.
.
האם יתכן שבמשך שנים הונתה תנועת השמאל הקיצוני 'שלום עכשיו' את בית המשפט כשטענה שביכולתה לעתור לבג"ץ ולבית המשפט? ראש הלשכה לפניות הציבור לענייני מזרח ירושלים, אריה קינג, טוען בעתירה שהגיש היום לבג"ץ כי כאשר התבקשה התנועה לשלם לו פיצוי הודה בא כוחה עצמו כי מבחינה משפטית כלל אין דבר כזה 'שלום עכשיו' ולכן לא ניתן לתבוע אותה.



קינג מסתמך בעתירתו על תגובתו של נציג התנועה, עורך הדין צלי רשף, להחלטת בית המשפט להורות לתנועה לפצות את קינג בעל דברי דיבה שפרסמה נגדו. בתגובה להחלטת בית המשפט קבע עו"ד רשף כי התנועה אינה עמותה ועל כן אינה נחשבת יישות משפטית שניתן לחייבה בתשלום.



רשף הבהיר לבית המשפט כי לכאורה לא קיים מושג שניתן לעתור נגדו ושמו 'שלום עכשיו' שכן התנועה קיימת תחת המותג 'שלום עכשיו' - ש.ע.ל מפעלים חינוכיים", כשביקש קניג להעביר את העתירה על שם המותג החדש הובהר על ידי רשף כי גם שם זה אינו מייצג גוף מוגדר. זאת כיוון שלטענתו של רשף 'שלום עכשיו' אינה עמותה ואין לה נכסים או חשבונות בנק ומדובר בעצם ב'מותג חינוכי' בלבד, כהגדרתו.



"המשמעות היא שאם בית המשפט מחייב את שלום עכשיו לפצות מישהו או לשלם עלויות משפט אין מי שיבצע את הוראת בית המשפט כי בעצם אין דבר כזה 'שלום עכשיו' מבחינת בית המשפט", אומר לנו קניג היום.



בעתירה שהגיש לבית המשפט העליון דורש כעת קניג למחוק את 'שלום עכשיו' מכל העתירות שהוגשו על ידי התנועה מאחר והם עצמם אינם מגדירים את עצמם כיישות משפטית



מחריף קניג את דבריו ובעתירה טוען כי לא יתכן שמהלך ההונאה המשפטי בו נקטה מזה שנים התנועה בוצע ללא ידיעתו של פרקליט המדינה ערן שנדר מאחר והוא עצמו היה ממקימיה של 'שלום עכשיו'.



"ברצון הח"מ להבהיר בפני כב' בית המשפט כי "שלום עכשיו" אינה גוף משפטי מאוגד ואיננה כשירה להגיש עתירות או לערער בפני בית המשפט הנכבד", נכתב בעתירתו של קניג ומוסיף: "ברצון הח"מ להבהיר בפני כב' בית המשפט כי 'שלום עכשיו' הינה מותג ציבורי – תקשורתי, היא איננה ישות משפטית ומעולם לא התאגדה כגוף משפטי. משכך, לא ניתן היה מלכתחילה לאפשר את יומה בבית המשפט".



