעורך-דין המתמחה בתביעות נזיקין ותביעות בגין תאונות עבודה



ישנה חשיבות רבה לפנות לעורך דין המתמחה בתחום של נזקי גוף בתאונות עבודה, שזהו עיסוקו השוטף ובעל ניסיון רב במו"מ ובהופעות בבתי משפט ובתביעות מול המוסד לביטוח לאומי ומול חברות הביטוח.



עו"ד מנוסה ואחראי לא יזדרז לסיים את הטיפול בפגיעתכם, בטרם יתברר מצב בריאותכם כעת וזה הצפוי לכם בעתיד כתוצאה מתאונת עבודה.



דעו, ליווי משפטי ע"י עורך דין המתמחה בתאונות עבודה, שניתן כבר בסמוך לתאונת העבודה, מגדיל הסיכוי לקבלת פיצוי כספי גבוה יותר, כתוצאה מתאונה זו.

- החתימו המעביד/המעסיק על טופס בל/250 או עצמאי בל/283



המדובר בטופס בו יש תיאור בסיסי של פרטי הנפגע בתאונת העבודה ופרטי התאונה. לכן יש להחתים המעביד על טופס 250 המצוי אצלו ומהווה אישור ראשוני של המעביד כי המדובר בתאונת עבודה.





אם לטענת המעביד אין לו טופס כזה, ניתן להשיגו בסניפי המוסד לביטוח לאומי או באתר של המוסד לביטוח לאומי באינטרנט או אצל עורך דין המתמחה בתביעות של נפגעי עבודה.





במקרה של עצמאי, עליו לחתום בעצמו על טופס 283 שהינו זהה עקרונית לטופס 250 אך כותרתו הינה "עצמאי שנפגע בתאונת עבודה".



- דאגו לקבל ימי מחלה מהרופא בקופת החולים





בזמן שהינכם מבקרים אצל רופא הקופ"ח בין אם רופא משפחה או רופא מומחה (אורטופד/נוירולוג/א.א.ג. ועוד) יש להציג בפניו את טופס 250 ולקבל תעודות רפואיות מיוחדות לנפגע בעבודה, המהוות אישורי מחלה לעניין תאונת עבודה.



במידה וקיבלתם אישורי מחלה לפני שהוצאתם טופס 250, יש לגשת עם טופס 250 לרופא ולהמיר את אישורי המחלה בתעודות נפגע בעבודה.





- אספו ורכזו תיעוד רפואי



יש לאסוף באופן רציף ושיטתי את כל התיעוד הרפואי שנצבר אצלכם. לתיעוד רפואי מפורט ורציף יש יתרונות רבים - רפואיים ומשפטיים.



חשוב לזכור להתלונן בפני הרופא אודות על הכאבים או המגבלות שקיימים עקב התאונה, ולפנות במידת הצורך גם לקבלת חוות דעת מרופא מומחה לעניין.



- דאגו שתוגש תביעה לביטוח הלאומי לכל המאוחר שנה מיום הפגיעה





עליכם להגיש תביעה להכרה בתאונת העבודה למוסד לביטוח לאומי תוך 12 חודשים, על גבי טופס הנקרא "הודעה על פגיעה בעבודה".



לטופס התביעה יש לצרף: מסמכים רפואיים, תעודות לנפגע בעבודה, אישור משטרה (אם מדובר בתאונת דרכים) ותלושי שכר (אם הנפגע עבד במספר עבודות).



על הנפגע לחתום במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, להחתים את המעסיק במקומות הרלוונטיים בטופס התביעה, ולהגיש למוסד לביטוח לאומי.



מומלץ להשאיר העתק נוסף בידכם, ואף להחתים עליו את המוסד לביטוח לאומי כאישור שקיבל אותו.





- אספו קבלות אודות הוצאות רפואיות שהוצאתם

בהתאם לחוק הביטוח הלאומי והתקנות, יינתן טיפול רפואי - ריפוי, החלמה ושיקום - על-ידי שירותי הבריאות של המדינה במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. אם הנכם זקוקים לעזרה ראשונה דחופה, כתוצאה מתאונת העבודה, ואינכם יכולים לקבל את הטיפול הרפואי באמצעות קופת החולים, הנכם זכאים לקבל החזרים מהמוסד לביטוח לאומי, אם אושרו הדחיפות והצורך במתן הטיפול.

_________________________________________________________________

עו"ד אלי מאור מתמחה בדיני נזיקין, רשלנות רפואית, תאונות דרכים ועבודה.

ניתן להפנות שאלות בנושא לעו"ד אלי מאור, טל': 5798080 -03, דוא"ל: [email protected]

* המידע ניתן כשירות לציבור, ואינו מיועד לשמש בשום מקרה כייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.