הועדה המיוחדת לבדיקת היערכות ומוכנות לרעידות אדמה קיימה אתמול ישיבה בה ביקשה לברר עד כמה מוכנות הערים השונות בארץ לרעידת אדמה אם חלילה תתרחש.



בישיבת הוועדה השתתפו ראשי הרשויות או מי מטעמם מהמועצה המקומית אבו-גוש, אילת, אשדוד, בית-שאן, בית-שמש, חיפה, מועצה מקומית חצור-הגלילית, טבריה, ירושלים וראשון-לציון, ונציגים של המרכז לשלטון המקומי ואיגוד המהנדסים.



יושב-ראש הוועדה, חבר הכנסת משה כחלון, שאל את ראש העיר אילת: "האם תוקנו המבנים שניזוקו ברעידת האדמה שהתרחשה בשנת 1995?"

ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, השיב כי בית הספר שנפגע – חוזק, מלון "גני שולמית" נבנה מחדש וייתר המבנים טופלו על-סמך ייעוץ הנדסי.



כחלון הוסיף, כי ריחוקה היחסי של אילת מייתר אזורי הארץ המיושבים עלול להקשות בעת רעידת אדמה על מתן סיוע לעיר, ומכאן החשיבות של הבטחת עמידותם של המתקנים והמבנים בשטחה. ראש העיר הודה ליו"ר הוועדה על גישתו ואמר כי לפיכך על העיר אכן להימצא במקום גבוה בסדר העדיפויות של המדינה הן בהיבט המניעה והן בהיבט הטיפול בזמן אמת.



את העיר בית-שמש ייצג מהנדס העיר, דניאל צרפתי. לדבריו, לפי המיפוי המבנים בסיכון בעיר, שנעשה במחלקת הנדסה בעירייה, יש בעיר כ-100 מבנים כאלה. במבנים אלה שלוש-ארבע קומות, ומתגוררות בהם משפחות ברוכות ילדים במצב סוציו-אקונומי קשה, ועל-כן תמ"א 38 אינה ישימה לגביהם.



לדבריו הצטרף מהנדס המועצה המקומית אבו-גוש, אהוד ענבר, והוסיף כי אבו-גוש לא תוכל לשאת במעמסה הכספית הכרוכה בחיזוק מבני ציבור.



לדברי ראש העיר אשדוד, אינג' צבי צילקר, באירוע רעידת אדמה גדול כל עיר תצטרך לדאוג לעצמה; וגם אם לא תזדקק לכך יהא עליה לקלוט מפונים מערים אחרות ולטפל בהם. הוא הדגיש כי רצוי שהממשלה תיתן הנחיות ברורות לרשויות, ולא תאפשר לכל עיר לעשות כהבנתה. הוא גם הציע שחלק מהתקציבים לפרויקט שיקום שכונות ייועדו פחות להרחבות ויותר לחיזוק המבנים. במקום שהרשויות ירוצו אחר משרד האוצר לקבל תקציבים, יש לתקן את תמ"א 38, כך שניתן יהיה להוסיף 10% לדירות באותם בניינים.



לדברי ממלא מקום מהנדס העיר בית-שאן, מר שלמה יעקב, עיריית בית-שאן ערכה סקר מטעם משרד הבינוי והשיכון. תוצאות הסקר הראו כי בעיר יש 160 מבני מגורים בני שלוש קומות, אשר נחשבים מסוכנים. עלות החיזוק של מבנים אלו היא 350 מיליון שקלים. אין בעיר צורך בחיזוק מבנים אחרים, מאחר שיש בה תכנית פינוי בינוי. עוד אמר כי תמ"א 38 אינה רלוונטית לבית-שאן, משום שאינה ישימה במובן הכלכלי.



שמואל גלבהרט, אדריכל ומתכנן ערים וסגן ראש עיריית חיפה, אמר כי חברה חיצונית הכינה עבור עיריית חיפה ניתוח של תרחישי החירום, והעירייה מוכנה להעמיד עבודה זו לרשות כל הגורמים שיהיו מעוניינים בכך. חיפה שמה דגש מיוחד על היערכות מפרץ חיפה והמפעלים שיש בהם חומרים מסוכנים. מר גלבהרט דורש ממשרד התשתיות הלאומיות וממשרד התעשייה והמסחר להפחית את כמות החומרים במכלים של מפעלים אלה.



ראש המועצה המקומית חצור-הגלילית, שאול כמיסה, אמר כי יותר מ-70% מהבנייה בעירו היא בנייה מיושנת, של שנות ה-60–70, ומתגוררות בה משפחות ברוכות ילדים שמצבן הסוציו-אקונומי קשה. מר כמיסה מציע היערכות אזורית-מרחבית סביב היישובים הסמוכים בעלי הפוטנציאל - צפת, חצור-הגלילית וקריית-שמונה - ובכללה איגום וריכוז של תכנית חירום שתכלול איגום וריכוז של הפרמטרים הנוגעים לאמצעי חילוץ, פינוי וטיפול ותביא למוכנות לזמן אמת.



ראש העיר טבריה, זוהר עובד, ציין כי סקרים הוכיחו שיש צורך בחיזוק מאות מבנים מיושנים, שנבנו לפני שנת 1980. בעזרת ה"ג'וינט" בוצעו כמה תרגילים והוכנה תכנית להפעלת הרשות בשעת חירום.



את עיריית ירושלים ייצג אהרן בן-נון, מנהל האגף למבני ציבור בעיר. לדבריו, אם תתרחש רעידת אדמה בזמן הלימודים, מדינת ישראל עלולה לאבד דור שלם חלילה. זאת, משום שרמת ההיערכות נמוכה. לפיכך פיתח האגף, יחד עם ד"ר סקרלט, סוכך מיגון כיתתי, שנותן מענה ומחסה לילדים בעת רעידת אדמה. עיריית ירושלים הזמינה את חברי הוועדה לראות מקרוב את הסוכך הנמצא בבית-הספר "אפרתה" בירושלים.



נציג עיריית ראשון-לציון, יועץ ראש העיר, ברוך פז, ציין כי העירייה יזמה תכנית בניין עיר שמהווה חלופה לתמ"א 38. עוד מבקש נציג העירייה מהוועדה לבחון את האפשרות לשינוי תקנות התכנון והבנייה, תוך מתן דגש בדרישות הכבאות לעניין חדר המדרגות בבניינים שייבנו מכוח החלופה שאושרה על-ידי עיריית ראשון-לציון.