היום נערך דיון דחוף של ועדת חוקה חוק ומשפט בנושא הרבנויות שהחליטו לשלול ממקומות שמסתמכים על היתר המכירה את תעודת הכשרות, כפי שפורסם לראשונה בערוץ 7.



את הדיון פתח יו"ר הוועדה, ח"כ מנחם בן-ששון ואמר כי כינס דיון מיוחד בערב החג, מפני שהשמיטה מתחילה בראש השנה וסוחרי ירושלים נמצאים כרגע באיומים לשלילת כשרותם, אם לא יקנו מהיתר המכירה.



ח"כ אופיר פינס (עבודה-מימד) שדיבר אחריו הוסיף כי "הרבנות הראשית היא סוג של מונופול, אני בעד להפריד דת ומדינה אך אתם רציתם לערב דת ומדינה, אם כך צריך לזכור שזה לא רק זכויות זה גם חובות".



והוסיף "יש לכם חובה לראות את הדברים בראייה כוללת... אני כאן מודיע כי מועצה דתית שתחרים גורמים בחקלאות על רקע היתר המכירה, כף רגלם לא תדרוך בוועדת הפנים, וועדת הפנים תחרים אותם".



מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר, הסביר כי כיום הבעיה קיימת בערים ירושלים, הרצליה, רחובות, ראשון לציון, פתח תקווה, עפולה והרצליה.



הרב אברהם יוסף, רב העיר חולון, פירט כי ברוב הערים הבעיה היא לא חדשה, "העיר נתניה לא בוצעה מעולם היתר מכירה, הרב דוד שלוש גם לא מבצע מכירת חמץ בערב פסח, כי זו דעתו, העיר רחובות בעלת ותק של שנים רבות שלא מבצעת היתר מכירה".



"לעומת זאת בערים בת ים והרצליה זו שמיטה שנייה שלא ביצעו היתר מכירה, בירושלים זו שמיטה ראשונה שלא מבצעים היתר מכירה, וכן בראשון לציון ורעננה, זו דעתם ההלכתית של רבני הערים ואף אחד לא יכול לומר שדעת הזולת לא קיימת, לעומת זאת בעפולה המכירה תתבצע כרגיל, בצפת המגמה היא להוביל מכירה רגילה, באשדוד ייתכן והרב מורה לא לקבל היתר מכירה".



"גם פתח תקווה זה דבר חדש. ב-4-5 שנים האחרונות הקו שנוקט הרב הראשי לפתח תקווה הוא קו עצמאי לחלוטין... לא בכל דבר ניתן לשכנע אותו", הרב יוסף הוסיף כי לחלק גדול מהבעיות יש פתרון, "בישיבה לפני האחרונה במועצת הרבנות הוסמכתי לתת תעודות כשרות במקום אלו שיוסרו בגלל היתר המכירה", "אני מקווה שנגיע לפתרונות אלו בכל חלקי הארץ" אמר.



הרב זאב ויטמן, רב תנובה, הוסיף כי לפי החוק יש סמכות לכל רבנים לתת כשרות בעריהם לפי שיקול דעתם. במהלך הדיון מחה ח"כ בן ששון על כך שהרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, הבטיח לו באופן אישי שייתן תעודת כשרות לכל מקום שתוסר בו תעודת הכשרות, אך לא ביצע זאת.



נציג משרד החקלאות אמר בדיון כי ההיקפים של רשויות שבה אסור למכור התוצרת החקלאית הולכים וגדלים, "יש כאן היקפים של מעל מיליארד ₪ של תוצרת שאי אפשר לשווקה, ולא יהיה לנו מה לעשות איתה".