150 גמלאי ביקור חולים ערכו היום הפגנה ייחודית מול כונס הנכסים הרשמי בירושלים. במהלך ההפגנה ערכו טקס אזכרה לזכרם של 14 גמלאי ביקור חולים שנפטרו מאז החל מאבקם. מדליקי הנרות היו בני משפחותיהם, שותפיהם לעבודה וחבריהם הטובים. עם תום ההפגנה, הגמלאים הדליקו כ- 200 נרות זיכרון לזכר חבריהם שנפטרו.



לאחר טקס האזכרה, התקדמו הגמלאים לכניסה לבניין בו יושב כונס הנכסים הרשמי. אך ביטחון המקום והמשטרה שהוזמנה מנעה מהם את הכניסה. אי לכך, המשיכו הגמלאים להפגין אל מול הבניין בו יושב הכנ"ר. המפגינים החזיקו שלטים- "כונס הנכסים גזל לי את הפנסיה" ; "אל תשליכני לעת זקנה" ; "תסתכל לנו בעיניים ותתבייש".



ירדנה ששון, יו"ר ועד הפעולה של הגמלאים, קראה נאום לזכרם של חבריה: "אני קוראת לכונס הנכסים הרשמי של מדינת ישראל, לתת לנו לסיים את השנים שנשארו לנו עם הילדים והנכדים שלנו בכבוד ולסגור את ההסדר הסופי בכדי שנוכל להמשיך את שנות חיינו האחרונות בכבוד. ממש כאן, מעבר לדלת, נמצאת קופת הפירוק. כאן, נמצאים הכספים שלנו שהעבירו לך תמורת מכירת ביה"ח, כדי שתיתן לנו לגמלאים את הפנסיה שנגזלה מאיתנו. אנו מתחננים בפניך – אל תעכב את הכסף הזה! אל תעכב את הפנסיה שלנו! אל תעכב! כספינו נמצא בידייך. תן לנו את מה שמגיע לנו".





הפגנת גמלאי ביקור חולים באה בעקבות דיון מיוחד שיתקיים ביום חמישי בביהמ"ש המחוזי בירושלים באשר לבקשת ההסתדרות, באמצעות היועמ"ש של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד שי תקן, לבטל את החלטת ביהמ"ש, להעביר כספים, המיועדים לפנסיה של גמלאי ועובדי ביה"ח "ביקור חולים" בירושלים לצורכי מימון הביטוח של רופאי ביה"ח, בגין תביעות אפשריות על רשלנות רפואית בעבר. בקשה אשר הוגשה באמצעות כונס הנכסים הרשמי (כנ"ר), עו"ד יעקב שפיגלמן.



כזכור, לפני כשנה גיבש אגף הפנסיה בהסתדרות הסדר עם משרד האוצר לפיו סכום הרכישה שהעביר איש העסקים ארקדי גאידמק למדינה, בגין רכישת ביה"ח, בסך של כ- 30 מליון דולר, יועבר לצורך כיסוי הפנסיה של הגמלאים והעובדים. על-פי ההסדר יקבלו הגמלאים כ- 80-90 אחוזים מגמלתם המקורית, ואילו העובדים כ- 65 עד 70 אחוזים. כיום מקבלים הגמלאים כ- 55% בלבד.

אולם הסדר הפנסיה מתעכב ולא אושר עדיין ע"י ביהמ"ש המחוזי בירושלים, המנהל את תיק הפירוק של ביה"ח. יתרה מכך, הכנ"ר הגיש לפני כמה חודשים בקשה, שאושרה על ידי ביהמ"ש, להעביר מקופת הפירוק, שבה נמצאים הכספים שהעביר גאידמק, 1.3 מליון דולר לטובת ביטוח "זנב התביעות" של רופאי ביה"ח. מדובר בביטוח לכיסוי של תביעות משפטיות פוטנציאליות שעלולים להגיש חולים שטופלו בביה"ח בעבר.

ההסתדרות והפרקליטות הגישו ערעור לביהמ"ש העליון על החלטת המחוזי בעניין "זנב התביעות". בעקבות הערעור הורה ביהמ"ש המחוזי שלא להמשיך ולהעביר כספים נוספים לצורכי הביטוח. אולם לפני כשבועיים הגיש הכנ"ר בקשה נוספת לביהמ"ש להעביר סכום נוסף לחברת הביטוח, בסך של כ- 1.7 מליון דולר. ביהמ"ש המחוזי אישר את הבקשה במעמד צד אחד מבלי לקבל קודם לכן את עמדת ההסתדרות והפרקליטות בסוגיה.

ירדנה ששון, יו"ר ועד הפעולה של הגמלאים, אמרה היום כי "הכנ"ר מנסה בשיטתיות לגזול את כספי הפנסיה של גמלאי ועובדי ביה"ח לטובת צרכים של גורמים אחרים שיש לממן אותם ממקור אחר. אין שום סיבה שהכנ"ר ילטוש את עיניו דווקא לפת הלחם של הגמלאים".

ההסתדרות והגמלאים אף מביעים מורת רוח מהסחבת המשפטית בכל הקשור לאישור ההסדר הסופי שיאפשר לגמלאים ולעובדים לממש חלק גדול מזכויות הפנסיה שלהם. "ביהמ"ש אמור לקבל החלטה פשוטה בנוגע לסכום הכולל מקופת הפירוק שיחולק בין הגמלאים והעובדים בהתאם להסדר שהוסכם בין ההסתדרות לאוצר. ככל שהדיון מתארך חלק מהגמלאים לא יזכו להגיע לפנסיה המיוחלת בחייהם", אומרת ירדנה ששון.