לרגל מלאת 60 שנה לכ"ט בנובמבר תקיים הכנסת ביום שני, הבא ישיבת מליאה מיוחדת לציון האירוע בהשתתפות נשיא המדינה, יושבת-ראש הכנסת, ראש הממשלה, נשיאת בית המשפט העליון, חברי הממשלה, הסגל הדיפלומטי בישראל, סגל א' של המדינה ומוזמנים אחרים סך-הכל כ- 1000 מוזמנים.



כן הוזמנו לישיבה המיוחדת על-ידי יושבת-ראש הכנסת, דליה איציק, נציגי משפחותיהם של שגרירים דאז מאמריקה הלטינית שפעלו מתוך אמונה ונאבקו למען הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל.



הוזמנו נציגי משפחותיהם של:

חרחה גארסיה גראנדוס - מגוואטמלה

אנריקה רודריגז-פאבריגאט - מאורוגוואי

ארתורו גארסיה-סאלאזאר - מפרו

אוסוולדו אראניה - מברזיל

שלושת הראשונים היו חברי ועדת אונסקו"פ שביקרה בארץ ב- 1947, וביוזמתם נכתב דו"ח הרוב שהתקבל אחר-כך באו"ם כ"החלטת החלוקה".



אוסוואלדו אראניה היה נשיא עצרת האו"ם והפעיל את כל מרצו והשפעתו הדיפלומטית כדי שההחלטה תתקבל ברוב הנידרש של שני שלישים.



בין הבאים מגוואטמלה - רעייתו הישראלית של בנו של גארסיה גראנדוס, שהייתה לימים שגרירת גוואטמלה בישראל ובפולין, נכדתו הייתה רעיית שגריר אל-סלוודור בישראל וכיום נציגה בישראל של החברה המכסיקאנית המפעילה את מיכרות תימנע.

מברזיל יבואו שני נכדים ושתי נכדות של אוסוולדו אראניה.

מאורוגוואי יבוא הבן דניאל אוטיזה רודריגז.

מפרו יבואו הנכד והנכדה של ארתורו גארסיה-סאלאזאר.



בתום הישיבה המיוחדת, תיערך בכנסת ארוחת ערב ממלכתית במהלכה יחולקו תעודות הוקרה לנציגי המשפחות על-ידי נשיא המדינה, יושבת-ראש הכנסת וראש הממשלה.



ביום הישיבה המיוחדת יוצג בכנסת "הפטיש ההיסטורי", באמצעותו ניהל נשיא העצרת דאז השגריר אראניה את ישיבת ההצבעה. כן יוצג בכנסת דף תוצאות ההצבעה בו סומנו תוצאות ההצבעה על פי סדר האלפביתי.



בעזרת פטיש עץ זה ניהל ד"ר אוסוולדו ארניה, היושב -ראש של המושב ההיסטורי של עצרת האו"ם ב-29 בנובמבר 1947, את הדיון שבמהלכו התקבלה ההחלטה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, שלצידה מדינה ערבית, ויצירת אזור בין-לאומי בירושלים רבתי.

ההצבעה היתה שמית, והיושב-ראש ארניה מנה את הקולות אחד לאחד והכריז על תוצאותיה הסופיות: 33 מדינות בעד, 13 מדינות נגד ו- 10 מדינות נמנעות.



אוסוולדו ארניה , שר החוץ לשעבר של ברזיל, נמנה עם אדריכלי תכנית החלוקה כפתרון לסכסוך הדמים בארץ ישראל. הוא סייע לגיבוש תמיכת גוש המדינות הלטינו אמריקניות והיה לידיד מובהק ונאמן של מדינת ישראל. בשנת 1967 פנו חברי קיבוץ ברור-חיל שבדרום, שמייסדיו הם יוצאי ברזיל, למשפחת ארניה בהזמנה מיוחדת להשתתף בחנוכת בית תרבות המוקדש לשמו של אוסוולדו ארניה.

בני משפחת ארניה התרגשו מהמחווה והעניקו לקיבוץ את "הפטיש ההיסטורי" כשאליו מצורף פרוטוקול ההצבעה באו"ם ב- 29 בנובמבר 1947.

אולם העצרת שבו נערכה ההצבעה היה גדוש מפה לפה בקהל נרגש, רובו יהודים. עם תום ההצבעה הדרמטית חולק לעיתונאים דף משוכפל ובו סומנו התוצאות על-פי סדר אלפביתי. אהרון פישמן, יהודי מניו יורק ,נטל את הדף המשוכפל והצמיד אותו לפיסת קרטון.

מאוחר יותר החתים פישמן על המסגרת שסביב אותו טופס ההצבעה היסטורי עשרים ואחד מאותם האישים שתרמו לדעתו, להקמת מדינת ישראל. את המסמך הייחודי ששמר אצלו ימים רבים, תרם אהרון פישמן למדינת ישראל והוא מופקד בגנזך המדינה. ובאדיבות גנזך המדינה יוצג המסמך בכנסת.