בחפירות שעורכת רשות העתיקות בשיתוף אלעד בגן לאומי "סובב חומות ירושלים", נחשפו עד עתה כ- 70 מטרים של תעלת הניקוז הראשית של העיר ירושלים מימי בית שני. התעלה נמצאת על הדרך מהר הבית לבריכת השילוח. התעלה שעוברת מתחת לרחובה הראשי של העיר וכנראה ממשיכה לנחל קדרון בואכה ים המלח, ניקזה את מי הגשמים של ירושלים הקדומה; הרובע היהודי, האזור המערבי של עיר דוד והר הבית.



התעלה בנויה מאבני גזית ומקורה בלוחות אבן כבדים שהם למעשה אבני הריצוף של הרחוב. גובהה של התעלה מגיע במקומות מסוימים עד לכ-3 מטרים ורוחבה כמטר, כך שניתן להתהלך בה בנינוחות.



לדברי מנהלי החפירות פרופ' רוני רייך מאוניברסיטת חיפה ואלי שוקרון מרשות העתיקות באלפיים השנים האחרונות העמק נסתם בשכבות עפר עבות של סחף ומפולות. לכן נדרשה רשות העתיקות לחפור כ-10 מטרים במטרה לחשוף את רחובה הראשי של ירושלים ואת התעלה מתחתיה. "ישנן עדויות המופיעות בכתביו של יוסף בן מתתיהו, ההיסטוריון שתיאר את המצור, הכיבוש וחורבן ירושלים, כי בתעלה מצאו מקלט אנשים רבים ואף התגוררו בה זמן מה עד להימלטותם אל מחוץ לעיר דרך חלקה הדרומי" הוסיפו.



בתעלה התגלו חרסים, שברי כלים ומטבעות משלהי ימי בית שני, בטרם חרבה ירושלים בידי הרומים בשנת 70 לספה"נ.



חלקה הצפוני של התעלה, שעדיין לא נחפר, מגיע כנראה לאזור הכותל שם נמצאה בעבר תעלת ניקוז גדולה שהיא המשכה של התעלה שנחשפה בחלקה הדרומי של עיר דוד. בניית התעלה מאופיינת בחשיבה טכנולוגית מתקדמת. ככל שמדרימים לאורך התעלה כך עומקה מתחת לפני הקרקע הולך וגדל כדי לאפשר את זרימתם של מי הגשמים לנחל קדרון.



אביתר כהן מנהל רשות הטבע והגנים מרחב ירושלים אמר לערוץ 7  כי הוא מקווה שמספר המבקרים יגדל, "אני מקווה שבעקבות חשיפה זו מספר המבקרים והתיירות בעיר דוד בפרט וירושלים בכלל". כאמור בשנת 2006 ביקרו בעיר דוד כ-250 אלף איש, ומתחילת שנת 2007 ביקרו 150 אלף איש .