חייל מתפלל
חייל מתפלל

הבוקר (ה') פורסם בעיתון הארץ תחקיר שמאשים את הרבנות הצבאית בצה"ל בכך שהיא מקדמת פעילות של תודעה יהודית בצה"ל ופולשת לתחומים רבים שהיו בעבר באחריות חיל החינוך. על פי קצינים בכירים שמצוטטים בכתבה, הרבנות הצבאית עושה לחיילים שטיפת מוח דתית ופוליטית.

בתגובה לטענות אומר הרב אבשלום קציר, לשעבר עוזר הרב הראשי לצה"ל, כי טענות מסוג אלה מושמעות כבר שנים. לדבריו, מאז ומעולם היו נקודות חיכוך בין הרבנות הצבאית לחיל החינוך. "תפקידה של הרבנות הצבאית", אומר הרב קציר, "להעניק לחיילים ערכים חיובים ויהודיים, דבר שחלקם לא קיבל מעולם בשנות לימודיו בתיכון ובבית הספר".

"אין ספק שחלק מהחיילים מתעניינים בעקבות הדברים ביהדות וחלקם אף מתקרב לדת, אבל אף אחד לא מכריח אותם לעשות זאת. הרבנות הצבאית בסך הכול חושפת אותם למידע שהוסתר מהם במשך כל השנים".

לדבריו, חיל החינוך יכול לתת לחיילים הרצאות בנושאים כמו מורשת קרב והארץ, אך לא בנושאי יהדות. הוא מזכיר את תופעת החזרה בתשובה שהייתה לפני עשרים שנה בחיל האוויר בעקבות סיורים שערכה הרבנות הצבאית לחיילים בישיבות. "רצינו שהם יכירו מה זה ישיבה, לא הכרחנו אף אחד להניח תפילין, והלוואי וגם היום ימשיכו בסיורים כאלה".

"תפקידה של הרבנות הצבאית הוא לא רק לחלק יין ולשמור על הכשרות, אלא גם להעניק ערכים יהודיים לחיילים", אומר הרב קציר. לדבריו אם הרב הראשי לצה"ל יעמוד על דעתו שזוהי תפקידה של הרבנות הצבאית "אף אחד לא יוכל לפגוע בפעילות המבורכת הזאת".

ח"כ ניסן סלומיאנסקי (איחוד לאומי-מפד"ל) הייחס אף הוא לנושא ואמר כי "נראה שהגענו אל המנוחה והנחלה, נפתרו כל הבעיות הפוליטיות, הכלכליות והקואליציוניות והתחיל להיות משעמם, ומחוסר ברירה מצאו "נושא חדש" כדי לפצל את העם".

"זו מלחמת תרבות ברמה הכי נמוכה והכי בזויה שמזכירה ימים אפלים, כאילו גונבים לאותה קבוצה מיעוט אינטלקטואלית קטנה ומפוחדת את הצבא והם מוכנים להרוס כל דבר ובכל דרך ולא חשוב מה יהיו התוצאות, ולא חשוב מה אמת ושקר, העיקר שספר התנ"ך יעלם מהאופק וחובשי הכיפות יחזרו לחורים שלהם. בזמן שלא הולכים לצבא זה אסון למדינה וכשהולכים זה סכנה למדינה. האם אין גבול לחוצפה ולחוסר הבושה של אותה קבוצת מיעוט?", שאל.