סוגיית המשתמטים משירות בצה"ל ממשיכה להעסיק את ההוויה הישראלית, ונדמה שלאחר ששמענו את דבריהם בסוגיה של אמנים, אישי ציבור, חברי כנסת ושרים נותר חסר רק קולו של אדם אחד. נשיא המדינה שמעון פרס. העיתונאי יוסף עברון, מי ששימש בעבר ככתב מדיני בכיר בעיתון 'הבוקר' ובשבועון "מבט חדש", ביטאונה של רפ"י, סבור כי פרס מעדיף שלא להתבטא בסוגיה זו מכיוון שהוא עצמו סירב לשרת בצה"ל מטעמים לא ברורים.



עברון, שפרסם באחרונה מאמר מקיף, בו פרס את העובדות אודות שירותו הצבאי שלא היה של שמעון פרס, שוחח ביומן ערוץ 7 אודות הפרשה.



עברון מספר ביומן על הקשר המיוחד שנוצר בינו ככתב צבאי לבין הרמטכ"ל החמישי של צה"ל, חיים לסקוב. לדבריו באחד הראיונות שקיים עימו הביע לסקוב תמיהה מדוע זה מסרב פרס להצעה אותה הגיש לו להתגייס לתקופה קצרה בה יעבור קורס קצינים מזורז. "התחננתי לפניו להתגייס לשירות מקוצר ואפילו נכון הייתי לאפשר לו לעבור קורס מיוחד לקצונה, אך הוא מיאן אפילו לדון בכך", מצטט עברון את לסקוב.



מוסיף ומספר עברון כי בין פרס ללסקוב "עבר חתול שחור" שבסופו של דבר הוביל להתפטרותו של לסקוב מכהונת הרמטכ"ל. לדבריו לסקוב סירב לספר מדוע הוא מתפטר מתפקידו, אך רמז לעברון על נסיבות ההתפטרות באירוע התנ"כי של מלחמת אבשלום בדוד. כזכור, אבשלום ישב בפתח העיר ואסף אליו את כל מרי הנפש והסית אותם למאבק נגד דוד. להערכתו של עברון בכך התכוון לסקוב לרמוז על החלטתו של פרס לחצוץ בינו לבין בן גוריון בכהנו כמנכ"ל משרד הביטחון. זאת לאחר תקופה בה היו ללסקוב יחסים ישירים וטובים עם ראש הממשלה ושר הביטחון בן גוריון. לדבריו פרס הציב מעין אולטימטום בפני בן גוריון ובו חייב אותו לפטר את לסקוב. משנאלץ לסקוב לעשות כן נותר ממורמר על פרס שכן בשירותו הצבאי ראה שליחות, יעד והוויית חיים, וכעס על שאולץ לקטוע את שירותו.



לאחר פרסום אותו ראיון עם הרמטכ"ל לסקוב צוטטו קטעים ממנו במאמר שכתב עורך 'ידיעות אחרונות' באותם ימים שהוסיף הערה משל עצמו וכתב: "הגיע הזמן לדעת מה מאחורי החתרנות של פרס".



עברון מזכיר שגם ראש הממשלה בעבר, יצחק רבין, הביע חרטה על שמינה לתפקיד שר הביטחון אדם שלא התגייס לצה"ל ובספרו 'פנקס שירות' סיפר כי אילולי נאלץ אילוצים קואליציוניים למנות את פרס לתפקידו לא היה עושה כן. "לא חשבתי ששמעון פרס מתאים לתפקיד שר הביטחון, משום שהוא מעולם לא שירת בצה"ל... קיבלתי אותו לתפקיד בלב כבד. זו הייתה טעות. ידעתי שאצטער עליה ואשלם את מלוא המחיר".



עברון מספר עוד שלימים הביע פרס עצמו צער על שלא גויס לצה"ל, וטען שהעובדה שלא היו דרגות לכתפיו גרמו לו הפסדים בזירה המדינית. עם זאת עברון אינו יכול לנתח ולשער מדוע סירב פרס בתוקף כה עז להתגייס לצה"ל למרות ההצעות הנדיבות שקיבל.



לטעמו של עברון סוגיית ההשתמטות משירות בצה"ל רודפת את פרס לאורך כל הקריירה שלו והוא חושש שמא הסוגיה תובא לפתחו והוא ייאלץ להתייחס אליה.