קניג מנמק את עתירתו וכותב לבית המשפט כי "בעלי דין יכולים להיות אנשים, בשר ודם, ויכולים להיות תאגיד - דהיינו חברה בערבון מוגבל, שותפות לסוגיה השונים, עמותה או אגודה עות'מאנית, וכן מדינת ישראל, וכל רשות מרשויותיה. כל גוף אחר, שאינו מאוגד כדין, אינו יכול להיות בעל דין. לדוגמה: משה כהן הוא בעלים של חברה בשם "משה יזמות וחשמל בע"מ" המפעילה חנות בשם "משה מוצרי חשמל". אדם שסיפק לחנות מוצרים ולא קיבל את תמורתם, יכול לתבוע את "משה יזמות וחשמל בע"מ". בהתקיים נסיבות מסוימות, (לדוגמה הוכחת כוונת מרמה בעצם רישום החברה) יכול האדם לתבוע את משה כהן אישית, אך לתבוע את "משה מוצרי חשמל" על פי השלט שעל החנות, לא ניתן, ולו גם מכירים כל הלקוחות והספקים את העסק תחת שם מסחרי זה. גוף בעל כשירות לזכויות וחובות מבחינה משפטית מאופיין בדרך כלל במספר - יהא זה מספר זהות לאדם, מספר רישומו של תאגיד, מספר דרכון לתושבי חוץ וכו'. יוצא דופן מבחינה זו הינה מדינת ישראל ורשויותיה. העותרים "שלום עכשיו- ש.ע.ל מפעלים חינוכיים" אינם אף לא אחד מההגדרות המנויות בחוק".



הוא מבהיר בכתב העתירה את השתלשלות האירועים שהובילו אותה להגשת העתירה. הוא מצטט את דבריו של עו"ד רשף שקבע כי "אין ולא קיים גוף משפטי המאוגד תחת השם "תנועת שלום עכשיו – ש.ע.ל מפעלים חינוכיים", כנטען על ידי התובע". עוד כתב רשף כי "מאחר והנתבעת "שלום עכשיו" איננה אישיות משפטית הכשירה להיתבע, יתבקש בית המשפט הנכבד לדחות את התביעה כנגד הנתבעת וכפועל יוצא מכך, להורות על ביטול פסק הדין שניתן כנגדה".



לדברי קניג "הודעתו של עורך דין צלי רשף שופכת אור חדש על התנהלותה של 'שלום עכשיו', התנהלות שמשום מה נותרה סמויה מן העין לרשויות החוק והמשפט".



בכתב התביעה טוען קניג כי "מהודעת תנועת "שלום עכשיו" מיום 8/11/2007 נלמד באופן ברור מאד כי כתיבת שם התובע / העותר כ"שלום עכשיו- ש.ע.ל מפעלים חינוכיים", הינה מעשה רמייה שתכליתו להוליך שולל את בית המשפט ואת הציבור, שכן ברשם העמותות אין כל ציון ו/או אזכור ל "שלום עכשיו", ובנוסף מודיע עו"ד צלי רשף על כך לבית המשפט (ממייסדי המותג התקשורתי שלום עכשיו!) ש"שלום עכשיו" איננה יישות משפטית ומעולם לא התאגדה כגוף משפטי".



בנוסף הוא "סבור שהעותרים "שלום עכשיו- ש.ע.ל מפעלים חינוכיים" לא פנו לבית המשפט הנכבד בידיים נקיות, ידוע ידעו באי כוחם שברישומיהם יש רמיה / הולכת שולל / זרית חול בעיני בתי המשפט ובעיני המשיבים, כל זאת במשך עשרות שנים וזאת למען קידומו של "המותג הציבורי-תקשורתי" בלשונו של עורך הדין צלי רשף ממייסדי תנועת שלום עכשיו".



כאמור, קינג תוהה גם "הכיצד פרקליטות המדינה במשך השנים, על אף עשרות העתירות והתובענות של "שלום עכשיו", ועל אף שכפרקליט המדינה מכהן עורך דין ערן שנדר, ממייסדי תנועת "שלום עכשיו", כיצד אף אחד לא נתן את הדעת לטענותיו של עורך דין צלי רשף, שלא ניתן לראות ב"שלום עכשיו- ש.ע.ל מפעלים חינוכיים" כבעל דין".



שלום עכשיו: מעדיפים שלא להגיב



בתגובה להאשמותיו של קניג אומר דובר 'שלום עכשיו' יריב אופנהיימר כי הוא מעדיף שלא להגיב שכן מדובר בסוגיה משפטית ואין מדובר בנושא ערכי אידיאולוגי.