סוגיית בית התנ"ך, הניצב ברחוב רוטשילד 16 בתל אביב עומדת בפני סוף טוב. בישיבת פגרה מיוחדת אישרה הבוקר ועדת החינוך של הכנסת לקריאה שנייה ושלישית את חוק בית העצמאות אשר מתוקפו ישופץ ויתוחזק בית העצמאות התל אביבי.

בית העצמאות, שהיה בבעלותו של ראש העירייה הראשון של ת"א מאיר דיזינגוף, ובקומתו הראשונה הכריז דוד בן גוריון על עצמאות מדינת ישראל נתרם עם מותו "לילדי ישראל עם תושבי העיר". ברבות השנים הועבר הבניין לשימוש עמותת בית התנ"ך וכיום ממוקם בו מוזיאון התנ"ך והיכל העצמאות.

בשל מצבה הכלכלי של העמותה סובל המבנה בשנים האחרונות מתחזוקה לקויה והזנחה. הצעת החוק, שהוגשה במקור ע"י ח"כ לשעבר אפרים סנה באה להסדיר את מעמדו של הבניין ההיסטורי ולהבטיח את שיקומו ותחזוקתו באופן שיכבד את מדינת ישראל ועברה. על פי החוק יוקצה תקציב לשיפוץ מלא של הבית, הקמת תצוגות שונות ותחזוקה שוטפת של המוזיאון.

יו"ר ועדת החינוך ח"כ הרב מיכאל מלכיאור (עבודה מימד) אמר היום כי: "יש מספר קטן של פנינים של העצמאות היהודית המתחדשת שלאורך השנים המדינה לא הצליחה לשמור עליהם. אני שמח וגאה שנפלה בחלקי הזכות לכבד את ההיסטוריה של מדינת ישראל ולאחר עבודה מפרכת ומו"מ ארוך וקשה, להוציא את בית העצמאות מההזנחה בה הוא שרוי".

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי: "הבניין בשבו הכריז בן גוריון על הקמת מדינת ישראל ובו התכנסה מועצת המדינה הזמנית, הוא בניין בעל משמעות היסטורית ייחודית וחלק ממורשת התקומה של עם ישראל.... מוצע כי בבית העצמאות יפעל מוזיאון לתולדות עם ישראל בארץ ישראל..."

"...עוד מוצע כי בית העצמאות ישמר את זכרו של מאיר דיזינגוף ראש העירייה הראשון של תל אביב, שהיה בעליו של הבניין. עם מות רעייתו, צינה דיזינגוף, החליט מאיר דיזינגוף להקדיש את הבית לזכרה "למפעל האומנותי והתרבותי- מוזיאון תל אביב" ובשנת 1932 נפתח המוזיאון רשמית. דיזינגוף המשיך להתגורר בקומה השלישית של הבניין עד מותו ב- 1936, ובצוואתו הוריש את המקום "לילדי תל אביב ולתושבי העיר".

הבניין הועבר מידי עיריית ת"א- לבעלות המדינה, וב- 1969 נוסד בו, ביוזמת דוד בן גוריון והחברה לחקר המקרא בישראל מוזיאון בית התנ"ך... ב- 1980 נחנך בקומה הראשונה "היכל העצמאות" וכיום קיימים בה שיחזור האולם שבו הוכרזה המדינה ותצוגה קבועה בנושא"

עם העבר החוק בוועדה נשלמו הליכי החקיקה וכעת הוא ימתין לאישורו הסופי במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.