בתקופה האחרונה נשקלה בעיריית תל אביב אפשרות להרוס בית כנסת ישן ביפו ולהקים במקומו מתנ"ס לאוכלוסיה הערבית בעיר.



לשאלת חבר הכנסת פרופ' אריה אלדד אודות הכוונה המדוברת, הוברר לו כי בית הכנסת נטוש מזה זמן רב ולא נעשה בו שימוש. כיוון שכך הרי שהחוק המוניציפאלי מאפשר לעירייה לשנות את ייעודו לייעוד אחר ובלבד שיהיה זה לצורכי הקהילה. בימים הקרובים אמור היה חבר הכנסת אלדד להמשיך את בדיקת חוקיותה של התכנית. בין השאר ביקש אלדד את התייחסותם של גורמים בש"ס, אולם אלה טרם השיבו.



עם היוודע דבר התכנית ביקשנו את אישור העירייה לדברים, אך התגובה התמהמהה מעט מהמקובל למרות הבטחות לתשובה מהירה. אתמול הגיע אישור רשמי לתכנית המדוברת, ובמכתב מהעירייה נאמר ש"שינוי ייעודו של בית הכנסת נמצא כעת בבחינה באגף נכסי העירייה. בסיום הבדיקה יוחלט האם לשנות את ייעודו".



שיחות עם גורמים רבניים שערכנו גררו תגובה חריפה מאוד מצידם לתכנית המיועדת. "הרי קיים איסור הלכתי להרוס בית כנסת, גם אם הוא ישן", אמר לנו רב בכיר שכבר הבטיח "להיאבק עד שהעניין ירד מסדר היום".



אחד מחברי הכנסת של ש"ס, המכהן גם הוא כרב, הבטיח גם הוא מאבק תקיף, "אהפוך את הכנסת", אמר והוסיף: "לא נאפשר מצב שכזה".



הבוקר ביקשנו מעיריית תל אביב הבהרות נוספות בדבר המהלכים שקדמו להצגת התכנית להרס בית הכנסת. בנוסף ביקשנו לוודא מי במועצת העיר תומך במהלך, והאם ראש העירייה, רון חולדאי, בין התומכים. בתגובה נמסר לנו חגיגית שבדיוק אתמול הוחלט בישיבה שהתקיימה באגף לנכסי העירייה לבטל את התכנית ולהותיר את בית הכנסת על כנו.