אינטרנט פייסבוק
אינטרנט פייסבוקThinkstock

לפני ימים אחדים פרסמנו כאן את פנייתו של עורך הדין יוסי פוקס למנהלי אתר אינטרנט, שבמסווה חדשותי ודיווח, לכאורה, על פטירתו של ראש ישיבת מרכז הרב, הרב אברהם שפירא, גידף וביזה את הרב ואת דרכו הרוחנית. במכתבו דרש עורך הדין פוקס מעורכי האתר לפרסם התנצלות ראויה לאחר שהדברים היוו פגיעה קשה בתלמידים ובזכר רבם.

עו"ד פוקס הוסיף וציין במכתבו כי האתר המדובר פרסם בין השאר מאמר נוסף בגנות הרב ודרכו הרוחנית, וגם על פרסום זה תבע התנצלות בשם התלמידים ומוקירי זכר הרב שנפגעו מהדברים.

אתמול, יום ה', נענה אתר האינטרנט ופרסם הודעת התנצלות והבהרה לדבריו, תוך שהוא ממקד את ביקורתו על דרכו הרוחנית של הרב בסוגיית הסרבנות משירות בצה"ל.

כותבים עורכי האתר:
הרינו להבהיר כי אין ולא היתה כוונה לפגוע במוקירי הרב אברהם שפירא ז''ל למרות התנגדותנו הנמרצת לקריאה לסרבנות. אנו מתנצלים בפני כל מי שחש נפגע מניסוח ידיעה זו או אחרת לאחר מותו.

כל יהודי יקר לנו באשר הוא, ו''עניין מרכזי'' בצד ביקורת, מפרסם כעניין של שגרה ידיעות ופרשנויות למורת רוחם ולשביעות רצונם של רבים בכל קצות המפה הפוליטית. כמספר המברכים לעיתים גם מספר המגנים.

אמר הרמב''ם: ''אם נאמר דעתנו ולא נזכיר את אלה שחולקים עלינו, תהיה זו חולשת עמדתנו''. המשמעות להבנתנו היא שהכל חייבים לקחת בחשבון ביקורת שלהם וכלפיהם.

ביקרנו ונבקר חוגים והשקפות מימין ומשמאל, במרכז ובמיעוטים, ברוב ובשוליים. ברור לנו גם כי אך טבעי הוא לזכור את הגנאי כשאדם מבוקר ולהתייחס למחמאות כמובן מאליהן ולעיתים כלאחר יד. כמספר הפעמים שביקרנו כאן את הרב עובדיה יוסף, כך מספר הכתבות שנכתבו בזכותו, תוך העתרת שבחים על עמדות פוליטיות וחברתיות שהביע בנסיבות רבות. כך נהגנו גם לגבי רבים באיחוד הלאומי בעיקר לגבי אפי איתם - קצין משובח שלעולם לא יכשיר את הסרבנות.

אנו נוהגים אחרת בכך שאיננו מהססים לתת ביטוי לכל העמדות בחברה הישראלית. יעידו על כך הטוקבקים שלנו. כל מי שמנמק היטב ובקצרה כל עמדה שהיא - מוצא אותה באוויר. שהרי אמר חיים נחמן ביאליק על פי בבא קמא צ''ב: ''אם חברך קרא לך חמור, תן אוכף על גבך''.

אשר על כן ראוי להתנצל שוב בפני מוקירי זכרו של הרב שפירא ז''ל ולקוות שייקחו ממורשתו הכל, זולת הסרבנות. נדרשת הטולרנטיות וערבות הדדית לערכים הדמוקרטיים של החברה היהודית בארץ ישראל.