מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להנצחת ותיעוד ההתיישבות בגוש קטיף ברוב של 39 תומכים מול 13 מתנגדים. את החוק יזם יו"ר סיעת האיחוד הלאומי-מפד"ל ח"כ אורי אריאל שאמר היום כי ""זו נחמה קטנה למגורשים, 3 שנים אחרי להנציח את מפעל הציוני האדיר הזה". אריאל הוסיף כי הוא מקווה לחזור ולבנות מחדש את כל הישובים בגוש קטיף.



לפי החוק החדש יוקם מרכז הנצחה שיפעל במתכונת דומה למרכז להנצחת מורשת יצחק רבין, והוא יכלול אתר הנצחה, מכון מחקר וארכיון. המרכז ישמש מוזיאון להנצחת 23 הישובים שהיו בגוש, ונחרבו במהלך תוכנית ההתנתקות. המרכז יפעיל תוכניות חינוכית, ימי עיון, סמינריונים, מערכי שיעור, תערוכות ופעילויות למוסדות החינוך ולחיילי צה"ל, ובהם יומחשו חיי התושבים, החקלאות המשגשגת שפעלה בגוש במשך כ-35 שנה, וההתמודדות של תושביו עם איומי הטרור. המרכז יפעיל אתר אינטרנט שיקיף את כל פעילותו, וכן ספריית מחקר ועיון, ויזמין חוקרים לבצע עבודות גמר, מאסטר ודוקטורטים בנושאים אלו.



בהצעת החוק מוגדר, כי כל חומר שקשור להתיישבות בגוש קטיף וחורבנו, יועבר אליו מגנזך המדינה. הקמת המרכז והפעלתו תמומן מתקציב המדינה, והיא גם תעמיד לצורך הקמת המרכז חלקת קרקע מתאימה.