בני נוער שנעצרו בבניית המאחז "שבות עמי" הובאו היום להארכת מעצר. רובם מסרבים להזדהות בפני החוקרים. ההורים אמנם מודאגים, אך גאים מאוד בילדיהם.



זוהי כבר הפעם הרביעית שכוחות הביטחון פינו את מאחז "שבות עמי" הסמוך לקדומים. בדיוק כמו בפעמים הקודמות גם הפינוי האחרון היה מלווה באלימות קשה מצד הכוחות המפנים. המשטרה, גם הפעם, שוב עצרה בני נוער רבים שנאלצו לבלות לילה בתאי המעצר המשטרתיים.



הדיונים של הארכת המעצר נערכו בשני בתי משפט במקביל, כאשר קבוצת הבנים הופיעה בבית המשפט בכפר סבא וקבוצת הבנות הובאה לדיון בבית משפט השלום בפתח תקווה. האישום של המדינה כלפי בני נוער הצעירים הוא הפרת צו אלוף פיקוד המרכז, אשר הגדיר את שטח המאחז "שבות עמי" כשטח צבאי סגור.

שתי הנערות מבין העצורים מואשמות גם בתקיפת שוטר בעת מילוי תפקידו. עו"ד סיניה חריזי מוזס המייצגת את הבנות העצורות הדגישה כי אחד התנאים של בית המשפט לשחרורן של הבנות יהיה הרחקתן מאזור המאחז לתקופות שונות.



כבר משעות הבוקר התייצבו הורים רבים של העצורים במסדרונות בית המשפט. סימנים של דאגה היו על פניהם של רבים. כולם כאחד כבר חיכו בקוצר רוח לרגע בו יראו את ילדיהם. אך למרות הדאגה ניתן היה לחוש את תחושת הגאווה של ההורים. "זה ילדים הכי טובים של עם ישראל", אמרה אחת האמהות של ילדה מקדומים, "הם רוצים ליישב את ארץ ישראל, אבל מתנהגים אליהם כמו הבריטים התנהגו ליהודים. גם אז לא נתנו ליהודים לבנות יישובים חדשים".



הוריהם של הבנים שהמתינו בבית המשפט בכפר סבא דווקא לא זכו לראות את בניהם וזאת מפני שרוב העצורים משבות עמי סירבו להזדהות בפני החוקרים. המשטרה בתגובה סירבה לבקשת ההורים להיות נוכחים במהלך הדיון. טענתם של נציגי המשטרה הייתה כי כל עוד הבחורים לא מזדהים הם לא יכולים לדעת מי הורה של מי ובכך לאפשר להורים להיכנס לאולם הארכת המעצרים. נערות העצורות גם סירבו להזדהות בפני החוקרים, אך עו"ד חריזי-מוזס מבהירה כי הזדהות בפני הרשויות זהו התנאי הבסיסי לשחרור מן המעצר.

חלק מהדיונים נערכו בדלתיים סגורות וזאת מפני העובדה כי רבים מבין העצורים הם קטינים. בשלב זה עדיין עוד מוקדם לקבוע האם עצם המעצר בני הנוער הללו יאלצו להתמודד בעתיד עם כתבי האישום, אך לעו"ד חריזי-מוזס מעמותת "חוננו" דווקא יש מסר מרגיע גם להורים ולנערים. אם תוך שנה מאז המעצר המדינה לא מגישה כתב אישום, אז במקרה של הקטינים התיק נסגר לאלתר.





כתבנו ידידיה הכהן מציין כי לפני כשבוע הסתפק הרב דב ליאור, רבה של קריית ארבע, באתר "ישיבה" כי בשאלה האם מותר לצלם אלימות שוטרים בפינוי מאחזים בשבת כדי להפחית את רמת אלימות השוטרים במקום.



הרב נשאל בידי תלמיד, "האם מותר לצלם במצלמה דיגיטאלית בעת פינוי מאחז בשבת/חג. שכן יכול להיות שמדובר בפיקוח נפש ממש, שכאשר הרשעים רואים שמצלמים אותם הם פחות אלימים, וידוע שהיו מקרים בהם הרשעים כמעט ורצחו יהודים בעת פינוי?".



והשיב כי נראה שמותר לצלם "בשינוי", אך עדיף שלא לצלם ממש אלא רק קירוב המצלמה לזירת האירוע מספיקה, "זה לא כתיבה דאורייתא, כי זה לא דבר המתקיים. ואם אכן כשידעו שמצלמים זה יפחית את האלימות, לכאורה נראה שכן. אך אם כבר מצלמים, עדיף בשינוי (עם אחורי האצבע), ואז זה תרתי דרבנן. כמו כן, אולי גם אם יעשו את עצמם שמצלמים זה יספיק".