חשד לאי סדרים חמורים ברכבת הירושלמית

מנסחי המכרז לרכבת הקלה עברו לעבוד בחברות שזכו במכרז. פיצויי ענק משולמים לחברות על עיכובים שהן עצמן גרמו. באומ"ץ דורשים לחקור.

שמעון כהן , כ"ד בחשון תשס"ח

גשר הרכבת בהליכי בנייה בלתי נגמרים
גשר הרכבת בהליכי בנייה בלתי נגמרים
ש. כהן. ערוץ 7
עמותת אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד מני מזוז, בדרישה להורות על בדיקת חשדות לקיומה של מערכת יחסים תמוהה, כהגדרתה, בין פקידי מדינה בכירים לבין אנשי ההון והמשקיעים בקו הרכבת הקלה בירושלים.

יו"ר הנהלת אומ"ץ, אריה אבנרי, טוען בפנייתו למזוז כי החשב הכללי, ד"ר ירון זליכה, אישר בפני אנשי העמותה בכתב כי יש כוונה לתת לבוני קו הרכבת תוספת תשלום של כמאה מליון שקלים כפיצוי נדיב, בלא ידיעתה ומעורבותה של פרקליטות המדינה. לדברי זליכה מדובר במו"מ המתנהל בין פקידים לבין החברה, והוא אמור להסתיים בכך ששר האוצר, רוני בראון, יחתום על בקשה שתועבר לועדת הכספים בכנסת לאישור.

אבנרי מתריע כי מסלול זה הינו ניסיון לעקוף את חובות החוק ולפעול ללא כל בקרה משפטית, כיוון שהחברה שזכתה במכרז לא עמדה בחובות שהתחייבה להן במכרז המקורי, לא עמדה בלוחות הזמנים המקוריים, ומנצלת לטובתה את מצבי ניגודי העניינים בו נמצאו ונמצאים פקידי המדינה ועירייה בכירים.

באומ"ץ מזהירים וחוששים ש"מדובר בתרגיל שתוכנן לכאורה מראש". עוד טוענת העמותה כי אין שום סיבה לתת כספי פיצויים.

במכתבו ליועץ טוען עוד אבנרי, כי לא יתכן שאותם פקידי המדינה ופקידי עירית ירושלים שהיו נגועים בניגוד עניינים חמור בעת שטיפלו במכרז הרכבת, ייהנו עכשיו, בתפקידיהם החדשים בחברת הרכבת, מהפיצויים שהמדינה תיתן לרכבת בגלל מחדלים שהם עצמם אחראים להם ושהם יצרו בכוונה.

אבנרי טוען שמי שהיו יוזמי ומובילי תכנון הרכבת הקלה בירושלים (בימיו של אהוד אולמרט כראש עירית ירושלים) יצרו בכוונה מחדלים שנועדו לגזול את כספי הציבור. אבנרי נקב במכתבו גם בשמם של מי שהיה יו"ר חברת מוריה ומי שהיה מנכ"ל העירייה, ששניהם עברו לעבוד בשירותם של מי שזכו במכרז הרכבת, המכרז שהם עצמם היו מעורבים בהכנתו.

אומ"ץ טוענת כי עפ"י החוזה היו עבודות סלילת הקו צריכות להתחיל כבר בינואר 2003 , אולם החברה שזכתה במכרז לא הביאה את הכסף שהיא אמורה הייתה להשקיע וביקשה דחייה. "כיצד יתכן" שואל אבנרי את היועץ "שהחברה שמפגרת ב-4 שנים בביצוע העבודות להן התחייבה במכרז תקבל עכשיו כספים עבור עיכובים ופיגורים כביכול של המדינה, שעה שברור ומוכח שהיא האשמה בפיגור הנוראי?".

אבנרי טוען כי הפרויקט זינק בהוצאותיו להיקף של כ-3 מליארד ₪ ויגיע אולי גם ל -4 (או 5 מיליארד - מי יודע?) ומזהיר כי הדרישה להוצאת תוספות כספים מהמדינה בתואנות שווא רק תתגבר עכשיו. לכן הוא דורש מהיועץ המשפטי לממשלה להיכנס בעצמו לתמונה או להכניס לעניינים את פרקליטות המדינה.

לטענת אומ"ץ בדיקת החוזים שנחתמו עם החברה מגלה שהיא אינה זכאית לשום פיצוי, ואם יש דרישה לפיצוי "הדבר אמור להיבחן ולהיקבע ע"י הפרקליטות, או להתברר במסגרת תביעה בבית המשפט, שם המדינה צריכה להגיש תביעת נגד בשל מחדלי בוני הרכבת" . לטענת אבנרי: "כאשר פרקליטות המדינה תרכז את החומר על שולחנה, תקרא את ממצאי דו"חות הביקורת ותבחן את התכתובות והעובדות ואת החוזים ששונו וגם את הממצאים הסמויים מחקירת המשטרה המתקיימת כעת בעניינו של פקיד בכיר" היא תגיע למסקנה כי לא המדינה היא שצריכה לשלם 100 מליון ₪ לחברת "סיטי פס" – אלא להיפך.

אומ"ץ מזהירה כי נעשה נסיון לעשות "מחטף כספי" ומבקשת מהיועץ להורות לפרקליטות המדינה להיכנס מייד לתמונה, לחקור את המתרחש ולוודא שלא תתבצע העברת כספים מקופת הציבור לפי "הסדרים" שיעשו פקידים עם בעלי ההון מחברת "סיטי פס".