מפקד גדוד 71 של השיריון, סגן אלוף עמרי בורברג, ייצא לחופשה בת עשרה ימים עד עד לסיום חקירת האירוע. זאת בעקבות האירוע בו המג"ד אחז בפלסטיני באזור נעלין וחייל הכפוף לו ירה בו כדור גומי מטווח קצר.



הבוקר נערך למג"ד שימוע אצל אלוף פיקוד צפון גדי אייזנקוט במהלכו נבחנה האפשרות להשעותו מתפקידו. מדובר צה"ל נמסר כי האלוף קבע כי מדובר באירוע חמור המצביע על כשל פיקודי וערכי. אייזנקוט מוסיף כי המג"ד לא התכוון כי יבוצע ירי ממשי אלא ביקש לבצע ניסיון הפחדה בלבד. במהלך השימוע סוכם כי הקצין ייצא לעשרה ימי חופשה.

גורמים בפיקוד צפון אומרים כי "העובדה שסגן אלוף ברוברג דיווח על האירוע למפקדיו מיד לאחריו, כמו גם העובדה כי כינס את מפקדי הגדוד ולקח אחריות על מעשיו, עומדת לזכותו".

בבדיקת פוליגרף שערכה המשטרה הצבאית למג"ד ותוצאותיה התקבלו אתמול, נמצא כי המג"ד אינו דובר אמת וכי החייל שטען כי המג"ד הורה לו לירות בפלסטיני כפות הוא הוא דובר אמת.



המג"ד טוען כי הורה לחייל להפחיד את העצור ולשקשק את הנשק. החייל טוען כי מפקד הגדוד הוא זה שנתן לו את הפקודה לירות. "המג"ד אמר לי שלוש פעמים 'תירה בו, תירה בו, תירה בו'", סיפר. "הוא נתן לי את הפקודה אז לחצתי על ההדק". הפרקליטות הצבאית שחררה את החייל ממעצר.

האירוע נחשף בעקבות סרטון וידאו שפרסם ארגון השמאל הקיצוני 'בצלם', המתעד חייל יורה כדור פלדה מצופה גומי בעצור פלסטיני כפות, מטווח קצר ביותר. הירי בוצע בנוכחות מספר אנשי כוחות הביטחון, בהם קצין בדרגת סגן אלוף, שאחז בזרועו של הפלסטיני בשעה שהחייל ירה בו.



האירוע התרחש בעת הפגנה אלימה של פעילי שמאל ב-7 ביולי, בכפר ניעלין שממערב לרמאללה. לטענת הארגון מפגין פלסטיני בשם אשרף אבו רחמה, בן 27, עוכב על ידי חיילים שהחזיקו אותו למשך כחצי שעה כשהוא כפות ועיניו מכוסות בפלנלית. אבו רחמה מסר לבצלם כי במהלך עיכובו הכו אותו החיילים. לאחר מכן, הובילה אותו קבוצת חיילים ושוטרי מג"ב לג'יפ צבאי. בסרטון נראה חייל כשהוא מכוון את נשקו אל רגליו של המפגין, מטווח של כמטר וחצי, ויורה עליו כדור פלדה מצופה גומי. לפי עדותו של אבו רחמה, הוא נפגע בבוהן השמאלית, קיבל טיפול מחובש צבאי במקום, ושוחרר על ידי החיילים.



את הסרטון צילמה נערה פלסטינית בת 14, תושבת נעלין, מחלון ביתה בכפר, והוא נמסר לבצלם.